2018. január 16. | 16:05

A hatalmas, csillogó krómfelnik, flip-flop fényezések és LSD-ajtók ma már nem a legmenőbb műfaj a tuning világában, de korszakhatározó jelenség mindmáig.

Társszerző: Bolgár Krisztián

A stílusismertetők különlegessége, hogy ezen cikkek írása közben még én is folyamatos újdonságokra lelek a „kutatás” során. Jelen cikk egy régebben elterjedt, de mindmáig létező tuningstílus, aminek leginkább ma is az USA-ban van komolyabb rajongótábora, valamint pénzt nem sajnálva igyekeznek fenntartani a DUB szó létezését.
Swift C.C. egyik tagja által épített DUB Camaro, hátul 23”-os felniken

Ugyan nem kell tartani attól, hogy a stílus valaha is eltűnik, hiszen a DUB Magazine még mindig elérhető (persze most már online is), amely a stílus kialakulásának volt egy alappillérre. Hogy mitől különleges a magazin? A japán és magyar szülőkkel rendelkező Myles Kovács alapította meg a hetilapot, akit a DUB-stílus keresztapjának is becéznek.

Egy magyar/japán férfi a tuning országában

A mára híres milliomosként tevékenykedő vállalkozó, Myles Kovács gyerekkorában került az Egyesült Államokba, ahol jómódú családban nevelkedett. Karrierjét hamar beindította, amikor két másik befektető barátjával, megalapították a DUB Magazine-t még a 2000-es években. A két társ Haythem Hadda illetve Herman Flores volt, akikben közös volt a kreativitás, a stílusérzék, a zene és az egyedi autók iránti szeretet. Ennek előzménye viszont magának a DUB-nak a megjelenése volt. A szlengben a 20” fölötti felnikre a DUB-jelzőt használták, ami hamar elterjedt az utcán, pláne a ’90-es évek vége fele, amikor a lowrider-stílus mellett egyre nagyobb teret nyert a túlméretezett, csillogó felnik imádata az afroamerikai tunerek körében.
A kiforrott DUB stílus – színes fényezés, óriási felnik, üvegszálas karosszéria, különleges ajtózsanérok és komoly beltér tuning egy Chrysler 300C-n

Myles előző munkahelye egy jól menő hip-hop kiadó volt, aminek köszönhetően számos hírességet, rappert és celebet ismert, sokukkal baráti viszonyban állt. A DUB Industries egy 10 ezer dolláros befektetéssel alapította meg, amely később magába foglalta a boltokat, webshopokat, találkozókat, magát az egész DUB stílust fellendítő húzásokat. A magazin lényegében ennek a vállalatnak a beindítására szolgált, de hamar túlnőtte nevét a lap.

A világot bejáró amerikai DUB-életérzés

A magazin híre hamar „lángra kapott”, és az Egyesült Államok után külföldön is hódított. Főképp Ausztráliában, Japánban, sőt, még Európában is sokan kezdték el követni a túlméretezett felnikről, luxusautókról szóló stílust (javarészt Spanyolországban meg a mediterrán területeken). A kezdetben csupán felnikről szóló ágazat hamarosan már komoly futómű megoldásokat is a műfaj alá sorolt, mint például a terepjáróknál a lifted, azaz kiemelt hidraulikus futómű, vagy a luxusautóknál a levegős rendszerrel megoldott ültetés. Mind a kettő megoldás a 20” feletti felnik még nagyobb kihangsúlyozását eredményezte, amik idővel kiegészültek a lowrider-stílus ihlette nonfiguratív és színes fényezésekkel, csúcskategóriás hifi rendszerekkel és az egyedi belterek kiépítésével együtt. Egyszóval kialakult a DUB-stílus és ezt Myles is érzékelte a vállalatának eredményességéből. A széleskörű prémium márkává nőtt cég a magazin segítségével könnyedén összefésülte a hip-hop műfajt, azok sztárjait illetve az egyedi megjelenésű tuning autók világát.
A terepjárók számára a futómű inkább emelkedett, mit sem redukálódott. A H2-es Hummer alatt egyébként 27”-os Lexani felnik forognak.

Rengeteg rapper, celeb kezdte el követni a stílust és képviselte saját autóján. Ennek köszönhetően a közélet is megismerkedett az irányzattal, akik pedig nem tartották ízléstelen giccsparádénak, azok megszállottan szeretni kezdték, no meg olvasni Myles lapját. A DUB az alapítók szavai alapján egy életérzés, amely egy egyéni kifejezésmódról szól, ami összeköti a főbb műfajok jellemzőit, tehát a zenét, a stílust (ruházati értelemben is) és az autókat.

A DUB-stílus napjainkig

A DUB Industries fő arca a 2005-ös évek környékén már a termékek folyamatos gyártása lett, amely a kötelező autós kiegészítőkön át legyen az felni, beltéri elemek, fényszórók, a fröccsöntött játékautókig, ruházati termékekig gyárt mindent. A DUB első, „hivatalos” felnimárkája a Dropstars volt, amely 20-28”-ig vonultatott palettát a stílus követői számára. De természetesen megannyi felnimárka is a DUB életérzéshez méretezte termékeit, mint például a Giovanna-termékcsalád, amely a mai napig az egyik legnagyobb amerikai felnimárka, részben a DUB stílusnak köszönhetően. A DUB-ot két keménymag csapat, a Swift Car Club és az Xplizit Car Club képviseli a legaktívabban. A legrégebbi klub a Swift C.C., ami kezdetben 1995-ben néhány taggal indította el működését, mára pedig szinte minden amerikai államban rendeznek találkozót és képviseltetik magukat aktív tagokkal.
Kezdeti DUB-ba sorolható, a képen látható 24”-os Faboulos felniken guruló Rolls-Royce Phantom is

Az Xplizit család kicsit fiatalabb, de ugyanolyan fanatikus réteg, mint a Swift. 2009-ben alapult a klub, amely hat csapattaggal indult. Mára az aktív tagok száma 350-re nőtt, ami a nemzetközivé válásának is köszönhető. Európában, így Magyarországon sem maradt meg annyira a stílus, mint az Óceán másik felén, de itthon is voltak képviselői a DUB-nak. Mára azonban szinte teljesen eltűnt a műfaj, főként azért, mert a Hellaflush és VIP-stílusok előretörésének köszönhetően, lényegében „beolvasztotta” magába a DUB-ot, amik szinte ugyanazon optikai élményt tükrözik (tehát nagyméretű felnik meg ültetés), csak „befogathatóbb” köntösben. Ettől függetlenül a DUB, mint külön stílus él még a szórakoztatóiparban és számos külföldi tuningcég valamint márka épít még erre az egyéni hip-hop műfajra. Arról nem is beszélve, hogy Myles vállalata is folyamatosan termel, a magazinban pedig újabbnál újabb sztárok kerülnek be, egyedi DUB-autóikkal.
A DUB stílus eltúlzott műfaja, a Donk. A 26” fölötti felni méretezés során a DUB műfajt már DONK-nak becézik, amely kategóriában a kerekek akár 36”-ig is nőhetnek

A stílus átalakulását azonban jól tükrözi az is, hogy a világ legnagyobb tuning kiállításán, a Sema Show-n a DUB Edition stand már főként a Liberty Walk autóit vonultatja fel, mert a widebody szuperautók leegyszerűsítve a DUB-ot képviselik, csak egy teljesen másik „árnyalatát”. A DUB jövője ebből következően csupán a vállalat és a magazin lesz, mivel a stílust már közel sem követik annyian, mint a 2000-es években, bár a lowrider-műfajnak is voltak gyengülő pillanatai, ma mégis reneszánszát éli. A DUB továbbvitt műfaja a Donk stílus, amely 26-32”-ig terjed felni méretezés során. A stílust csak az igazi keménymag képviseli, eredete pedig a chicagói gettókból származik, ahol az utcai rapperek ilyen stílusú autókkal igyekeztek kitörni a gettóból és betörni a zeneiparba. Forrás: DUB Magazine