Több autógyártó, köztük a Ford, a Daimler, az Audi és a Volkswagen is arra kényszerül, hogy csökkentse a termelési volumenét a gyáraiban a globális chip-hiány miatt. Az alkatrészellátásban tapasztalható beszállítói nehézségek a magyar autóipart sem kerülik el.

A félvezető komponensek iránti kereslet rendkívüli mértékben megnőtt 2020-ban, a koronavírus-járvány következtében otthon ragadt munkavállalóknak köszönhetően megugrott a laptopok vásárlási száma, emellett pedig a szórakoztató elektronikai eszközök iránti kereslet is megugrott tavaly. Az autógyártás pedig a vártnál gyorsabban tért észhez a tavaszi leállások után, emiatt pedig a kereslet –kínálat egyensúlya felborult a mikrochipek piacán.

Termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban
Fotó: MTI/Ujvári Sándor

Az elektronikaialkatrész-hiány miatt a Volkswagen csökkenti a termelését a wolfsburgi és emdeni gyáregységekben, az Audi pedig csökkentett munkaidőben foglalkoztatja az alkalmazottait az ingolstadti és a neckarsulmi üzemekben, ahol az A4 és A5 modellek gyártása folyik. A Ford a chip-hiány miatt január 19. és február 19. között leállítja a termelést a saarlouisi üzemében, ahol a kompakt Focusok is készülnek.

A kialakult helyzet a magyarországi autógyárakat is érinti, a kecskeméti Mercedes-Benz az aktuális beszállítói helyzethez alakítja a termelési programját, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nehézségek miatt január 20. és január 30. között szüneteltetni fogja a termelését, tudta meg a Világgazdaság a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-től.

Gyármunkás munka közben
Fotó: Audi.hu

Az alkatrészellátásban fellépő akadozások miatt a győri Audi úgy döntött, hogy ezen a héten, illetve a jövő héten csak egy műszakban termel, közölte a lappal Czechmeister Mónika, az Audi Hungaria Zrt. kommunikációs vezetője.

„A csoport minden gyárában előfordulhat átmenetileg csökkentett műszak vagy részleges műszaklemondás, főként a járműgyártás terén, ugyanakkor a Volkswagen-konszern nagy erőkkel dolgozik a probléma mielőbbi megoldásán” – tette hozzá Czechmeister.

A kivételt a Magyar Suzuki jelenti, Esztergomban egyelőre nem okoz fennakadásokat a termelésben a globális alkatrészhiány.