2021. február 02. | 12:18

Egészen szürreális képsorokat rögzített a Magyar Közút kamerája.

Megdöbbentő felvételeket rögzített az elmúlt időszakban a Magyar Közút kamerája az M44-es autóútra vezető új békéscsabai turbó körforgalomnál. Igazából szavakat is alig találunk a látottakra…

Egyeseknek nem sikerült értelmezniük a táblák egyértelmű jelzéseit, ez vezetett a bonyodalmakhoz. Nekik még időre van szükségük ahhoz, hogy megszokják az arrafelé eszerint újdonságnak számító többsávos körforgalmat. Hibázni persze emberi dolog, de ettől még nem kellett volna életveszélyes manőverekbe kezdeniük.

„A felvételeken jól látszik, hogy az autósok megijednek attól, hogy az M44-es autóútra hajtanak fel és hidegvérrel visszatolatnak vagy éppen forgalommal szembe fordulnak. A sofőrök a körforgalom előtt nem a továbbhaladási irányuknak megfelelő forgalmi sávba soroltak, amire burkolati jelek és jelzőtáblák is egyértelműen figyelmeztetik az autósokat a csomópont előtt. A turbó körforgalomban az egymással párhuzamosan haladó sávokat egymástól át nem járható, de a vízelvezetést lehetővé tevő elemekkel, az útfelületből kiemelkedő gömbsüvegsorral választották el. A körpályán a forgalmi sávok fizikai elválasztása csak ott szakad meg, ahol keresztező járművek lépnek be a csomópontba. Aki a külső sávba sorol be, az az új M44-es autóútra tud csak felhajtani, míg a másik sávból az M44-esen túl ki lehet hajtani a 44-es és a 47-es főútra is” – olvasható a Magyar Közút közleményében.

Akik nem a számukra megfelelő sávban hajtanak be a körforgalomba, és emiatt az M44-es autóútra hajtanak fel, ne tegyenek meggondolatlan lépéseket, kérik a közutasok. A pénztárcánk féltése sem indokolt ebben a helyzetben, a szóban forgó útszakasz ugyanis most még nem díjköteles, ráadásul csupán négy kilométerre található a legközelebbi csomópont, ahol biztonságosan le tudnak hajtani az eltévedtek, akik ugyanott vissza is tudnak térni a turbó körforgalomhoz. Felesleges kockázatot tehát abszolút nincs értelme vállalni.

„A szakemberek a következő hetekben az előírásokon túl újabb burkolati jelekkel és táblákkal erősítik tovább a csomóponti ágak előjelzéseit, valamint az autóút legközelebbi lehajtójára is külön táblán hívják majd fel a figyelmet, ezzel is megakadályozva a balesetveszélyes tolatásokat és visszafordulásokat” – ígéri a közútkezelő.

A turbó körforgalmaknak egyébként az a lényegük – azon kívül, hogy nagyobb az áteresztőképességük, mint a hagyományos körforgóknak –, hogy a belső sávban haladók a forgalom belső ívén elkerülhetik a külső íven az első kijáratnál kihajtókat.

Magyar Közút