2021. augusztus 12. | 23:54

Az autóipar az első autók megjelenése óta folyamatosan átalakuláson és fejlődésen megy keresztül. Egy 10-15 évvel ezelőtt vásárolt autó minősége, technikai paraméterei jócskán elmaradhatnak attól, amit ma már alapvetésnek veszünk.

A változások egy része a fogyasztói igények átalakulásából jött. Másik része pedig a technológiák fejlődéséből, ami lehetővé tette az új anyagok, megoldások alkalmazását.

Láthatatlan megoldások, hallható különbségek

Az autókban számtalan olyan "láthatatlan megoldás" van ma már, ami ugyan megtalálható egy autóban, de sokszor nem is tudunk róla, hogy ezek ott vannak.

Közben viszont ezek teszik lehetővé, hogy:

  • egy ajtó hang nélkül szépen csukódjon be,
  • nem zörögnek a műanyagok,
  • halkan működik a klímaberendezés
  • egy kijelzőpanel ragasztása és illesztése szépen nézzen ki.

Ezeket a megoldásokat legtöbbször valamilyen habokkal, szivacsokkal, ragasztókkal oldják meg, ami 20-30 éve nem feltétlen volt evidens és bevett szokás. Ennek az egyik oka, hogy nem állt rendelkezésre vagy csak nagyon drágán a megfelelő hangszigetelési technológia vagy egyszerűen nem is volt még piaci igény ezekre. De több szereplő is felismerte ezt az igényt és elkezdett ilyen alapanyagokkal és alkatrészekkel kísérletezni és beszállítani nagy autógyáraknak. Azt érdemes tudni, hogy legtöbbször a kiegészítő alkatrészeket, habokat, ragasztókat vagy épp kijelzőket nem is maguk az autógyártók állítják elő, hanem valamilyen beszállítótól vásárolják meg. Ezért is alakult ki több olyan cég is a régiós és globális piacon, akik jelentős autóipari beszállítónak számítanak.

Az autóipar jövője: habok

Az autóipar egyik legújabb trendje, hogy terjednek az elektromos autók. Az új járművek egyik nagy előnye, hogy alacsony károsanyag kibocsátásuk van az autók életciklusa és működése, működtetése során. Másrészt pedig sokkal halkabban működnek, mint a robbanómotoros társaik. Ez azonban számos olyan kihívást is jelentett az autóiparban, amihez az egész iparágnak alkalmazkodnia kellett.

Mivel nincs motorzaj, ezért az utastér szigetelése egyre fontosabb követelmény. És az autógyárak és beszállítóik akkor képesek ezt a feladatot elvégezni, ha a háttérben alkalmazott technológiák a rendelkezésre állnak.

Az egyik láthatatlan alkalmazás a légcsatorna (HVAC, azaz Heating, ventilation, and air conditioning), aminek a szigetelése szintén fontos szempont, mert a hűtés-fűtés során a klíma ventilátora zavaróan hangos lehet a motorzaj hiánya miatt. Sőt, ha nincs a légcsatorna megfelelően szigetelve valamilyen megoldással, akkor akár a szélzajnál is hangosabb lehet egy klímaventilátor működés közben. Míg egy belső égésű motornál ez eddig akár fel se tűnt használat közben, addig az elektromos autóknál már erre is figyelni kell. Itt érdemes olyan technológiát és megoldást választani, ami képes megtörni a különböző, főleg magas frekvenciájú (nyikorgó, zörgő) hangokat, és közben az energiavesztés csökkentését is támogatja. A legjobb hatásfok elérése érdekében érdemes a ventilátor által keltett zajokat csillapítani, amihez remek megoldás a  Trocellen szabadalmaztatott alkalmazása. A módszer lényegi eleme, hogy nem javasolt nyílt cellás habok alkalmazása, mert azok sok nedvességet szívnak magukba, ennek köszönhetően pedig gombásodás, penészedés alakulhat ki, aminek egészségkárosító hatása lehet, ha visszakerül az utastérbe. Ezzel szemben a zárt cellás habok alkalmazása sokkal hatékonyabb, ugyanis elkerülhető a páralecsapódás, így a jó szigetelési képességen túl segíti az energiaveszteség csökkentését is.

Emellett léteznek olyan vékony habból készült és öntapadó réteggel kezelt tömítések és szigetelések is, amik pontosan illeszkednek különböző karosszéria elemekhez, legyen szó ajtókról, tetőablakról vagy épp egy kesztyűtartóról. Ezek az elemek sokszor továbbítják a keletkezett zajokat, a hab pedig abban segít, hogy ezeket csillapítsa. Ez a csillapítás pedig növeli a minőséget és komfortérzetet.

Nem véletlenül használnak egyre több jó minőségű habot a felsőbb kategóriás és prémium autókban is. A haboknak ugyanis nagy szerepük van abban, hogy adott autó (például a felső kategóriás VW Passat) prémium komfortérzetet keltsen.

Az európai és globális piacon a Trocellen egy ilyen ismert beszállító, akik közvetve szállítanak be a BMW és Daimler-nek, de közvetlen beszállítói a Volkswagen csoportnak.