2022. április 08. | 19:50

A CCC Intelligent Solutions 2021-es jelentése szerint a technológia fejlődésének van árnyoldala is.

Nemrégiben került nyilvánosságra a CCC Intelligent Solutions adatszolgáltató vállalat 2021-es Crash Course jelentése, melyből elgondolkodtató következtetéseket lehet levonni. Az Automotive News stábja a szervezet igazgatójával, Susanna Gotschcsel beszélgetett a részletekről.

Az egyre fejlettebb technológiák használata különböző kihívások elé állítja az autóiparban dolgozókat. A járművek igénylik a folyamatos szoftverfrissítéseket, az ezekhez szükséges tudás viszont nem minden esetben áll a kereskedésekben dolgozó szakemberek rendelkezésére. A probléma háttérben a koronavírus-járvány miatt bevezetett utazási korlátozások állhatnak, ugyanis ezek jelentősen megnehezítették a tréningek megszervezését.

„A helyzetet az alkatrészhiány is súlyosbítja, sok esetben ezért csúsznak különböző karbantartási munkák. Nagyjából 1-2 évre is szükség lehet, hogy visszatérjen minden a rendes kerékvágásba. Az autókereskedéseknek is lépniük kell, az elektromos autók miatt a töltőhálózatot is fejleszteni kell, illetve oda kell figyelni a munkatársak megfelelő képzésére is” – fogalmazott Susanna Gotsch.

A fent említett okok miatt a szervízköltségek és a munkaidó is jelentősen megnőtt. 2019-hez képest 15 százalékkal többet kell fizetni egy átlagos javításért, miközben az alkatrészek ára is emelkedett. A statisztika szerint a beavatkozások átlagban 2 nappal tovább tartanak.

Arról már több helyről is hallhattunk, hogy a vezetéstámogató rendszerektől ellustulnak az autóvezetők, a CCC Intelligent Solutions jelentésében erre bizonyítékot is találhatunk. Erre a legjobb példa a Tesla Autopilot rendszere, mely a szakértők szerint is veszélyes közlekedési helyzeteket produkál.

alvó sofőr a volán mögött
Vannak, akik túlságosan megbíznak a vezetéstámogató rendszerekben, ez pedig balesetekhez vezet | Fotó: Depositphotos

2021 első felében 18 százalékkal emelkedett a halálos autóbalesetek száma, ez a legnagyobb negatív változás az elmúlt 15 évben. Mindent azonban nem foghatunk a vezetéstámogató rendszerekre, ugyanis az ittas vezetők és a biztonsági övet nem használók száma is növekedett.

„Az adaptív tempomat, a sávtartó asszisztens és a többi intelligens funkció elhiteti a sofőrökkel, hogy biztonságban vannak, és nem is kell figyelniük az útra. Egy vészhelyzetben, amikor gyorsan kellene reagálni, emiatt több a baleset az utakon” – tette hozzá Gotsch.