2021. július 07. | 11:08

Vizsgálatért lobbizik a korrupció megfékezését elősegítő szervezet.

Az Európai Bizottság Belső Piaci Főigazgatóságához fordult a Transzparency International Magyarország (TI) a magyar sztrádakoncesszió ügyében. A társulat azt kéri az EU-tól, hogy vizsgálják meg a 35 évre tervezett autópálya-koncesszió uniós jognak való megfelelőségét. A civil szervezet úgy véli, hogy a beharangozott koncesszió több ponton is sértheti az unió vonatkozó irányelvét, valamint az uniós közbeszerzési irányelvet.

A TI szerint a jelenleg rendelkezésre álló infók szerint a tervezett koncesszió az uniós irányelv értelmében igazából nem is tekinthető koncessziónak, mivel annak irányelvi fogalma magában foglalja az építmény hasznosításának átengedését, valamint a hasznosításból eredő működési kockázatnak a koncesszió jogosultja általi viselését. A tervezett koncesszió hirdetményéből viszont semmilyen kockázatviselés nem derül ki.

„Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnöke kifejezetten úgy nyilatkozott, hogy az útdíjak beszedését továbbra is a kormány fogja végezni, illetve az egyetlen, a koncessziós jogosult által viselt kockázat, amelyet megemlített a kabinetfőnök, az árfolyamkockázat volt. Emiatt felmerül, hogy ez valójában egy leplezett közbeszerzés, amelyet úgy bonyolítanak le, hogy nem tartják be a közbeszerzési szabályokat, vagyis megsértik az uniós közbeszerzési irányelvet” – olvasható a Transzparency közleményében.

Mint írják, a tervezett koncesszió rendkívül hosszú időtartamára (35 év) is felhívták az EU figyelmét. Az irányelv kimondja, ha a koncesszió időtartama hosszabb, mint 5 év, akkor számításokkal kell tudni alátámasztani azt, hogy ez a hosszabb időtartam szükséges ahhoz, hogy a koncesszió jogosultjának megtérüljön a befektetése. A Nemzeti Koncessziós Iroda elutasította a TI közérdekű-adatigénylését, ezért nem lehet megítélni, hogy indokolt-e a 35 éves időtartam.

A kormány egy jelentős piacot készül 35 évre lezárni, amely sérti az Unión belüli szabad versenyt, az Unió alapszabadságait, úgy mint a szolgáltatások szabad áramlását és a letelepedés szabadságát, valamint a belső piac egységét, ezért a TI szerint a Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogy indokolt-e három és fél évtizedre koncesszióba adni Magyarország gyorsforgalmi úthálózatát.

Június közepén derült ki, hogy Orbán Viktorék koncesszióba adnák a magyar gyorsforgalmi utak jelentős részét, cserébe a nyertes 273 kilométer utat kibővít, 272 kilométert megépít és 538 kilométert felújít. Azokra a pályaszakaszokra (M5, M6), amelyek jelenleg is koncessziós modellben működnek, opciós jogot biztosít a majdani nyertesnek.