2022. április 20. | 09:49

A statisztikákból az is kiderül, kik okozzák a legtöbb halálos kimenetelű karambolt.

Az Európai Bizottság által közzétett előzetes adatok alapján 2021-ben 5 százalékkal több ember vesztette életét közúti közlekedési balesetben az Európai Unió útjain, mint a megelőző évben. Tavaly összesen 19 800 áldozatról számoltak be az EU tagországai.

A képet jelentősen árnyalja, hogy elsősorban a járvány miatt bevezetett szigorú korlátozások következtében 2019-hez képest a közúti balesetek halálos áldozatainak száma 17 százalékkal csökkent 2020-ban. A járványt megelőző 2019-es évhez viszonyítva 13 százalékkal csökkent a közúti halálesetek száma az EU-ban 2021-ben.

közúti baleset
Kép: Depositphotos

A 2020-ra rendelkezésre álló adatok (a 2021-es részletes adatok jelenleg még nem érhetőek el) alapján a halálos közúti balesetek 52 százaléka országutakon, 40 százaléka városokban, míg 8 százaléka az autópályákon történt. Az összes halálos közúti baleset 43 százalékát a személygépkocsiban ülők, 20 százalékát a gyalogosok, 18 százalékát a motorkerékpárosok és 10 százalékát a kerékpárosok okozták.

A városi területeken az áldozatok legnagyobb részét, összesen 37 százalékát a gyalogosok tették ki. Őket követték a motorkerékpárosok 18 százalékkal, majd a kerékpárosok 14 százalékkal. Ebből is látszik, hogy a városi területeken az összes halálos áldozat 69 százaléka úgynevezett veszélyeztetett úthasználó, vagyis a közlekedés olyan résztvevője, akit nem véd karosszéria.

gyalogosok sétálnak át az úton egy autó előtt éjszaka
Kép: Depositphotos

A halálos kimenetelű közúti balesetek 77 százalékát férfiak okozták. Az idősek (65 év felettiek) az összes halálos áldozat 28 százalékát adták, míg az uniós utakon elhunytak 12 százaléka 18 és 24 év közötti volt.

Nyitókép: Depositphotos