2020. szeptember 17. | 10:44

Minden rosszban van valami jó, tartja a mondás. Még ha nagyítóval is kell keresni azt.

Az autóvezetésnek rengeteg előnye van, de mint mindennek, ennek is vannak hátulütői. Ezek közé tartozik a dugóban ücsörgés is, annak kellemetlen fizikai és pszichikai hatásairól szerintem már mindenki gyűjtött be negatív tapasztalatokat, akár utasként is. A koronavírus-járvány kitörése után aztán azon kapták magukat az autósokat, hogy több idejük lett a munkán kívüli feladatok elvégzésére, tavasszal a pandémia rengeted időt spórolt meg nekik.

A COVID-19 felbukkanásakor még mindenki a sötétben tapogatózott, ezért az országok egymás után bezárkóztak, a csapból is azt folyt, hogy maradj otthon, mert így lehet kordában tartani a koronavírus terjedését. Aki tehette, az otthonról dolgozott, így sok más országhoz hasonlóan nálunk is drasztikusan megcsappant az autóforgalom az első hullám csúcspontján.

Az autólízingeléssel foglakozó Vanarama most közzétett egy tanulmányt (az Inrix és a TomTom adataira támaszkodva) a megtakarított órák számáról, amelyet a világ legforgalmasabb városaiban spóroltak meg a sofőrök a koronavírus-járvány első szakaszában.

A legtöbb időt az Új-Delhiben élő ingázók spórolták meg, ők 2020 márciustól júliusig összesen 79 órával kevesebbet töltöttek el a forgalomban, mint normál körülmények között (ez több mint 3 napot jelent). Párizsban 69 órát, míg Sao Paulóban 63 órát takarított meg egy átlagos autós a dugómentes városban. Los Angeles (43 óra) és New York (58 óra) lakói is rengeteg idővel gazdagodtak a korlátozások bevezetését követően.

A karanténhelyzet idején a légszennyezés is csökkent a városokban, tehát voltak pozitív hozadékai a bezárkózásnak. Ez persze nem vigasztalja a turizmusban, illetve egyéb ágazatokban dolgozókat, akiket nehéz helyzetbe hozott a COVID-19.

A koronavírus-járvány második hulláma pedig nyár végén megérkezett, idehaza már meg is büntetik azokat, akik nem viselik rendesen a szájmaszkot a BKK járatain. Biztos lesznek olyanok, akik inkább otthon maradnak, de talán többségben lesznek az ingázók, akik bejárnak dolgozni. Egy részük kocsiba ül, hogy ne kelljen maszkot viselniük, mások gyalogolnak vagy bringáznak. A hideg idő beköszöntével aztán ők is kocsira válthatnak, akkor pedig többet ülhetnek majd dugóban a hazai autósok, mint mostanság.

  • Címkék: