2022. március 06. | 06:06

A V10-es, V8-as szívómotor már a múlté, legalábbis felső-középkategóriában. De az M5 és az E63 ezen generációi még megmutatták, ki az úr a háznál!

Ebben az összehasonlításban most nem lesz benne a kortárs Audi RS6, hiszen az turbóval működött, így nem lenne fair a szívómotorokkal az összehasonlítás. A V10-es E60 és a V8-as E63 AMG így is elég komoly versenyben volt egyámssal.

Az E39-esből készült M5 egy igazi sikersztori volt. V8-as szívómotorja, sportosra hangolt felfüggesztése és kitűnő egyensúlya a szuper-szedánok legnagyobb ikonjai közé emelte. Valószínűleg sokan emlékeznek még a Fifth Gear azon epizódjára, amikor Tiff Needel kilincsel előre, hatalmas gumifüstöt maga mögött hagyva kínozta a bajor csúcsgépet, ódákat zengve róla.

BMW M5 E39
Az E39-es M5-ös méltán vált a super-saloon kategória egyik ikonjává (Kép: BMW)

2003-ig forgalmazták, ekkor érkezett az utód, az E60-as kasztnikódú 5-ös széria. De a „next gen” M-es modellre várniuk kellett a lelkes rajongóknak. Magasan volt a léc, így Münchenben nem akarták elkapkodni a folytatást, a lehető legtöbbet akarták kihozni belőle. 2005-re készült el a várva várt nehézatléta, ekkor debütált az M5, amit senki sem az E-szám alapján említ. Csak annyit mondanak: „a V10-es”.

BMW M5
Utódját, az E60-as M5-öst V10-es szívómotorja tette különlegessé (Kép: BMW)

Ez volt az első felső-középkategóriás szedán, amiben 10 hengeres motor kapott helyet, ez azért valljuk be, nem piskóta. Az S85-ös fejlesztésében közreműködött a BMW Sauber F1-es versenycsapat, így a tapasztalat és pedigré adott volt, hogy egy ütőképes szívómotor kerüljön az E60-as orrába. Igen kérem szépen, szívómotor! Ennek köszönhetően szinte a végtelenségig lehetett forgatni, maximális 507 lóerős teljesítményét 7750-es fordulaton adta le, 520 Nm-es nyomatéka pedig 6100-nál jelentkezett.

BMW M5 motor
Az S85-ös motor maximális teljesítményét 7750-es fordulaton adta le! (Kép: BMW)

Ehhez a bajorok egy 7 fokozatú SMG III-as váltót párosítottak, ami újkorában még hozta azt a bizonyos szintet, de az aktuális tesztek és összehasonlítások már egyöntetűen az autó gyengepontjaként számolnak be róla. A fokozatváltások kimondottan durvák és a mai technikához képest lassúak. Ennek ellenére Jeremy Clarkson a világ legjobb autójaként jellemezte, miután kipróbálta.

Joggal merülhet fel a kérdés: na, de mi van a Mercedessel? A 2007-ben piacra kerülő E63-as 6,2 literes szívómotorral riogatta a kisgyerekeket álmukban. Vagy az utcán, a Mad Maxet idéző V8-as rotyogásával. 514 lóerőre nőtt a teljesítmény, viszont a nyomatékot limitálni kellett 631 Nm-nél, mivel a korszerűbb 7G-Tronic váltó ennyit bírt el tartósan. Valószínűleg így sem mondták rá, hogy gyenge.

Mercedes E63 AMG
A ráncfelvarráskor a kompresszort extra köbcentivel pótolták, az E63-ban már 6,2 literes V8-as dolgozott (Kép: Mercedes)

Sőt épp ellenkezőleg: a nemzetközi tesztek huligánjaként vonult be a köztudatba az E63 AMG, lehet, hogy nem ez vette be a kanyart a legnagyobb tempóval, de irdatlan gumifüsttel és leszakadt gumidarabokkal jelölte meg territóriumát a stuttgarti oroszlán.

Mercedes V8
Kép: Mercedes

A V10-es M5-ös ezzel szemben a versenyzés szerelmeseinek jelentett csemegét, a versenypályán, a határon autózva ezzel lehetett a legnagyobb harcot vívni a tizedmásodpercek ellen. Hogy melyik volt a legjobb? Ezt mindenki döntse el magában.