A világ legjobb V10-es szuperautója - Lexus LFA

Közzétéve:
2019-01-25, 10:10

Az LFA-t egy igazi versenyautónak tartják, ami valamilyen véletlen folytán mégis rendszámot kaphatott. Hogyan sikerült a Lexusnak egy ilyen autót összeraknia?

Milyen egy Lexus? A külseje mutatós, a belseje minőségi, motorja csendes, fogyasztása pedig baráti. A kifinomult hibrid hajtáslánc mára az egyik meghatározó ismertetőjelévé vált a japán márkának, a környezettudatos vásárlók imádják ezeket a „zöld” termékeket. Az Atkinson-ciklusú benzinmotor és a fokozatmentes CVT-váltó házasságából nem kiemelkedő menettulajdonságok születnek, de nem is ez a cél. Ha valaki tombolni akar, arra ott vannak az F betűvel fémjelzett combosított modellek, vagy például a nemrég bemutatott V8-as LC500-as. Bivaly szívómotor hátsókerék hajtással megspékelve garantáltan mosolyt csal az ember arcára, de egy versenypályáról azért kinéznek vele, mert mégsem oda való. Egy autópályás büntető, amivel keresztben hajtasz le a pihenőnél. De nem stopperrel a kezedben.

Lexus márkajelzés egy hűtőmaszkon

Még a hibridkorszak előtt, az ezredforduló környékén a japánok húzogatták a bajorok bajszát az első generációs IS-sel: az újfiú meg akarta fosztani trónjától a sportszedánok szent és sérthetetlen királyát, a 3-as BMW-t. Az a vicces, hogy mindene meg volt, hogy ezt meg is tegye. A 3,0 literes, Supra-eredetű sorhatossal máig előszeretettel körzőznek drifteseményeken, bírja a strapát és az extra teljesítményt. Számos gyártó már ennyivel is jóllakott volna, de a japánok valami sokkal brutálisabban törték a fejüket. Valamin, amivel nem holmi BMW-ket lehet megszorongatni. Hanem Ferrarikat és Lamborghiniket.

A Lexus LFA V10-es motorja

Természetesen egy ilyen magasztos cél eléréséhez, magasztos eszközre van szükség. A Toyota körültekintő volt a motorválasztásnál, hiszen mégiscsak ezen múlik a legtöbb egy szuperautó esetében. 5,0 liternél húzták meg a köbcenti felső határát, a hengerek száma sokáig kérdéses volt. A V12-őt túl nagynak és nehéznek titulálták, a V8-ast már elkezdték tesztelni, de végül a V10-es egység mellett döntöttek, mert ez volt képes a legmagasabb fordulatszám elérésére és kompaktabb volt 12 hengeres társánál.

A japánok turbómotorjaikról váltak ismertté a 90-es években, a Toyota mérnöki gárdája mégse akart feltöltött erőforrást, a jobb gázreakció és a lineáris teljesítmény-leadás miatt a szívó mellett döntöttek. Egy autórajongó nyálelválasztása már ennyitől is beindul, de a legjobb rész csak most jön: a Yamaha is beszállt a motor fejlesztésébe! Egy V10-es szívó, amit a Toyota és a Yamaha közösen épít. Szerintem senkinek sincs kétsége afelől, hogy a végeredmény egy igazi csúcstermék lett.

2005-ös Lexus LFA konceptautó

2002. decemberére elkészült az első LFA V10 prototípus, ekkor még alumínium karosszériával. Meggyőződésük volt, hogy a könnyűfém alkalmazásával elég alacsonyan tudják tartani az autó menetkész súlyát. Még két évig reszelgették, mire készen állt a nürburgringi tesztelésre. Ekkor még érezhetően a műszaki tartalom számított, nem pedig a kinézet, amit kitűnően példáz az LFA első megjelenése a nagyközönség előtt. A 2005-ös Észak-Amerikai Autókiállításon egy erősen konceptgyanús gépjármű mutatkozott be, erre még rádobott egy lapáttal a japánok marketingkommunikációja: kijelentették, hogy ez csupán egy látványterv, semmi komoly szándékuk nincs vele. Na persze. De így legalább tudtak tovább dolgozni nyugiban.

2005-ös Lexus LFA konceptautó

Mert munka akadt még bőven. Kiderült, hogy a kész autó túl nehéz lesz mindennel együtt, ezért fogták és gyakorlatilag elölről kezdték a karosszéria fejlesztését. Szénszál erősítésű műanyagot alkalmaztak a kasztni 65%-ánál, ezzel növelték a torziós merevséget és nem mellesleg lefaragtak 100 kilogrammot a súlyából. 2007-re kijavították a kisebb-nagyobb megbízhatósági problémákat és visszaküldték a Lexust a „Grüne Höllére”. Megszámlálhatatlan kört mentek a Nordscheifén, finomhangolták a futóművet, a motort és Haruhiko Tanahashi egy valóságos karmesterként lőtte be a szirének szimfóniáját, ami a kipufogóból távozott.

2007-es Lexus LFA koncepautó

A második LFA konceptet 2007-ben mutatták be a Tokiói Autószalonon, ennek a nyitott tetős változata pedig egy évvel később, az amerikai NAIAS-on debütált. Ezek már előrevetítették a későbbi, végleges LFA formavilágot, mondanom sem kell, hogy felhívta magára a figyelmet. A figyelemből pedig kíváncsiság lett, amikor rajthoz állították a nürburgringi 24 órás versenyen, ahol 2800 kilométert tett meg nyélgázon, problémamentesen. Ekkor már érezte a világ, hogy valami nagyon komoly gépjármű van készülőben Japánban.

Lexus LFA az esőben

2009 októberében lehullt a lepel a szigetország mérnöki csodájáról Tokióban. 4,8 literes szívó V10-es motor, 72 fokos hengerszöggel, kovácsolt alumínium dugókkal, titán hajtókarral és szelepekkel, szárazkarteres olajozással. Az 1LR-GUE kódjelű egység így rendkívül könnyű lett, kevesebbet nyomott a mérlegen, mint a korabeli Toyota Camry V6-osa. Maximális teljesítménye 552 lóerő és 480 Nm, az előbbi értéket 8700-as percenkénti fordulaton adta le!! Felmerülhet benned, hogy akkor így hol lehet a leszabályzása. Hát kéremszépen, a Lexus LFA-t akár 9500-ig is forgathatták, mint egy vérbeli versenymotort. Itt külön megjegyezném, hogy az autóba azért került digitális fordulatszámmérő, mert egy hagyományos analóg műszer képtelen lett volna tartani a lépést a motorral! Alapjáratról 9000-es fordulatra 0,6 másodperc alatt pörög fel a V10-es. Van még kérdés?

A Lexus LFA V10-es motorja beépítve

A szénszál erősítésű műanyagok alkalmazásával sikeresen leszorították az autó súlyát 1480 kilogrammra, ez közrejátszott abban, hogy csupán hátsókerék hajtással is lezavarta a 0-100-at 3,6 másodperc alatt, a vágta pedig egészen 323 km/h-ig tartott. 2010 májusában, pár hónappal debütálása után már győzött is a 24 órás nürburgringi versenyen, saját kategóriájában.

Lexus LFA szuperautó hátulról

2010 december 15-én megkezdődött az LFA sorozatgyártása, minden egyes példányt 8 napba telt megépítenie a gyártónak. A kézi összeszerelést és a több, mint egy évtizedes fejlesztést a csúcs-Lexus vételára is tükrözte: 375 ezer dollárba került, ami jelenlegi árfolyamon számítva szűk 106 millió Ft.

Sajnos ez volt az LFA legnagyobb problémája. Nem volt tekintélyes neve és történelme a szuperautó-bizniszben, mégis annyit kértek érte, mint egy drágább Ferrariért. Majdnem négy darab Nissan GT-R kijött volna az árából, ami szintén felháborító menettulajdonságokkal rendelkezett. Teljesítményük szinte dekára megegyezett, egy laikus képtelen volt megérteni, hogy mégis mit gondolt a Lexus, amikor ellátta a modellt árcédulával. Aki viszont vezette, annak nem volt több kérdése.

Lexus LFA szuperautó a Fuji Speedwayen

Jeremy Clarkson – akit nyugodt szívvel nevezhetek az autósmédia Atyaúristenének- miután vezette az LFA-t azt mondta, hogy olyan, mint egy zártpályás versenyautó és nem érti hogyan kaphatott rendszámot. Ja, és a kedvenc autójaként nevezte meg a későbbiekben, pedig jó pár egzotikus gépjármű megfordult a kezei között az évek alatt.

Lexus LFA belseje

Ben Collins, akit a világ csak Stig-ként ismert meg a Top Gearben, egy későbbi tesztelés során elmondta, hogy még soha egyetlen utcai autót nem vezetett, amiben ilyen csodálatos motor lett volna.

„A V10-es motor ereje megegyezik a legtöbb V12-esével, mérete kisebb, mint egy V8-asé, és könnyebb, mint egy V6-os.”

Eszméletlen gázreakciójával és kiemelkedő dinamizmusával belopta magát a legendás versenypilóta szívébe (is).

Hiába a borsos árcédula, mind az 500 darab LFA-t elkapkodták, mint a forró fánkot. A Lexus a semmiből tört be a szuperautók krémje közé, vezetési élmény tekintetében igazi veteránokat utasított maga mögé a szakmában. Nem ez volt az egyedüli V10-es egzotikum akkoriban, hiszen a BMW is 10 hengerrel gurított az E60-as M5-ben, de az egy sportszedán volt, ráadásul nem is legmegbízhatóbb fajtából.

Lexus LFA szuperautó driftelés közben

A Gallardo/Huracan egy tömegcikk volt hozzá képest, az R8-ról ne is beszéljek. Talán a Carrera GT volt az az autó, ami megjelenésekor hasonlóan nagy port kavart az elitben. De az egy középmotoros halálosztó volt, egy olyan gyártótól, ami már fél évszázada jeleskedik a motorsport különböző kategóriáiban. Az LFA csak egy orrmotoros „zöldfülű” volt, egy olyan gyártótól, ami szürkébb napjain Toyota Yarisokat készít…

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

2019. november 23.
2021-től kerülhet európai és USA piacra a Lexus első villanyosa, az UX 300e.
Megjártuk a Budapesti Auto Show-t! - GALÉRIA
2017. október 27.
Az ötödik alkalommal megrendezett cégautó konferencia idén magával hozta többek között a Peugeot, BMW, Opel és a Nissan modelljeit is. De vajon mit tartogatott még a seregszemle?

További hírek