2021. február 05. | 23:34

Kidolgozták az autógyártók, mi lehet a megoldás a tavaly év vége óta tartó chip hiányra.

Sorra jelentették be az elmúlt időszakban az autógyártók, hogy akadozik a termelés a chipek korlátozott elérhetősége következtében. A vállalatoknak jól bevált szokásaikon kell változtatnia ahhoz, hogy a problémát megoldják.

A Financial Times szerint német autógyártók raktárkészleteket kpeznének a chipekből, hogy el tudják kerülni a későbbiekben, hogy a szóban forgó alkatrészek hiánya miatt le kelljen állítani a termelést. Ezek a félvezetők a mai modern autók előállításához elengedhetetlenk. Hiányuk miatt több összeszerelő szalagon ideiglenesen fel kellett függeszteni a gyártást szerte Európában. A terv szerint az autóiparban bevett napi beszállítás rendszerét át kellene alakítani, ám a raktárkészletek létrehozása egyértelműen többletköltséggel járnának.

A brit üzleti lapnak nyilatkoztak a Mercedes-Benz és a Volkswagen vezetői is, akik egyelőre arra keresik a megoldást, hogy miképpen tudnának úgy tartalékokat kialakítani, hogy ne kelljen mélyen a zsebükbe nyúlni a gyártóknak. A Porsche menedzsere, Oliver Blume azt mondta, ez lesz az utolsó lépés, amit megtesznek. A Mercedes részéről Ola Källenius hasonló álláspontot képvisel, a tartalékok képzése mellett abban gondolkodnak, hogy megerősítik a hiány veszélyére figyelmet felhívó rendszert.

Minek köszönhető a chiphiány?

2020 végén az új autók eladása jelentős mértékben megnövekedett. Az emberek a korlátozások miatt jelentően több elektronikai terméket vásároltak, többek között televíziót és játékkonzolt. Ezek előállításához szintén szükség van a félvezető alkatrészre, az autógyártóknak így nem jutott annyi mint korábban.

A Ford első negyedéves termelésének ötöde kiesett ennek következtében, sőt, az F-150 pickup gyártását teljesen le is állították.

Az IHS Markit előrejelzéseei szerint az ellátási problémák több hétig elhúzódhatnak, sőt, akár 2021 második negyedévében is fennakadások lehetnek az autógyártás terén ennek következtében. Källenius reméli, hogy az első negyedévet követően sikerül megoldást találni a kialakult helyzetre.

Jelenleg egyedül a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) gyártja az autókban megtalálható félvezető alkatrészek 70%-át, így ennek a vállalatnak vannak kitéve lénygében az autógyártók.

A német gazdasági miniszter, Peter Altmaier januárban kollégájánál, Wang Mei-huánál próbált meg közbenjárni annak érdekében, hogy a német autógyártók jobb helyzetbe kerüljenek. Altimer szerint itt az ideje, hogy a belföldi chipgyártást fejlesszék, csökkentve ezzel a hiány lehetőségét.

Reinhard Ploss, a német Infeon vezérigazgatója azonban jelezte, a raktározás sem jelent 100%-os megoldást, mert a zöldségekhez hasonlóan a félvezetők is "romlandók", lejárati idővel rendelkeznek. A végtelenségig nem lehet őket felhalmozni.

Bizonyos méretű raktárkészlet kialakítása azonban ésszerű lehet, hiszen a Volvo négy hetes vésztartalékának köszönhetően tudta elkerülni a chiphiány következményeit. Hakan Samuelsson azonban kifejezte aggodalmát, hiszen benne van a pakliban, hogy ez a vésztartalék is elfogy. Ők is ki vannak szolgáltatva a TSMC-nek, ennek ellenére nem tervenek változtani a beszerzési stratégiájukon. Ennek oka, hogy elégedettek az eddigi alkatrészek minőségével, és nem szeretnének e tekintetben kockáztatni egy új partner rendszerbe integrálásával.