2021. július 10. | 10:10

Borzalmas problémahalmaz, vagy aduász a használt családi autók között?

Ha valaki használt családira vagy biztonságos és kényelmes utazóautóra vágyik 1 millió forint alatt, lehetetlen figyelmen kívül hagynia a 3. generációs, azaz MK3-as Ford Mondeókat. Nagyjából így jutottam én is a típushoz, miután fájó szívvel megváltam a rozsda martalékává vált első generációs Mazda 6-omtól. Lehetne helyette választani B6-os Passatot, hetedik genes Accordot vagy esetleg Avensist a második generációból, de teljesen más árkategóriát képviselnek. A Mondeo elérhető árúra öregedett, persze ennek is megvannak az okai. 

A Mondeókra nem jelemző annyira a korrózió, amíg még nem kókányoltak bele, az ajtók alján kívül máshol nemigen porlad. Ettől függetlenül figyelmesen meg kell nézni, mit akar venni az ember, mert a hatalmas darabszám és a tulajok változatos szervizelési szokásai miatt szép számmal akadnak betegágyak is. Néhány százezer és 1,5 millió Ft között alakul a jelenlegi piac zöme, ami széles skálán mutatja be az autó elhasználódásának fázisait. Ennyi pénzért egy nagyon tágas, komfortos autót kaphatunk, de nem mindegy, mennyire van lelakva.

Ford Mondeo MK3

A futómű kiváló, a kor egyik legjobb konstrukciója volt, de javítása macerás és még a Mondeo viszonylag kedvező alkatrész árazása mellett is százezrekbe kerülhet egy megfáradt darab rendberakása. A hátsó rugók törése előfordulhat, ami a gátló és a toronycsapágy cseréjét is magával ránthatja, emelett a kipuhult szilentek miatt gyakran durva kerékdőlés lehet a hátsó tengelyen, ami félre koptatja a gumit. Viszont ha a futómű rendben van, akkor amellett, hogy nagyon jó úttartása van az autónak, meglepően kényelmesen mozogja ki az úthibákat.

A karosszéria sokfélesége mellett a motorizáció terén is van miből válogatni, így a különféle felhasználási szokásokhoz igazítva lehet választani. A benzinesek közül 1,8,  2,0 literes 4 hengeres, 2,5 és 3,0 literes hathengeres is van. Az 1,8-as SCI verziók helyett a kétliteres jobban illik a mérethez, viszont a láncos motor gyenge pontja maga a lánc, ami nyúlhat, a gyújtótrafó ami elfárad és szívósor örvénylapátjainak tengelye is elkophat. A trafó cseréje nem nagy tétel, azonban a lánc és az örvénylapát is okozhat drága javítási költségeket. Bár a benzinesek városi fogyasztása bőven 10 liter fölé mehet, országúton lényegesen kedvezőbb.

A dízelek nagyon kecsegtető fogyasztás mellett biztosítanak jó dinamikát, de zsebbe nyúlós lehet egy üzemanyagrendszer javítása. Az adagoló és a nagynyomású pumpa cseréje sokszázezres tétel, ha tutira akar menni a vevő, akkor vásárlás előtt beméreti egy erre szakosodott szervízben. A műanyag és gumi alkatrészek öregedése utoléri a turbócsöveket, amelyek cseréje nem tűnik macerásnak sem drágának, de kellemetlen helyzetet tud eredményezni.

Összességében egy remek ár/érték arányú autó, de pont az elérhetőségének köszönhetően okozhat fejfájást az igénytelen előző felhasználók nemtörődömsége. A 13-20 éves utazóautókban jellemzően sok százezer kilométer gyűlt már össze, ami persze lehet nem látszik a kiszemelt példány műszerén, és elég nehéz valóban keveset futott példányt találni. Mivel a motorok nem különösebben túlhegyezett technikák, a nagy futásteljesítmény nem feltétlen jelenti az életgörbe végét, ráadásul a bevallottan sokat futott darabok árazása jellemzően realista. Mindenképpen érdemes bevizsgáltatni a kiszemelt példányt, hogy biztosak legyünk benne, vajon beigazolódnak-e azok a pozitív érzések, amik egy próbaút során kiderülnek, mint a fenti a videóban.