2020. október 20. | 11:42

A hangvezérlés egyértelműen kevésbé vonja el a sofőrök figyelmét a vezetésről, mint egy érintőképernyő használata.

Autós körökben egyre többen állítják, hogy az infotainment kiegészítők és az érintőképernyők vezetés közben történő használata komoly kockázatokat rejt magában. Sokak szerint még annál is veszélyesebb lehet, mintha alkoholos befolyásoltság alatt ülnél be a volán mögé. Biztosan akadnak olyanok, akik úgy vélik, a 70-80 évvel ezelőtti autók sokkal biztonságosabbak voltak, hiszen nem volt bennük semmilyen képernyő, sem Bluetooth vagy USB-kapcsolódási lehetőség – sőt, még rádió sem mindig tartozott az alapfelszereltségbe.

A Volvo biztonsági és viselkedéstudományi szakértője szerint a mai emberek figyelmét számos dolog elterelheti, az autókban alkalmazott technológia segítségével pedig azt kell elérni, hogy a sofőrök jobban összpontosítsanak.

„Könnyű azt mondani, hogy egy mai autóvezető figyelmét leginkább a telefonok és a képernyők vonják el. A dolog azonban ennél összetettebb, az életben számos zavaró tényezővel találkozhatunk. Lehet, hogy valakinek rossz napja volt a munkahelyén, stresszes, gondjai vannak otthon – ezek mind befolyásolják a vezetési képességet és a koncentrációt” - mondta Malin Ekholm, a Volvo biztonságért felelős alelnöke.

Az autókban lévő ultramodern eszközöket úgy lehet leginkább jó szolgálatba állítani, ha a sofőr hangutasításokkal tudja irányítani az infotainment szoftvert. Erre az elképzelésre épül a Volvo új, Android-alapú rendszere is. Hangirányítással tudod állítani a hőmérsékletet, kezelni a navigációt, zenét vagy podcastot hallgatni, sőt, telefonálni is tudsz anélkül, hogy levennéd a kezed a kormánykerékről.

A Volvo továbbá azt is szorgalmazza, hogy az autókba beépített kamerákkal és szenzorokkal figyeljék a sofőrök szemét. Amint a rendszer valami zavaró tényezőt, vagy befolyásoltságat észlel, a kocsi előbb figyelmeztető jelzéseket ad – amennyiben a vezető erre nem reagál, akkor közbe is tud avatkozni. Ez jelentheti az autó sebességének csökkentését, a Volvo asszisztencia szolgálatának riasztását, vagy az aktív lassítást és biztonságos helyen történő megállást.

A technológiát a következő generációs SPA2 Volvo-modelleken mutatják majd be.