2021. január 19. | 09:53

Végleg eltűnik a dízelmotor a népszerű családi SUV-ból.

A Nissan az idei év folyamán fogja hivatalosan is bemutatni az új, harmadik generációs Qashqait. A japán gyártó most elárulta, milyen villanyosított belső égésű motorokkal lesz elérhető a modell a ráncfelvarrást követően.

A családi SUV is csatlakozik azon riválisok egyre bővülő táborához, amelyek teljes egészében felhagynak a dízelmotorok használatával. A modellfrissítést követően a Qashqai vagy négyhengeres, turbófeltöltős enyhe hibrid hajtással, vagy az új, ePower hibrid rendszerrel lesz megvásárolható Európában.

Előbbi számos jelenlegi Nissan és Renault modellben, vagy éppen az A-osztályos Mercedes egyes változataiban már alkalmazott, 1,3 literes turbómotor frissített változata. Ezekben az autókban a benzines erőforrás mellett egy 12 voltos mild-hibrid rendszer dolgozik, melyet egy kisméretű, lítium-ion akkumulátorhoz csatlakoztattak. Ez a start/stop rendszer hatékonyságának javításán túl a kigyorsítások során többletnyomatékot is biztosít.

Annak ellenére, hogy a mild-hibrid rendszer 22 kilogrammal növeli a hajtáslánc önsúlyát, mégis hatékonyabb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé, valamint a Nissan saját adatai szerint CO2-kibocsátást kilométerenként 4 grammal csökkenti.

A motor 140 vagy 158 lóerős kivitelben is elérhető lesz, emellett utóbbihoz opcionális összkerékhajtást is kínál majd a Nissan. Magáról az összkerekes rendszerről azt állítja a gyártó, amellett, hogy „intuitívabb és intelligensebb” lett, öt vezetési móddal rendelkezik, és a régi rendszerhez képest ötször gyorsabban képes a hátsó kerekekre átcsoportosítani a nyomatékot.

Az új Qashqai hatsebességes manuális, valamint – az erősebb motor esetében – CVT automata váltóval is elérhető lesz. Az utóbbi években a Nissan a CVT-ről előbb duplakuplungos rendszerre váltott, majd vissza CVT-re. A japánok szerint az új váltó lényegesen hatékonyabb és érzékenyebb elődeinél, emellett pedig sikeresen küszöböli ki a fokozatmentes automatákra jellemző „gumiszalag-hatást”. Vagyis a gázpedál lenyomására az autó magasra emeli a fordulatszámot, ám a kocsi csak lassan gyorsul fel, olyan érzetet keltve, mintha csúszna a kuplung.

A másik, fejlettebb opció az úgynevezett ePower hibrid hajtáslánc, amelyet Európában először a Qashqai modellben vet be a Nissan. A rendszer lényege, hogy a belső égésű motor és a kerekek között nincs közvetlen kapcsolat. Ehelyett egy akkumulátort tölt, amely a megtermelt energiát az elektromos motoron keresztül küldi a kerekekre.

A rendszer Japánban roppant népszerűnek bizonyult, az ePower hajtásláncnak köszönhetően a relatíve idősnek számító Note kategóriája legnépszerűbb autójává vált. Ráadásul a Nissan azt állítja, az európai piacra már egy „jelentősen továbbfejlesztett” rendszert szánnak, amihez 47 százalékkal nagyobb elektromos, és sokkal erősebb belső égésű motort kapcsolnak majd.

Ez a motor egy új, 1,5 literes blokk, amely változó sűrítési aránnyal rendelkezik – ezt is először alkalmazza a japán gyártó Európában – a hatékonyság növelésének érdekében. Az elektromos motor 190 lóerőt és 329 Nm forgatónyomatékot képes leadni. Marco Fioravanti, a terméktervezési vezető szerint ennyi éppen elegendő, hogy „igazán lenyűgöző” teljesítményét és a tipikus EV vezetési élményt biztosítson az alacsonyabb sebességtartományban.

Az ePower rendszer elhanyagolhatónak mondható, alig 3 kilométeres tisztán elektromos haladást tesz lehetővé, mielőtt a belső égésű motort beindítaná. A Nissan szerint vezetési élmény szempontjából éppen úgy viselkedik, mint egy „klasszikus” elektromos autó, ráadásul a Nissan a Leafben már alkalmazott e-Pedal funkciót is beépítette, hogy fékezés közben minél több energiát lehessen visszanyerni és visszatölteni az akkumulátorba.

Hibrid autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!