2019. október 12. | 10:44

1,88 másodperc a rekord gyorsaságú boxkiállás.

Társszerző: Hajdu Balázs

A Forma-1-ben szereplő 10 csapat összesen nagyjából 100 ezer kerékcsere-gyakorlatot végzett el a 2019-es idényt megelőzően. A cél, hogy 2 másodpercnél rövidebb idő alatt teljesítsék a feladatot. Mire elég ennyi idő? Egy összeszokott csapatnak például egy sikeres kerékcserére.

Amikor a versenymérnök úgy dönt, hogy kihívják a pilótát kerékcserére, akkor egy nagyjából 23 főből álló legénység áll készenlétben. Megkapják az információt a gumiválasztásról, majd villámgyorsan elvégzik a feladatot. Mindenkinek megvan a maga szerepe. Valaki a kerék leemeléséért és felrakásáért felel, valaki az emelővel, vagy éppen a kerékanyákat mozgató pisztollyal dolgozik.

A szerelők felveszik a megfelelő pozíciót, a versenyzőnek ebbe az alakzatba kell beállnia, különben létfontosságú másodpercek vesznek el.

A kerékcsere során a versenyzőnek erősen kell fognia a kormányt és keményen nyomnia a fékpedált. Az autót egy emelővel emelik fel és nagyot puffan, amikor leteszik. Ha jön a zöld jelzés – és tiszta a levegő – akkor már mehet is vissza a pilóta a pályára.

A 2019-es Német Nagydíjon Max Verstappen kerékcseréje világrekordot döntött: a Red Bull szerelői 1,88 másodperc alatt végezték el a munkát. Azon a futamon a 10 leggyorsabb kerékcsere 0,66 másodpercen belül volt egymáshoz képest. A következőkben megtudhatod, mi a tökéletes boxkiállás receptje.

Gyakorlat teszi a mestert

A 2019-es idény kezdete előtt a Williams tartotta a rekordot. Az ő csapatuk 1200 alkalommal gyakorolta a kerékcserét a Grove-ban található bázison. Rendkívül egyszerű a kotta: minél többet próbálják, annál jobban megy majd maga az előadás.

A Williams minden versenyre ugyanazt a szerelőgárdát alkalmazza, akik mögött ott állnak készenlétben a tartalékok, ha valaki betegség, vagy sérülés miatt nem tud elutazni a helyszínre. A 23 fős legénység minden egyes tagjának egy állandó feladata van. A dolgozók azonban rendelkeznek annyi tapasztalattal, hogy be tudjanak ugrani egymás helyett.

„Január és február nagy részét a gyakorlással töltjük. Próbálgatjuk a lehető legjobb megoldást, majd eszerint dolgozunk évközben is. Csináltunk egy érdekes próbát Silverstone-ban, ahol viszonylag gyorsan sikerült elérni a három másodperces küszöböt. Ehhez elegendő volt egy kis gyakorlás. Ahhoz, hogy a két másodpercet meg tudjuk közelíteni, sokkal többet kell dolgozni” - mondta Dave Redding, csapatmenedzser.

Amikor a szerelők megérkeznek a helyszínre, a hangsúly a megbízhatóságra tevődik át. Csütörtöktől vasárnapig minden napra terveznek kerékcsere-gyakorlatot. Mindegyik ilyen szakasz nagyjából 30 percet vesz igénybe, mialatt körülbelül 50 kerékcserét tudnak elvégezni.

„Amikor megérkezünk a versenyhelyszínére, próbálunk alkalmazkodni a speciális körülményekhez. Spában például szűkebb a boxutca, így mindent eszerint kell beállítanunk” - tette hozzá Redding.

Fontos a kiváló állóképesség

A hét minden napján kapnak némi kiképzést a szerelők. Három napon át kifejezetten a fizikai állóképességre helyezik a hangsúlyt, két nap pedig a kerékcserék gyakorlásával telik.

„Szerelőink a konditeremben elsősorban felsőtestre edzenek, valamint az alapvető állóképességüket erősítik. Fontos, hogy remek fizikai állapotban legyenek. Vigyáznunk kell az izmok és ízületek épségére. Nincsenek nagy titkok, minden úgy történik, mint a többi profi sportágban” - árulta el a szerelők csapatának vezetője.

A verseny helyszíne nagymértékben befolyásolja a szerelőkre nehezedő kihívás mértékét. Szingapúrban például rendkívül kimerítő tud lenni a feladat, hiszen magas a hőmérséklet és a páratartalom.

„Ha Szingapúrban megcsinálsz 20 kiállást, azt érezni fogod. A kerékanyákhoz használt pisztoly is nehéz tud lenni. Az anyákat egyébként kevesebb mint 2 tizedmásodperc alatt kell eltávolítani. A karom és a csuklóm is megérzi a munkát” - mondta Chris Stafford, a Williams jobb hátsó kerékpisztolyosa.

Fegyverkezési verseny

Közismert, hogy a Forma-1-es csapatok között zajlik az aerodinamikai vetélkedés. Azt azonban kevesebben tudják, hogy a kerékcserénél használt eszközök tekintetében is versenyeznek egymással. Az újabbnál újabb berendezések ugyanis nem olcsók. Egy első emelő akár 250 ezer dollárt (több mint 76 millió forintot) is kóstálhat, amiből ugye kapásból kettő kell. A kerékpisztolyok 5 ezer dollárba (nagyjából 1,5 millió forintba) kerülnek, ebből összesen 24 darab van minden csapat birtokában.

„A pisztolyokat megvásároljuk, majd a megfelelő formában módosítjuk. Fokozzuk a teljesítményt és a tűrőképességet. Nagyon kell vigyáznunk, hiszen nem akarjuk, hogy a verseny közben menjenek tönkre” - árulta el Redding.

Sebesség és megbízhatóság együtt

Az álom, hogy a kerékcsere során csak két hangot lehessen hallani: a kerékanyák meglazításának és megszorításának hangját. Ha ezektől eltérő dolog történik, akkor valami nincs rendben.

„Mi, akik a pisztolyt kezeljük, mi nyomjuk meg a gombot, mely zöld jelzést ad. Amikor megnyomod a gombot, és az autó elindul, akkor minden rendben volt a kiállásnál. Fél másodperc késés már rosszat sejtet” - osztotta meg a Williams pisztolyos embere.

A cél természetesen a minél gyorsabb kerékcsere, de közben a megbízhatóság is kiemelten fontos. Az esős-száraz időszakok által tarkított Német Nagydíjon volt alkalmuk gyakorolni: a Williams szerelői összesen 10 cserét hajtottak végre.

„Amikor elvégezzük az első cserét, rögtön megnyugszom. Hockenheimben mondjuk nem volt lazítás, aznap 10 cserét nyomtunk le. Ezzel együtt élveztük a versenyt. Fontos, hogy ne veszítsd el a fejed” - mondta Chris Stafford.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a DHL leggyorsabb kerékcseréért járó díja idén a Red Bull csapatához kerül.

  • Címkék:
  • F1