2021. november 07. | 09:50

Az se jó, ha laposak, de az sem, ha túlfújtak a kerekek.

Mindannyiunk reggeli rutinellenőrzésének része a gumik állapotának megvizsgálása, de ember legyen a talpán, aki szemre megmondja, hogy hány bár nyomás van a kerekekben. Ha te azon kisebbséghez tartozol, aki tényleg rendszeresen ellenőrzi a KRESZ-ben meghatározottakat a napi elindulás előtt, néha akkor is be kell állnod a kútra és műszeresen leellenőrizni a nyomásokat.

Annál is inkább így van ez, mert szemrevételezéssel nehéz megmondani, hogy az előírt 2,2 bar helyett csak 1,6 bar van a gumikban, azt meg végképp nem lehet megállapítani, ha esetleg nagyon túl vannak fújva a kerekek, és 3 bar van bennük. Egyik véglet sem egészséges, az abroncsok élettartamát negatívan befolyásolják és csökkentik a menetbiztonságot is.

Ha beköszönt a hideg idő, eljött a téli gumi felszerelésének az ideje. Igyekezz időben gondoskodni a cseréről, hogy ne kelljen órákig sorban állnod, amikor leesik az első hó! Regisztrálj az ECDH App felületén, menedzseld az autódat telefonodon és kapj értesítést a gumicsere esedékességéről!

Sajnos valóság, hogy az autósok jelentős hányada magasról tesz a helyes guminyomás betartására, ezzel rosszat téve saját magának és veszélybe sodorva másokat is az utakon. Én személy szerint egyáltalán nem lennék boldog, ha valaki azért törne egyszer össze, mert túlságosan hosszúra nyúlt a fékútja az elégtelen guminyomás következtében.

Megkérdeztem Farkas Norbertet, egy vecsési gumiszerviz vezetőjét, hogy mit tapasztal a mindennapokban és legnagyobb sajnálatomra csak megerősíteni tudta sejtéseimet. Állítása szerint a hozzájuk érkező ügyfelek legalább 50 százalékánál tapasztalják, hogy nem ellenőrzik rendszeresen a guminyomást. Pedig ha figyelnének erre, még pénzből is több maradna a zsebükben, kevesebbszer kellene gumishoz fordulniuk, új gumiabroncsokat venniük.

A szakember elmondta, hogy a nem előírás szerinti nyomással üzemeltetett gumik jobban és egyenetlenül kopnak, menet közben szerkezetükre a tervezettnél nagyobb erőhatások hatnak, amely drasztikusan csökkenti élettartamukat, hozzátéve, hogy a menetbiztonság is csorbát szenved, ugyanis a tapadás is rosszabb, valamint a durrdefekt kockázata szintén nagyobb.

Arra is figyelmeztetett, hogy túl alacsony nyomás esetében (ami a jellemzőbb probléma) a nagyobb gördülési ellenállás miatt megnő az üzemanyag-fogyasztás, amely bizonyos extrém esetekben akár literekben mérhető száz kilométerenként. Akik sok ezer kilométeren keresztül így közlekednek, hanyagságukért sok pénzzel fizetnek a kúton.

Az sem elhanyagolható szempont, hogy az utazási komfort csökken a lapos gumik miatt, az úthibákat kevésbé tudja kiszűrni a normál guminyomásra tervezett futómű. Ugyanígy túlfújt kerékkel sem javasolt autózni. Általános vélekedés, hogy a keményre fújt kerekekkel elérhető némi üzemanyagfogyasztás-megtakarítás, ami ugyan megállja a helyét, ám az így elérhető előnyöknél messze magasabbak a felsorolt kockázatok.

Az adott autótípushoz előírt guminyomásról minden esetben a vezetőoldali ajtó közelében vagy az üzemanyagbetöltő nyílás belső oldalán elhelyezett plakett, esetleg a kezelési kézikönyv ad pontos tájékoztatást. A mindennapokban az ott feltüntetett értéket kell tartani, amelyet érdemes néhány hetente újra és újra ellenőrizni, ellenőriztetni – hangzott a szakember javaslata.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy amikor a megszokottól eltérő terheléssel használnánk a gépjárművünket, például nyaralások alkalmával sok utassal és csomaggal, minden esetben az új viszonyokhoz kell igazítani a guminyomást is. Az 5-600 kilogrammal megnövekedett súly nagy terhet ró az abroncsokra, amelyet a nyomás változtatásával kompenzálni kell. A helyes nyomásértékeket szintén a plaketteken vagy a kézikönyvben lehet megtalálni.

Kövess minket a Youtube-on is, az alábbi videóban a kerékcsere pontos menetét mutatjuk be!