2021. február 23. | 14:20

Február utolsó hétvégéjén megkezdődik a harc az elektromos versenysorozat világbajnoki címéért.

A Formula E eddigi hat szezonja öt különböző bajnokot, 17 különböző futamgyőztest hozott. Az egyetlen dolog, amire biztosan lehet számítani a közelgő szezon kapcsán, hogy kiszámíthatatlan lesz.

A szezon hivatalosan 2020/2021-es kiírásként fut, lévén, hogy a szezon előtti tesztek már novemberben megtörténtek Valenciában. Az ottani ereményekből azonban kár volna messzemenő következtetést levonni.

A szezonnyitóra Szaúd-Arábiában, Diryah városában fog sor kerülni 2021. február  26-án és 27-én, azaz kevesebb, mint egy hét múlva felbőgnek felvonyítanak a motorok. Két futamra is sor kerül, melyek a Formula E történetének első villanyfényes futamai lesznek. Ez némileg ellentmondásos, hiszen miközben a sorozat egyik fő célkitűzése az, hogy felhívja a figyelmet a környezettudatosságra, eközben “elpacsálnak” némi elektromos áramot a célból, hogy villanyfénnyel világítsák meg azt a pályát, amit tökéletesen képes megtenni a napfény is, de sebaj, mondjuk azt, hogy a kivétel erősíti a szabályt.

Vegyük sorra, melyik csapat milyen pilótákkal vág neki a pontvadászatnak!

Audi Sport ABT Schaeffler

Az Audi éppen azzal a pilótapárossal vág neki az idei szezonnak, mint az előzőnek. A 2016/2017-es idény bajnoka, Lucas di Grassi mellett Rene Rast igyekszik minél több pontot gyűjteni a csapat számára, amely az idény végén kiszáll a Formula E-ből.

Di Grassi egyike volt azon három pilótának, aki minden egyes futamot be tudott fejezni a 2019/2020-as évad során, amely végén hatodik helyen zárt összetettben. A versenytempója kifejezetten jó volt, versenyenként átlagosan hat pozíciót javított. Csapattársa, Rast félelem nélküli, harcias vezetési stílussal hívta fel magára a figyelmet.

Az Audi gyenge pontjának az időmérők számítottak a legutóbbi pontvadászat során, ha e tekintetben előre tudnak lépni, akkor jó eséllyel tudnak előkelő helyekért csatázni.

BMW i Andretti Motorsport

A BMW az Audihoz hasonlóan utolsó Formula E szezonjára készül. A Mahindra csapatához szerződő Alex Sims pótlására az újonc Jake Dennist igazolták a németek. A 25 éves brit annak a 23 éves német Maximilian Guenthernek az oldalán küzd majd a pontokért, aki a legutóbbi kiírás során a kilencedik helyen zárt, és két futamgyőzelmet is bezsebelt.

Kérdés, mire lesz képes a fiatal páros, akiknek a motivációjával aligha lesz gond, hiszen ülést kell találniuk a következő idényre.

Dragon / Penske Autosport

A GEOX Dragon nevet elhagyva az új megmérettetést Dragon / Penske Autosport névvel várja az istálló. A volt F1-es pilóta, Brendon Hartley valamint csapattársa, Nico Mueller is újoncok voltak, közülük csak Hartley szerzett pontokat. A legjobb eredménye egy kilencedik hely volt, úgyhogy viszonylag alacsonyan van az a bizonyos léc, amit meg kellene ugrani.

Hartley helyére a tartalékpilótát, Sergio Sette Camarát léptették elő, aki már az előző szezonzárón is versenyzőként volt jelen a csapattal, hiszen Hartley a berlini finálé előtt elköszönt. A 22 éves brazil pilóta nem számít tehát klasszikus értelemben véve újoncnak, a csapatot alaposan ismeri.

DS Techeetah

A DS Techeetah nemrég jelentette be, hogy hosszútávon elkötelezte magát az elektromos versenysorozat iránt. A szezonzáró szenzációsan sikerült a DS számára, hiszen öt futamból négyet megnyertek Berlinben. Hármat a végül bajnoki címet nyerő Antonio Felix da Costa zsebelt be, egyet pedig a 2018/2019-es idény bajnoka, Jean-Eric Vergne.

A DS kezd meglehetősen dominánssá válni, ami akár unalomba is fullaszthatja a mérsékelt érdeklődést kiváltó sorozatot. A legutóbbi három egyéni bajnokot a DS adta, az utóbbi két konstruktőri címet is ők zsebelték be. Logikus, hogy felállásukon nem változtatnak, kérdés, hogy képesek lesznek-e ezúttal is kiemelkedni a mezőnyből?

Envision Virgin Racing

Az a Sam Bird, aki eddig minden egyes futamon a brit csapat színeiben vett részt, átigazolt a Jaguárhoz. A maga mögött hagyott űrt nem lesz könnyű betölteni, erre Nick Cassidy-t szemelték ki. A 25 éves versenyző a japán tripla koronát már bezsebelte, úgyhogy nem egy nyeretlen kétévesről van szó. Formula E autóban is bizonyított, a kezdő pilóták tesztjén Marrakeshben körrekordot ért el.

Nick Cassidy csapattársa Robin Frijs lesz, aki a 2019/2020-as idényben négy szuper pole-t szerzett és néhány dobogós helyezésnek köszönhetően összetettben a 12. helyet csípte meg.

Mahindra Racing

Jerome D’Ambrosio két évet húzott le a Mahindra csapatában versenyzőként, legutóbb a 16. helyen zárt a pontvadászatban. Visszavonult, és az új idényben a ROKiT Venturi Racing csapatfőnök helyettese lesz.

Az új idényben a BMW-vel már futamgyőzelmet arató Alexander Sims lehet a csapat húzóembere, aki mellett Alex Lynn küzdhet a pontokért.

Mercedes-Benz EQ

A Mercedes nem változtat a felállásán, Stoffel Vandoorne mellett Nyck de Vries várja a szezon kezdetét. Vandoorne a második helyen zárt tavaly, csapattársa pedig az összetett pontverseny 11. helyét kaparintotta meg. Az istálló a konstruktőri verseny harmadik helyén végzett.

A csapatfőnök Ian James valamint Toto Wolff is abban bízik, hogy új szintre lép a csapat, ami félreérthetetlenül sejteti azt, hogy a stuttgartiak szeretnének harcolni a világbajnoki címért.

NIO 333

A kínai csapat tavaly egyetlen pontot sem szerzett, így aztán komoly változásokat eszközöltek az istálló háza táján Kínában és Európában egyaránt. Oliver Turvey mellet Tom Blomqvist lesz a csapat pilótája.

Nissan e.dams

A Nissan e.dams csapatának motormegoldását szabálytalannak minősítették tavaly, így alaposan kapaszkodniuk kellett. A megpróbáltatások ellenére a konstruktőrök között a második helyen zártak a japánok, egy futamgyőzelmet sikerült összehozniuk.

Az egykori F1-es pilóta, Sebastien Buemi mellett Oliver Rowland lesz ezúttal is a Nissan pilótája, akik legutóbb a negyedik illetve az ötödik pozícióban fejezték be a bajnokságot. Komoly erőfeszítésre lesz szükség a részükről, hogy megőrizzék ezt a helyüket, mert komoly kihívóik vannak.

Jaguar Racing

A csapat erőssége lehet a 33 éves Sam Bird, aki eddig minden egyes Formula E futamon részt vett azóta, hogy a sorozat elkezdődött. 9 futamgyőzelem, 18 dobogós hely, 5 pole pozíció és 5 leggyorsabb kör áll a neve mellett eddigi FE karrierje során. A tapasztalata önmagáért beszél, segítségével a csapat abban bízik, hogy új szintre léphet. Ez persze nem lesz könnyű, hiszen a mezőny tagjainak szinte mindegyik ezt a hangzatos célt lebegteti.

Csapattársa Mitch Evans lesz. Az ausztrál pilóta elért néhány szép eredményt a legutóbbi kiírás során, Chilében dobogós helyen végzett, Mexikóban pedig nyerni tudott. Mindez az összetettbeli hetedik helyhez segítette.

TAG Heuer Porsche

A TAG Heuer Porsche ígéretesen kezdett a Formula E-ben, ám a szoros közpémezőnyben végül csak a nyolcadik helyen zártak a legutóbbi pontvadászatban a konstruktőrök között.

A Porsche célja nem lehet más, mint az, hogy csökkentse lemaradását az élmezőnnyel szemben. Pilótapárosuk erre lehetőséget ad, hiszen a Pascal Wehrlein - Andre Lotterer kettős meglehetősen erősnek tűnik. A német versenyző 17 Formula E versenyen 72 pontot szerzett, egyszer a pole-ba kvalifikálta magát, eddigi legjobb eredménye egy második hely.

ROKiT Venturi Racing

Edo Mortara csapattársa az a Norman Nato lesz a Venturi csapatánál, aki eddig jó ideje az istálló tesztpilótája volt, valamint a szimulátorból adott visszajelzéseket. Most a valós versenypályán bizonyíthat.

Mortara a legutóbbi idényben öttel több top 10-es helyezést ért el, mint volt csapattársa, Felipe Massa, s míg a svájci a 14. helyen zárt összetettben, addig a brazil ex-F1-es csak a 22. Lett. Alaposan fel kell tehát kötnie az alsót Natónak.

Az istálló csapatfőnöke Susie Wolff, míg csapatfőnök-helyettesnek leigazolták Jerome D’Ambrosiót.

A 2020/2021-es Formula E szezon csapatai és versenyzői

  • Audi Sport ABT Schaeffler - Lucas di Grassi / Rene Rast
  • BMW i Andretti Motorsport - Maximilian Guenther / Jake Dennis
  • Dragon / Penske Autosport - Nico Mueller / Sergio Sette Camara
  • DS Techeetah - Jean-Eric Vergne / Antonio Felix da Costa
  • Envision Virgin Racing - Robin Frijns / Nick Cassidy
  • Mahindra Racing - Alexander Sims / Alex Lynn
  • Mercedes-Benz EQ - Nyck De Vries / Stoffel Vandoorne
  • NIO 333 - Oliver Turvey/Tom Blomqvist
  • Nissan e.dams - Sebastien Buemi/Oliver Rowland
  • Jaguar Racing - Mitch Evans/Sam Bird
  • TAG Heuer Porsche - Andre Lotterer/Pascal Wehrlein
  • ROKiT Venturi Racing - Edoardo Mortara/Norman Nato