Nehezen alakult ki az 1964-es F1-es Belga Nagydíj végeredménye.
Annak idején még a régi, 14 kilométeres Spa-Francorchamps pályán rendezték a Forma-1-es Belga Nagydíjat. Nagyon ritkán lehet hallani erről a futamról, pedig a verseny hihetetlen végjátékot hozott. Ha valami hasonló történne a mai világban, évekig erről beszélne mindenki.
A futam jelentős részében a Brabham pilótája, Dan Gurney állt az élen, mögötte ádáz csatát vívott egymással Graham Hill és Jim Clark, Bruce McLaren pedig a negyedik helyről figyelte az eseményeket. Clark Lotusában túlmelegedett a Climax-motor, a brit pilóta a 28. körben a boxutcába hajtott, hogy autóját feltöltsék hűtővízzel. Gurney továbbra is vezetett Hill és McLaren előtt, Clark visszaesett a negyedik pozícióba.
Gurney autójából kezdett kifogyni az üzemanyag, ki kellett állnia tankolni, a csapat azonban nem rendelkezett több benzinnel. Gurney-t visszaküldték a pályára, hátha sikerül befejeznie a versenyt, így két körrel a vége előtt Hill vette át a vezetést. Gurney a harmadik helyről vette üldözőbe Bruce McLarent, ám túl nagy tempót diktált, és a Brabhamből valóban kifogyott az üzemanyag.
McLaren nagyon óvatosan közlekedett, mivel az ő autójában az akkumulátor töltöttsége volt alacsony, valamint az üzemanyagpumpák nem működtek megfelelően. Gurney ugyebár kiesett, és amikor McLaren ráfordult a Stavelot kanyarra, azt látta, hogy az éllovas Hill tolja az autót, mivel nála sem volt megfelelő a benzinnyomás. McLaren kényelmes előnnyel vezetett Clark előtt, minden jel arra utalt, övé lehet a győzelem.
A célvonalnál helyezkedő pályabírók sem tudták, vajon ki lesz a futamgyőztese. A zászlós ember lengette a kockás zászlót két különböző sereghajtónak is, az éllovast azonban sehol sem látták. Aztán feltűnt Bruce McLaren autója a La Source-kanyarban, mely szó szerint gurult a cél irányába. Az utolsó kanyar előtt a motor végleg felmondta a szolgálatot, éppen csak el tudott vánszorogni a vonalig. A kockás zászlót ugyan meglátta, ám közben elszáguldott mellett Jim Clark, miközben Jack Brabham a harmadik helyen haladt a távolban.
A történetnek azonban itt még nincs vége. Clark nem vette észre, hogy nyert, és elindult egy hosszú levezető körre. A 14 kilométeres pálya újbóli teljesítéséhez viszont már nem volt elég üzemanyag a kocsijában, és a Stavelotnál megállt. Csapattársa, Pete Arundell sietett segítségére, így Clark zsinórban harmadik Belga Nagydíjon aratott győzelmét ünnepelhette.
A teljesen összetört Dan Gurney hamar távozott a versenypályáról. Ez lehetett volna a Brabham csapat első F1-es győzelme, melyre így sem kellett sokat várni, mivel Gurney megnyerte a soron következő Francia Nagydíjat.
Az 1964-es Belga Nagydíj végeredménye:
1. Jim Clark (Lotux-Climax) 2:06:40.5
2. Bruce McLaren (Cooper-Climax) +3.4
3. Jack Brabham (Brabham-Climax) +48.1
4. Richie Ginther (BRM) +1.58.7
5. Graham Hill (BRM) + 1 kör, üzemanyag-pumpa meghibásodás
6. Dan Gurney (Brabham-Climax) + 1 kör, kifogyott üzemanyag