2021. május 09. | 14:29

Mit is jelentenek pontosan a csillagok, és mit mivel célszerű összehasonlítani.

Az Euro NCAP ötcsillagos biztonsági besorolásának célja, hogy az autóvásárlók könnyebben tudják kiválasztani a számukra megfelelő járművek közül a legbiztonságosabbat.

A biztonsági besorolást az Euro NCAP által tervezett és elvégzett járműtesztek alapján határozzák meg. Ezek a tesztek ellenőrzött körülmények között modellezik azokat a forgalomban előforduló baleseteket, amelyek könnyű, maradandó vagy végzetes testi sérüléssel járnak.

Az ellenőrzött körülmények persze sosem modellezik teljesen tökéletesen a valós helyzeteket, de a szigorodó vizsgálati szempontok és az évről évre bővülő teszteknek köszönhetően átfogó és hasznos tájékoztatást tudnak adni a fogyasztók felé a legújabb modellekről.

Minél több a csillag, annál jobb az eredmény

A tesztek során megszerzett csillagok száma jelzi, hogyan teljesített az adott modell az Euro NCAP tesztjén. A csillagokat azonban nem csak az autó alapvető szerkezeti biztonsága alapján osztják, nagy mértékben beleszámít az is, hogy milyen biztonsági felszereléseket kínál a gyártó az adott autóhoz, ami nagyban függ a célpiactól is. Ennek figyelembevételével a teszt nem csupán az autó biztonságosságáról tájékoztat, hanem arról is, hogy az autóhoz kínált kiegészítő biztonsági felszerelések minden európai vevő számára könnyen elérhetőek-e.

Az autók alapvető biztonsági megfelelését törvényi rendeletek szabályozzák, azonban az Euro NCAP tesztjein több szempontból vizsgálják az autókat. Mivel a tesztekbe beleszámítanak a felszereltséghez tartozó biztonsági extrák is, a csillagos értékelés meghaladja az alapvető törvényi előírásokat. Előfordulhat, hogy egyes autók megfelelnek a biztonsági előírásoknak, mégsem kapnak csillagot. Ugyanakkor az olyan autók, amik egyáltalán nem kapnak csillagot mégsem tekinthetők veszélyesnek, hiszen a törvényi előírásoknak megfelelnek, még ha nem is olyan biztonságosak, mint vetélytársaik.

Mit mutatnak a legújabb eredmények?

Az 5 csillagos besorolási rendszer a technológia fejlődésével állandóan változik, ezért a teszteredmények helyes értelmezéséhez elengedhetetlen figyelembe venni a teszt elvégzésének évét is. Az új innovációkkal évről évre új biztonsági megoldások állnak rendelkezésre, amik következtében új teszteket vezetnek be, majd ezekhez állítják a csillagok szintjét is.

Mindig a legfrissebb teszteredmények a leginkább releváns mutatók az adott évben bemutatott autók biztonságosságának mérésére, az eltérő évek összehasonlítása pedig nem célravezető a minősítési rendszer állandó frissítése miatt. Adott esetben, ha egy típus modellfrissítése rosszabb eredményt ad az elődhöz képest, nem feltétlen azt jelenti, hogy a új modell kevésbé a biztonságos. Ilyen esetekben előfordulhat, hogy a tesztek és értékelésük oly mértékben változott a legújabb innovációk hatására, hogy a korábban jó eredményeket elérő autó az új teszteken sokkal rosszabbul teljesít. Az utóbbi időben kiemelt hangsúlyt fektetnek a baleset-megelőzési és vezetéstámogató rendszerek technológiájára, ami drasztikusan megváltoztatta a korábbi besorolás szempontrendszerét.

Kétféle eredményt kapott az autó, de miért?

2016-tól bizonyos típusok kétféle besorolást kapnak attól függően, hogy mennyire lehet felextrázni.

Az első értékelés csillagokban kifejezett mértéke azoktól a biztonsági berendezésektől függ, amiket az adott típushoz a gyártó mind a 28 EU tagállamában alapfelszereltségként ad az autóhoz. Ez az értékelés azt mutatja meg, milyen minimális biztonsági szintet várhat el a vevő egy adott típus bármely EU-s tagállamban forgalmazott példányától. Ezt az értékelést minden egyes az Euro NCAP tesztjén átment autó megkapja.

A második besorolás már nem minden autóhoz jár. Azok a modellek, melyekhez kiegészítőként a leendő tulaj extra biztonsági csomagot vásárolhat, kapnak egy újabb szintű értékelést is. Ez megmutatja, hogy a kiegészítőként megvásárolt technológiákkal milyen eredmény ér el az autó a biztonság szempontjából. Mivel a vevő döntése, hogy a gyártó által kínált extrákat kéri-e az autóba, ráadásul nem minden gyártó, nem minden modelljéhez lehet hasonló csomagot kérni, ezzel a második szintű besorolással csak néhány autó rendelkezik.

Az opcióként rendelhető extrák többsége új technológiai alapokon nyugszik, azonban ahogy fejlődik az autóipar és vele együtt a tesztelés szempontjai is, idővel ezek a technológiák majd az alapfelszereltség részét képezik majd. Ezt az opcionális csomagokra vonatkozó minősítést csak abban az esetben kapja meg a típus, ha az EU 28 tagállamában minden vásárló számára elérhetők a biztonsági extrák. Azok számára, akik többet szeretnének áldozni a biztonságra, nagyban segít kiválasztani az ideális közlekedési eszközt.

Ha a csillagok beszélni tudnának:

5 csillagos biztonság: Összességében kiváló ütközés elleni védelem, megbízható balesetmegelőző rendszerekkel van felszerelve.

4 csillagos biztonság: Összességében jó ütközés elleni védelem, további balesetek elkerülésére szolgáló technológiával részlegesen fel van szerelve.

3 csillagos biztonság: Legalább átlagos utasvédelem rendelkezik, de nincs teljes körűen felszerelve a legújabb balesetet megelőző rendszerekkel

2 csillagos biztonság: Átlagon aluli ütközésvédelem és nincs felszerelve balesetet megelőző technológiával

1 csillagos biztonság: A minimális ütközésvédelem és kevés a balesetet megelőző technológia

0 csillagos biztonság: Megfelel a típus jóváhagyási előírásoknak, így legálisan értékesíthető, de nyoma sincs a modern biztonságtechnikának.

Hogyan keletkeznek a csillagok?

Az EuroNCAP 2009-ben alakította ki az általános biztonsági besorolásra vonatkozó rendszert, ami négy fő terület alapján értékeli az autókat, így rugalmasabb lett értékelés, mint az 1997-ben bevezetett régi szempontokkal.

  • Felnőtt utasvédelem
  • Gyermek utasvédelem
  • Gyalogosvédelem (ami kibővült mára a “sérülékeny úthasználók” kategóriára)
  • Biztonsági asszisztensek