A tajvani gazdasági minisztérium szóvivője arról tájékoztatta a Reuters hírügynökséget, hogy a Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) az autóipari chipek gyártását fogja előnyben részesíteni, ha sikerül tovább növelnie a kapacitásait, ezzel enyhítve az autógyártókat sújtó globális chip-hiányon. Ez számunkra is jó hír, hiszen a magyar autóipart is érzékenyen érintik az alkatrészellátásban tapasztalható beszállítói nehézségek.

A szóvivő elmondta, hogy Wang Mei-hua gazdasági miniszter vasárnap egyeztetett a cég vezetőivel a probléma megoldásáról – miután a német autógyártók nyomására a német gazdasági miniszter, Peter Altmaier levelet írt ázsiai kollégájának, amiben jelezte, hogy ennek az ügynek bizony prioritást kell élveznie. Tavaly év végén az USA és az EU, idén pedig Japán és Németország szólította fel arra Tajvant, hogy sürgesse meg a helyi gyártókat a chip-hiány enyhítésének érdekében. Nyilvánvaló, hogy a politikai körök az autógyártók kérésére tartják napirenden ezt a dolgot, mégpedig azért, mert égető szükség lenne a chipekre ahhoz, hogy zavartalanul folyhasson a termelés, ez kritikus a koronavírus-járványt követő gazdasági talpra állásban.

Gyártásban lévő Audi A3 az ingolstadti üzemben
Forrás: Automotive News Europe

A TSMC arról tájékoztatta Wang Mei-hua minisztert, hogy jelenleg teljes kapacitáson üzemel a chipgyár, viszont már dolgoznak azon, hogy a termelés optimalizálásával újabb kapacitásokat szabadítsanak fel. Ha ez sikerül, akkor a világ legnagyobb chip-bérgyártójának számító cég a félvezető chipek gyártását fogja előnyben részesíteni, legalábbis erről biztosította a tajvani kormányt.

Több autógyártó, köztük a Ford, a Daimler, az Audi és a Volkswagen is arra kényszerült, hogy csökkentse a termelési volumenét a gyáraiban a globális chip-hiány miatt. A félvezető komponensek iránti kereslet rendkívüli mértékben megnőtt 2020-ban, a koronavírus-járvány következtében otthon ragadt munkavállalóknak köszönhetően a szórakoztató elektronikai eszközök iránti kereslet és a laptopok vásárlási száma is megugrott tavaly. Az autógyártás pedig a vártnál gyorsabban tért észhez a tavaszi leállások után, emiatt pedig a kereslet–kínálat egyensúlya felborult a mikrochipek piacán, mert átszervezték a kapacitásokat, és időbe telik, amíg a gyártók visszatérnek a pandémia előtt bejáratott termelési eljárásokhoz.

Autógyártás
Forrás: CarAndBike

A kialakult helyzet a magyarországi autógyárakat is érinti, erről ebben a cikkben írtunk bővebben. Érdekesség, hogy 2020-ban a TSMC eladásainak elenyésző részét (3 százalékát) tették ki az autóipari chipek, ellentétben az okostelefonokkal (48 százalék) és a nagy teljesítményű chipekkel (33 százalék). Az autóipar magához térésével 2021-ben változhatnak az arányok.