Számít a felelősséget kizáró tábla? Milyen buktatókkal találhatja szembe magát az, aki kártérítést szeretne?

Közhelyes, hogy a technológia vívmányai egyszerűbbé és kényelmesebbé tették az életünket. Ebbe a körbe tartoznak a kézi, majd az automata (gépi) autómosó berendezések megjelenése is. Egyre több helyen választhatunk a kézi autómosók mellett automata rendszerekből: nekünk nincsen dolgunk a mosással, a gép a kialakított folyosón átviszi az autót és elvégzi a mosás fázisait helyettünk. Ez így szuperül hangzik, de sajnos nem minden esetben problémamentes.

A D.A.S. szakértőjének segítségével készült cikkünkben megvizsgáljunk, mit mond a jog, ha káresemény történik.

Mit tegyünk, ha a mosást követően kárt észlelünk az autón?

Ha az egyébként sértetlen autón kárt tapasztalunk – legyen szó egy kis karcolásról, horpadásról, vagy akár a visszapillantó tükör burkolatának káráról, az alábbiakat tudjuk tenni.

Jogilag az első és legfontosabb, hogy rögzítsük az esetet, még a helyszínen. Készítsünk fényképfelvételeket és videót az autóról, és a bekövetkezett kárról is. Keressük meg az autómosó üzemeltetőjének képviselőjét (telefonszám alapján, de a legtöbb helyen gépkezelővel is találkozhatunk).

autómosó
Ha az autómosóban kár keletkezik az autóban, rögzítsük az esetet | Fotó: Unsplash

A legjobb forgatókönyv, hogy az üzemeltető együttműködik, a jegyzőkönyvet zavartalanul elkészíti és a javítási folyamatot sem akadályozza a későbbiekben. A jogvita gyorsan – és valószínűleg kevesebb költséggel – megoldódik.

Rosszabb esetben az üzemeltető a helyszínen megpróbál elhajtani minket.

„A gép biztosan nem tehet semmiről, a mosó makulátlanul működik, különben meg amúgy is elfogadtad a behajtáskor, hogy mindenki a saját felelősségére használhatja az autómosót, úgyhogy részemről semmilyen térítés nem áll fenn. Szia!”

Számít a felelősséget kizáró tábla?

A jogi szakzsargon visszafogott használatával úgy tudjuk megítélni a helyzetet, hogy az automata mosóval szerződéses kapcsolatba kerülünk azzal, hogy fizetünk a szolgáltatásért. Természetesen a tiszta autónkat várjuk a mosás végeztével, másra nem kötünk szerződést és nem is számítunk arra, hogy kárt okoznak. Ebből adódik, hogy ha mégis károsodik a jármű, jogilag az ún. szerződéses károkozás szabályai vonatkoznak az esetre. Azzal, hogy begurulunk a mosóhoz, elfogadjuk a vállalkozás szerződéses feltételeit. Ha azok nem szimpatikusak nekünk, egyszerűen továbbmegyünk és nem kötünk az adott hellyel szerződést.

Jogilag az első csűrés-csavarás itt jön: a kárfelelősség kizárása a mosó részéről működhet! Szerződéses jogviszony révén, a felek eltérhetnek olyan kérdésekben, amelynél a jogszabály engedi azt. A szerződéses jogviszonyok kereteit a Polgári Törvénykönyvünk adja, de a szerződő felek igen nagy mozgástérrel rendelkeznek abban, hogy saját maguk alkossák meg az adott szerződés feltételeit.

A felelősség kizárása – főként a fogyasztóvédelem elterjedésével – azonban már csak korlátozott körben működik. A törvény ugyanis különbséget tesz aközött, hogy fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésről van-e szó. A fogyasztók ugyanis erős védelemben részesülnek, és tisztességtelen szerződési feltételnek tekinti a törvény a felelősség ilyen fokú kizárását. Ezáltal a fogyasztói szerződésekben az ilyen jellegű kikötés érvénytelen lesz, és a vállalkozás nem hivatkozhat arra jogszerűen, hogy ő bizony kizárta előre a felelősséget.

Amennyiben céges autóban keletkezik ún. dologi kár, a felelősség kizárása érvényes szerződési feltétel lesz. Ilyenkor se keseredjünk el, a jog általános elveiből, valamint a konkrét eset körülményeiből levezetve még mindig van esélyünk, hogy sikerrel lépjünk fel az autómosóval szemben.

Készítsünk felvételt a széthullott alkatrészekről a kárt követően | Fotó: Depositphotos

A kártérítési felelősséget illetően tehát a jog a fogyasztókat védi, a fogyasztók nevén lévő autókban keletkezett károknál a felelősség kizárása az autómosó oldaláról érvénytelen lesz. Ez jó hír, de ezt követően is akadályokba ütközhetünk, amelyekre nem árt felkészülni.

Buktatók a kártérítés követelésekor

#1 A bizonyításon rendkívül sok múlik, ezért sem mindegy az, hogy milyen lépéseket teszünk a kár bekövetkezte után. Ha elhagyjuk a helyszínt bármilyen jegyzőkönyv vagy fénykép nélkül, utóbb már nehéz, szinte esélytelen lesz annak a bebizonyítása, hogy az adott kárt éppen az adott időpontban és azon a helyen szenvedtük el.

#2 Ha előzménykárral rendelkezünk – és számítsunk rá, hogy az autómosó tulajdonosa erre hivatkozni fog – bizonyítanunk kell, hogy ha volt is előzménykár, maga a tükör hibája közvetlenül a mosást követően keletkezett. Ehhez készítsünk felvételt a széthullott alkatrészekről a kárt követően. A burkolatot megnézve ki lelet következtetni, hogy az korábban sérült volt-e, vagy semmilyen karcolás nem volt rajta.

Amennyiben már rendelkezik kárelőzménnyel a tükörburkolat, a felelősség tekintetében nem mentesül a vállalkozás, maximum a megítélt kártérítés mértékét befolyásolja a már meglévő sérülés.

#3 A velünk utazó vagy a helyszínen egyébként tartózkodó tanúk szintén jól jönnek a bizonyítás során. Sok helyen található kamera, amelynek felvétele ügydöntő lehet.

#4 Használati utasítások teljeskörű betartása – sokszor ezen is múlhat a kártérítés. A szerződéses feltételek elfogadását fentebb már említettük, a szolgáltatás igénybevételekor mi is vállalunk kötelezettségeket. Körültekintően kell eljárnunk minden esetben, az ún. felróható magatartásunkat a jog is értékelni fogja, a kártérítés esetében negatívan.

Ha ugyanis nem tettünk eleget az előírásoknak és közrehatunk a kár bekövetkeztében, részlegesen de akár teljesen is elbukhatjuk a kártérítést. Az ún. kármegosztás aránya esetről esetre változhat, a felek cselekvéseitől függően. Éppen ezért alaposan olvassuk el a „használati útmutatót” (pl. a tükröket hajtsuk be), és ha azokat maradéktalanul betartjuk, az autómosó is nehezen fog fogást találni rajtunk.

#5 Javasoljuk, hogy az alkatrészeket őrizzük meg, azt a javítás során a szervizben is kérhetik. De még fontosabb lehet, hogy ha nem sikerül peren kívül megegyezni és perben kell bizonyítani az igazunkat, akkor a kár meglétét utóbb is igazolni tudjuk.

#6 Sajnos fennállhat a lehetőség, hogy a vállalkozás nem hajlandó jegyzőkönyvet írni vagy azt átadni a káreseményt követően. A vállalkozás részéről ezt már csak azért sem tanácsoljuk, mert egyrészt a jegyzőkönyv mindkét fél érdekét védi. A jegyzőkönyvben nem kell elismernie senkinek semmit, a felek által tapasztalt tényállások kerülnek rögzítésre. Másrészt, ha a jegyzőkönyvírást elmulasztja vállalkozás és az a felügyeleti szervek fülébe jut, komoly bírságra is számíthat az autómosó. Hivatkozzunk határozottan ezekre az érvekre, ha vonakodik az üzemeltető a jegyzőkönyv kiállításában.

Hiába, károsultként nekünk kell bebizonyítani azt, hogy kárunk keletkezett. A mosónak fennáll a lehetősége a mentesülésre, de csak speciális esetekben. A helyszínelést követően írásban szólítsuk fel a vállalkozást a kár megtérítésére. Ehhez meg kell jelölnünk az okozott kár nagyságát összegszerűen. Ha nem sikerül megegyezni, megnyílik az út arra, hogy peres eljárásban követeljük a kártérítést, megjelölve az okozott kár összegét és a bizonyítékokat is.

D.A.S. Jogszerviz