2022. február 25. | 16:11

Hiába teljesített siralmasan az újautó-piac tavaly, a szabadidő-autókat vették, mint a cukrot.

A szokásos eladási statisztikák általában nem tesznek különbséget a jogi személyek és a természetes személyek által megvásárolt új gépkocsik között, aminek köszönhetően a márkakereskedések rendszámos bemutatói autóit, de akár a flottás állami beszerzéseket is magába foglalják az adatok. Azaz lehetetlen megmondani, hogy valójában mely típusok a legnagyobb kedvencek itthon.

A Datahouse külön összeállított nekünk egy olyan listát, amelyben elszeparáltan jelennek meg a cégek és magánemberek által megejtett vásárlások. Ennek köszönhetően meg tudtuk állapítani, hogy valójában mely prémium szabadidő-autókra vágytak leginkább tehetős honfitársaink. Itt most a méret is lényeges, hiszen csak a legdrágább D-, E- és F-SUV szegmenst vizsgáltuk meg.

SUV eladások táblázat

Az eredményeket persze valamelyest árnyalja, hogy a prémium kategóriájú, sokszor több tízmillió forintba kerülő szabadidő-autókat a magánszemélyek is rendszerint áfa-visszaigénylési célzatból cégnévre vásárolják. Akárhogyis van, az általános forgalmi adót elkerülni nem igyekvő (vagy nem tudó) magánvásárlók közül a legtöbben a Mercedes-Benz GLC-osztályra szavaztak, összesen 173-an, ezt követte a Lexus NX 139, majd a Volvo XC60 96 darabbal.

A nyertes modell az összesített eladási listákon is a legnépszerűbb, a céges vásárlókat is beleszámolva összesen 957 darab fogyott 2021-ben a GLC-ből. A legalább 26,3 millió forintba kerülő GLE-osztályból is 909 darabot helyeztek forgalomba tavaly, ebből 87-en voltak magánvásárlók.

SUV eladások táblázat

A népszerű Volvo XC60 az összesített listán is megtartotta az előkelő harmadik helyét, majd a BMW modelljei következnek szépen sorban. A bajorok sem panaszkodhatnak, prémium szabadidő-autóikat továbbra is nagyra tartják a magyar vásárlók, az értékesített modellek között pedig a csúcsmodellnek számító, bőven 40 millió forint felett kóstáló M-es kivitelek is vannak.

Az utolsó táblázatban a magánvásárlók arányát szedtük össze a teljes értékesítési darabszámokhoz viszonyítva minden modell esetében. A Lexus modelljeinél a legmagasabb a magánszemélyek aránya, de kiemelkedő, hogy a 2021-ben eladott Maserati Levanték negyede, valamint a Bentley Bentaygák ötöde magánemberhez került. Tudod, ez utóbbi egy 79 milliós SUV, amelyhez egy 8 gyémánttal díszített Breitling műszerfali órát is lehet rendelni – potom 50 millióért...

SUV eladások

Komoly mélyponton zárt az újautó-piac 2021-ben Magyarországon, az egy évvel korábbi eredményeket 4,8 százalékkal, a 2019-es adatokat pedig egészen hihetetlen 22,8 százalékkal múlta alul a teljesítménye. Minderről a járványhelyzet, a felbomlott ellátási láncok és természetesen a chiphiány tehet, javulásra nincs sok remény idén sem.

Ennek ellenére nagyon jól teljesített a hagyományos autóknál jóval drágább SUV-k szegmense, a 2020-as eredményeket jelentős, 16,20 százalékkal múlta felül. A teljes újautó-piacon belül pedig 37,61 százalékról 45,89 százalékra növelték részesedésüket a szabadidő-autók úgy, hogy a kiemelten drága E-, és F-kategóriába sorolandó luxus SUV modellekből ötödével több fogyott.

Datahouse