2022. június 14. | 11:30

A nyári hónapokban reális veszélyt jelenthet az üzemanyaghiány Európában.

Magyarország felszabadítja az ország stratégiai benzin- és dízeltartalékainak egy részét annak érdekében, hogy segítse a schwechati olajfinomító tervezettnél hosszabb ideig tartó leállása miatt kialakult helyzetet – közölte Palkovics László technológiai és ipari miniszter.

Az intézkedés részleteivel kapcsolatban Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője elmondta, Magyarországon stratégiai készletekben körülbelül 800 millió liternyi üzemanyag, és hasonló mennyiségű kőolaj áll rendelkezésre. A szabályoknak megfelelően ez legalább 90 napnyi importnak felel meg, és éppen a mostanihoz hasonló esetekre szolgál, ugyanis a schwechati olajfinomítóban június 3-án bekövetkezett baleset miatt akadozik az ellátás Ausztriából.

A hírek szerint a kormány által most megnyitott készlethez elsősorban az OMV Hungária juthat hozzá, tehát ez az intézkedés gyakorlatilag az osztrák konszern kútjainak az ellátásbiztonságát igyekszik garantálni. Pletser Tamás hozzátette, ezt a készletet minden bizonnyal az osztrákoknak kell majd pótolni a schwechati üzem újranyitását követően.

tankolás
Kép: Depositphotos

Az elemző kihangsúlyozta, a schwechati finomító leállásától függetlenül tény, hogy az európai készletek több évtizedes mélypontra kerültek, így reális veszély az üzemanyaghiány a kontinensen.

A betárolt mennyiségek különösen a dízelüzemanyag esetében nagyon alacsonyak. Fatih Birol, a Nemzetközi Energiaügynökség vezetője május végén arra figyelmeztetett, hogy Európának a nyári időszakban nehézségei lehetnek az üzemanyagellátással kapcsolatban. Pletser elmondta, jelenleg még van üzemanyag, de mivel keresleti szempontból július és augusztus jelenti a csúcspontot, így ez az időszak komoly kihívásokat tartogat majd.

A problémát nem a kőolaj elérhetősége jelenti, hanem a finomítók. A koronavírus-járvány során világszerte nagy mennyiségű kapacitást állítottak le, és a kereslet újbóli fellendülésével most ezek hiányoznak – magyarázta az elemző.

Pletser szerint jelenleg az OMV nehéz helyzetben van, hiszen pont a legszerencsétlenebb időszakban kényszerült leállítani a finomítót Schwechátban. Ugyanis a finomítói nyereségek évtizedes csúcson vannak, ami azt jelenti, hogy most napi több millió eurós veszteséget kénytelenek elkönyvelni. Ezek alapján pedig az osztrák konszern nyilvánvalóan mindent megtesz a mielőbbi újraindulásért.

A MOL vonatkozásában hozzátette, tekintettel arra, hogy a nagykereskedelmi ár Magyarországon a legalacsonyabb a régióban, ez extra nyomást jelent a magyar olaj- és gázipari vállalat logisztikájára nézve, hiszen az OMV kiesésével most az ország teljes egészét a MOL-nak kell látnia üzemanyaggal. A stratégiai készletek feloldása részben ezt a nyomást hivatott enyhíteni.

Nyitókép: Depositphotos