2016. december 14. | 17:31

Interjú Földvári Ádámmal, aki nemrég kapott egy II-es Golfot a nagyapjától

Mi is pontosan ez az autó, és mennyi idős?

- Nos, ez egy 1988-as VW Golf C 1.3, így idén 28 éves. Hogy hány km lehet benne, az nagyon jó kérdés, egyébként mivel csak 100 ezer km-ig mér a műszerfal, nem lehet leellenőrizni pontosan, hogy mennyi van benne, nagypapám azt mondta, hogy egyszer fordult át, így akkor mostanra már 147 ezer km-nél tart. Vagyis egy szépen megkímélt darabról van szó.

Szemből a fehér II-es Golf: egyből szembe tűnik, hogy 30 éve még teljesen más méreteket jelentett az alsó-középkategória

 

Ádám és a nála is öregebb veterán autó

 

Mi az első emléked erről az autóról?

- Első emlékem az autóról, mikor nagypapámmal mentünk horgászni. Egy másik autós kiránduláson már a nagymamámmal és a nővéremmel kiegészülve mentünk nyaralni a Balatonra.

Korábban az Index foglalkozott a veteránautókkal, mint befektetési lehetőséggel, mivel ha valaki jól választott autót 2005-ben, az 2016-ra majdnem 10-szeres hozamért tudta eladni azt. A teljes cikket itt tudjátok elolvasni.

És még mielőtt mindenki rohanna II-es Golfot venni befektetési céllal, nekik mutatnám, hogy a magyarországi paletta jelenleg széles skálán mozog, a legelső hirdetés 60 ezer forintért hirdet járóképtelen Golfot, de 1.5 millió forintért már egy 42 ezer km-t futott, eredeti fényezésű darabot találunk, amit kizárólag gyűjtőknek ajánl az eladó. A listát megtekinthetitek az alábbi linken:

http://www.hasznaltauto.hu/

Hogy került hozzád az autó?

- Az autót a nagypapám vette még '89-ben. Azóta nagyon gondosan vigyázott rá, ennek köszönhető remek állapota. Idén tavasszal a nagypapám betöltötte a 81. évét, ezzel együtt szögre akasztotta a jogosítványát is. Apukámnak és a nővéremnek nem kellett az autó, én meg csöndben megvártam, amíg végül nekem ajánlja fel a nagypapám. Láttam benne a lehetőséget.

Azoknak, akik nem járatosak a témában, elmondanád, hogy miről szól a veterán minősítés?

- A veterán minősítést bármelyik 25 év feletti autóra meg lehet kötni, amelynek a használati módja is "veterán". Ez nagyjából azt jelenti, nem lehetsz vele pizzafutár, hanem vigyáznod kell az autódra, évente kb. maximum 8 ezer km-t használhatod. Magyarul nosztalgia autónak tartod fönt. Éppen ezért be kell hozzá lépni a Magyar Nosztalgia és Hobbiautó Regiszterbe, ha van a márkádhoz veterán autóklub, akkor automatikusan ahhoz is belépsz ezzel (ez nálam a Bogarasok klubja nevű VW klub). Így kap az ember kedvezményes kötelező biztosítást, meghívókat nosztalgia autó találkozókra, márka találkozókra, bizonyos autós boltokba kedvezményt, és szinte bármilyen segítséget az autóval kapcsolatban a klubtól, hiszen a veterán minősítés igazából az első lépés a későbbi Muzeális minősítésre, amit Old Timernek is szoktak nevezni. Így hát a veterán minősítés célja egyben az is, hogy megismertessék a tulajdonossal, hogy mit is jelent nosztalgia autót karbantartani, felújítani.

A belső tér a 80-as évek végi trendnek megfelelően eléggé kocka-forma - de a tisztaságra nem lehet panasz

 

Milyen gyakran használod a Golfot, és hogy bírja a gyűrődést?

- A másik ágról származó nagypapám autószerelő volt, ő mondta, hogy nem árt a kocsinak, ha hetente egyszer azért be van indítva. Így legalább heti egy alkalommal én is használom, de van,  amikor gyakrabban is kell. Alapvetően eddig bármelyik szerelő látta, odáig volt az autó állapotától, és biztosítottak engem, hogy még jó sokáig bírni fogja.

Hogy reagálnak az emberek az utcán, vagy akár a többi sofőr, ha meglátják, hogy milyen autóval jársz?

Ma még nem számítanak túl nagy kuriózumnak, de egy-egy jobb állapotú példányért már most rendesen elkérik az árát

 

- Sok embernek egyáltalán nem tűnik fel egy ilyen autó. Vannak azonban, akiket látok piros lámpánál, vagy a szomszéd kocsiból, hogy megnézik, megbökik a mellettük ülőt, hogy nézzenek oda. A kedvencem viszont az, amikor egy másik jó állapotú, veterán, vagy tuning 2-es Golf tulajdonossal futok össze, ott általában villogással, integetéssel köszöntjük egymást.

Ami sokaknak felmerülhet a fejében: mennyire csajozós autó ez?

- Hát csajozni még nem voltam vele, bár a barátnőm imádja, Hófehérnek becézi. :)

Többek rémálma, hogy minél öregebb az autó, annál többször kell vele meglátogatnia a szerelőt. Gyakran szervizelsz?

- Hát egyelőre sajnos gyakran megyek szerelőhöz, amit annak tudok be, hogy sok évig beindítva se volt az autó, és ez okozott néhány korrózióból fakadó problémát. Kábeleket, csöveket kellett cserélni, akkumulátort is természetesen. Volt hegesztve a kipufogó, és egy generátor felújítás, meg egy hengerfej tömítés cserét is be kellett iktatni. Most viszont úgy tűnik, hogy ami a korából fakadó probléma lehetett, az mind kijött, remélem most egy darabig nem kell szerelőhöz vinnem.

Milyen érzés egy nálad is öregebb autót vezetni?

- Fantasztikus érzés. Minden alkalommal visszarepít a 80-as, 90-es évekbe. Nem lehet nem mosolyogva vezetni ezt az autót, a barátaim is imádják. Nyáron, mikor nyaralni voltunk, meg fesztiválozni, akkor tényleg igazi nosztalgikus hangulatba kerültünk.

Mivel 100 ezer km-ig mér, nem lehet pontosan tudni, hogy mennyi van benne. Azt viszont igen, hogy képes a 150 km/órás sebességre

 

Volkswagen találkozókon is részt szoktál venni?

- Eddig nem jutottam el, de a jövő évi terveimben mindenképp szerepel egy ilyen esemény.

Mi a legemlékezetesebb sztorid az autóval?

- Legemlékezetesebb a nyári kirándulásunk volt vele, igazából akkor használtam először hosszabb távra. Efott fesztivállal kezdtünk, majd Hévízen folytattuk a pároméknál, utána pedig felszedve a barátokat mentünk a Dunakanyarba bográcsozni. Több mint 500 km egy hét alatt, és végig helytállt, esőben, szélben, autópályán, országúton, és közben minden utas és én is remekül szórakoztunk.

A motortér, benne az 1.3-as 54 LE-s motorral

 

Végezetül: mik a terveid a jövőben a Golffal?

- A jövőben megpróbálom a Muzeális minősítést megszerezni rá. Ez azonban már sokkal szigorúbb eljárás, mint a veterán.  Meg van szabva, hogy melyik részének hány százalékig kell eredetinek lenni, és az aktuális állapota se mindegy. Mindez attól is függ, hogy addig mennyit kell még szervizelnem. Ha nem sikerül, akkor meggondolom a tuningolást is, hiszen nagyon olcsón lehet szép tuningokat csinálni 2-es Golfokra, és elég népszerű is. 2019-től lehet meg rá az OT minősítés, addig biztosan megpróbálom a szervizeléseket úgy megoldani, hogy beleférjen még.