2020. május 23. | 13:00

Ezután a hétvége után Greta Thunberg szelleme örökké kísérteni fog.

Megjelenésének évében, 1964-ben a Ford Mustang azonnal 400 000 példányban talált gazdára. A pony car-ok stílusteremtőjeként minden konkurens akart magának egy hasonló típust, így született meg például a Camaro, a Plymouth Barracuda vagy éppen a Firebird. Fontos leszögezni, hogy a mai napig nem a klasszikus értelemben vett muscle car-ról van szó, hiszen méreteiben is kisebb a Challengerhez vagy az Impalához képest, és az 5.0 literes V8 is „csak” small block-nak tekinthető.

2019-ben, amikor a Mustang az 55. születésnapját ünnepelte, a világ legnagyobb darabszámban értékesített sportautója lett és nem csak Amerikában, de Európában is növelte eladásiat, Magyarországon például 157 Mustang talált gazdára a tavalyi évben. Kérdés, hogy a szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt milyen bő kvóta áll rendelkezésre azoknak, akik 2020-ban szeretnének egy zsír új Mustanggal kigördülni a szalonból, vajon mennyire tudja kompenzálni a Ford az eladott lágy-hibrid, plug-in hibrid modelljeivel a V8-as motor CO2-eregetését?

Ford Mustang GT Teszt alapjárat

Egy biztos, hogy a Ford Mustang továbbra is igazi kuriózumnak számít az európai utakon, hát még hazánkban. Így nagy izgalommal adtam át magam az amerikai életérzésnek azon a napon, amikor elhoztam a GT-t, hiszen eddig csak néhány perces alkalmam volt Mustangot vezetni, most viszont egy szűk hét állt előttünk. Na de mi benne az újdonság? A 2015 óta jelen lévő hatodik generáció 2018-ban kapott egy ráncfelvarrást, 2020-ban pedig szintén csiszoltak az orrán egy minimálisat, gyarapították az extralistát és remélhetőleg a tízes automatát is sikerült biztosabbá tenni. Szerencsémre a tesztautó hatos manuálissal volt szerelve!

Ford Mustang GT – megjelenése továbbra sem szerény

A Mustang kabrió és úgymond kupé, tehát Fastback kivitelben kapható, ez a forma továbbra is a klasszikus sziluettet hordozza: borzasztóan hosszú géptető, rövid far, még szigorúbbra élezett frontrész. A GT kivitel nagyobb felniket kap, immáron LED-es fényszórók járnak hozzá, a tesztautó hátuljára pedig egy 160 000 forintos szárny került, ahogyan a motorháztetőn található kiömlők is feláras extrák. Az első sárvédőkőn az 5.0 felirat egyértelműen jelzi, hogy ez nem egy 2.3 literes EcoBoost példány, elöl a hatdugattyús Brembo féknyergek, a csomagtérfedélen pedig a méretes GT felirat díszeleg.

Ford Mustang GT Teszt alapjárat

Christopher Stevens zseniális munkát végzett a hatodik generáció formatervének megalkotásakor, azt gondolom, nem szükséges elrontani különböző versenycsíkokkal az autó megjelenését, ebben a Kona Blue színben (245 000 Ft) legalább felsejlik valamiféle elegancia, holott tudjuk, hogy a lemezek alatt egy igazi vadállatról van szó, ami közel sem tökéletes. El is mondom, hogy miért!

Ford Mustang GT – kielégítő belső

Nyilván az erurópai szem sokkal érzékenyebb egy amerikai vásárlónál a beltérben használt anyagokra és az összeszerelés minőségére. A Ford Mustang beltere ezért az árért azt gondolom, hogy abszolút hozza az elvárhatót, igaz, akadtak furcsaságok. A tesztautóban nem a feláras, Recaro (580 000 Ft) kagylóülései kaptak helyet, egyébként az alap, szellőztethető és fűthető ülések is pont eleget tartanak, elöl teljesen jól elférni, hátul viszont 1,7 méter felett verdesi a fejed a plafont. A középkonzolon elhelyezett két pohártartó miatt a könyöklőt igencsak hátra kellett tolni, így aki 185 cm alatti és kicsit közelebb ül a kormányhoz, annak bizony a kézifék szoknyájára kell támasztania a könyökét, ami nem épp előnyös megoldás. Az egészen finom tapintású bőrkárpitozás és a művarrás is alapfelszereltségnek számít, sőt az extralistán megjelent a Bang&Olufsen 12-hangszórós audiorendszere, ami a navigációval együtt egy csomagban elérhető.

Ford Mustang GT Teszt alapjárat

A kormány mögötti, 12 colos digitális műszeregység az autó üzemmódjait, a menetadatokat, a vezetéstámogatókat és a versenypályán használható mérőműszereket is képes mutatni, egészen hamar kiismerhető és igényesen lett megtervezve. A középkonzol kijelzőjén futó multimédia viszont kicsit már idejétmúlt, de legalább van Android Auto és Apple Carplay. A könyöklőben található USB-portból használat után szerettem volna eltávolítani a kábelt, ám  a kihúzás pillanatában az egész konzol a kezemben maradt. Még egy feketepont a beltérnek, de jelezném ismét, a Mustang továbbra sem a prémium beltérről szól.

Ford Mustang GT – csak a V8 számít

Van, aki pusztán a megjelenés miatt, gazdasági okokból vásárol 2,3 literes turbómotorral szerelt Mustangot? Igen, van. És vannak azok, akik a tradicionális, klasszikus pony car feelinget szeretnék megkapni modern köntösben, élvezve a V8-as motor hömpölygését minden egyes kilométeren. Hiszen mi más adná a Mustang esszenciáját, ha nem az 5.0 literes V8?! Manapság már amúgy is ritkaságszámba megy a hasonlóan öblös szívómotor.

Ford Mustang GT Teszt alapjárat

2018 óta 30 lóerővel erősebb, 450 lovas szívómotort kaphatsz, ami már 7000-nél adja le a csúcsteljesítményét, az 529 Nm-es maximális nyomaték pedig 4600-nál jelentkezik. Az alumínium hengerfejjel, alumínium blokkal rendelkező motort alaposan átdolgozták, 12:1-es kompresszióviszonyt értek el, 4951-ről 5038-ra nőtt a lökettérfogat és a befecskendező-rendszeren is módosítottak.

Ford Mustang GT Teszt alapjárat

A hatos automatát nyugdíjazó tizes automata váltó felára 650 000 forint, de hadd ne kelljen fejtegetnem azt, hogy miért is éri meg jobban a hatos manuálissal kérni a GT-t. A Mustang minden egyes visszaváltásnál egy automatikus gázfröccsel igyekszik kiegyenlíteni a fordulatszámot, ami remek móka lehet városban, mikor a piros lámpánál készülsz megállni, hiszen azonnal magadra vonhatod a figyelmet. A váltó rendkívül precíz, rövid úton jár, feszes és minden egyes váltásnál érezzük, ahogy a hajtáslánc megfeszül alattunk, elhivatottan igyekszünk betörni a 450 lóerőnyi ménest. És közben pedig a V8-as gurgulázása, fordulaton eszméletlen orgánuma – hát, felejthetelen. 4000-es és 5000-es fordulaton is érezhetően vált a vezérlés, szinte a végtelenségig lehet forgatni az autót, ezért is imádnivaló a szívómotorok karaktere.

Ford Mustang GT Teszt alapjárat

Fogyasztás? Persze, a Mustang-fogyasztók nagy részét nem érdekli, de a hétköznapi ember kíváncsi arra, hogy mégis mivel jár egy ilyen vadlovat hajtani. Városban vagánykodva, csattogtatva az aktív kipufogót az épületek között könnyedén megeszi a 15 litert, autópályán mindenféle erősködés nélkül el lehet érni a 10 liter körüli fogyasztást, országúton, 90 km/h tempóval pedig sikerült a 8,5 literes átlagot elérnem. A gyári vegyes érték 11,8 litert mutat, ami egészen reális és mindent összevetve elfogadható értéke egy 5.0 literes V8-astól.

Ford Mustang GT – mindennapokban is élhető

A Ford Mustangban töltött hétvége után nem meglepő módon kiderült, hogy nem egy kanyarvadász autóról van szó. De valójában nem is ezt várjuk tőle: alapvetően megoldja a tempósabb kanyarokat is, kellemesen feszes a rugózás, de a több mint 1,7 tonnás tömeg minden mozzanatában érződik. A kormány pontos vezethetőséget mutat, az elöl MacPherson, hátul multi-link futómű Sport+ és Track Mode-ban sem nyújt érezhetően többet, talán a feláras, MagneRide futóművel (630 000 Ft) többre mennénk, de a Mustang szellemiségéhez azt gondolom hozzátartozik, hogy régimódi hajtáslánc és futómű elemekből épül fel, így nem feltétlenül kell kihegyezetten precíznek lennie, arra ott vannak a BMW vagy a Mercedes modelljei kétszer ennyi pénzért. De persze megtalálható benne a Line Lock funkció burnout-hoz vagy éppen a Launch Control, ami legális, versenypályás gyorsulási versenyeknél válhat az előnyünkre.

Ford Mustang GT Teszt alapjárat

Ford Mustang GT ár és összegezve

Ár-érték arányban továbbra is kimagasló termékről van szó, ső,t ár-lóerő arányban is a jelenlegi piac legjobb terméke a Ford Mustang. Az Ecoboost kivitelt 13, 5 milliótól lehet hazavinni, a V8-as modell ára 15 125 000 forinttól indul, a tesztautó józan extrákkal ellátva viszont 16 millió forintba került. Ha valaki egyedi változatot szeretne 10 lóerő plusszal, az választhatja a Bullit kivitelt is 16 715 000 forintért. Ebben a kategóriában tehát Európában nincs konkurense a Mustangnak. A múltja, a semmihez sem hasonlítható V8, a manuális váltó, az a gépies érzet, ami minden kilométeren áthatja kevés mai autóban található már meg. Őszintesége miatt pedig könnyedén meg tudjuk neki bocsájtani a beltérben található malőröket és azt, hogy nem ő a versenypálya leggyorsabb autója.

Ford Mustang GT Fastback 5.0 V8 (2020)

  • Lökettérfogat: 5038 cm3
  • Hengerek/szelepek: 8/32
  • Max. teljesítmény: 450 LE 7000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 529 Nm 4600/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4789/1916/1382 mm
  • Tengelytáv: 2720 mm
  • Saját tömeg: 1726 kg
  • Városi fogyasztás: 19,1 l
  • Országúti fogyasztás: 8,9 l
  • Vegyes fogyasztás: 11,8 l
  • Tesztfogyasztás: 12,9 l
  • CO2 kibocsátás: 270 g/km
  • Végsebesség: 250 km/h
  • 0-100: 4,6 s