2020. január 05. | 08:30

Legalábbis ez derül ki az OTP friss felméréséből.

Az OTP Mobil hasznos alkalmazását a Simple-t autósok ezrei használják autópályamatrica-vásárlásra vagy a parkolási díj megfizetésére. Használatával az ember megspórolja magának a sorbanállást a benzinkúton és nem kell parkoló automatát sem keresnie, ha fizetős övezetben parkolt. Az applikációt használók közül most 10 500 embert kérdeztek meg az autópálya használatára vonatkozó szabályokról. A tesztekből sajnos az derül ki, hogy sokan nincsenek tisztában az idevágó KRESZ-szabályokkal.

A megkérdezettek harmada nem tudja mi a teendő abban az esetben, ha a visszapillantó tükörben egy megkülönböztetést használó, kék villogóval felszerelt jármű közelít. Az tiszta sor, hogy biztosítani kell számára a minél könnyebb és gyorsabb elhaladást, de ennek a mikéntjével nincsen mindenki tisztában. Egy 2x2 sávos autópályán a belső sávban haladóknak a sáv bal oldalára, míg a külső sávban haladóknak a sávjuk jobb oldalára kell kihúzódniuk. Így középen kialakul egy folyosó, amiben szabadon tud elhaladni a jármű.

A válaszolók 9%-a szerint szabályos, ha a belső sávban közlekedő lassabb gépjárművet a külső sávból előzi meg. Pedig nem az, előzni autópályán (és egyirányú párhuzamos közlekedésre alkalmas útburkolattal rendelkező útvonalon városon kívül) csak a belső sávban megengedett a balesetek elkerülésének érdekében. Ha valakit feltartanak az autópályán, akkor előzési szándékát hang- vagy fényjelzéssel hozhatja a lassabb sofőr tudtára. A „xenon fényszóróval beállni 30 centire mögé és letolni” módszer nem megoldás, közúti veszélyeztetésnek minősül és ezért tilos.

A tesztet kitöltők 1%-a adott esetben akár a tolatást is szabályosnak tartja, ha eltévesztett egy kijáratot. Pedig autópályán tolatást végezni, megfordulni vagy a forgalommal szemben haladni természetesen tilos. A leállósáv használatának szabályaival csak a 70% van tisztában. A KRESZ kimondja, hogy az autópályák leállósávját csak műszaki okokból szabad igénybe venni és csak akkor, ha az autó közlekedésre alkalmatlan állapotban van. Tehát előzési célból, vagy a gyorsítósáv meghosszabbításaként a leállósávon közlekedni tilos.

OTP Mobil Sajtóközlemény Autópálya Kutatás 2019