Saját autómárkát fejlesztenek ki a törökök, mégpedig egy Saab 9-3 alapra épülő hibrid elektromos kocsit, amit két év múlva már akár gyárthatnak is.

Törökországnak jelentős autóipara van, működtet itt gyárat a Renault, a Hyundai, a Honda, a Toyota és a Fiat, ám saját török autómárka nincs. Maga az autópiac is hatalmas, évente mintegy egymillió autót értékesítenek a csaknem 80 millió lakosú országban, ami nem is rossz, hiszen az EU-ban kiegészítve az EFTA országokkal (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) együtt összesen 15 millió autót vásároltak 2017-ben.
Az első török fejlesztésű autó a Saab 9-3 alapjaira épül.

Ezért tavaly novemberben már felmerült az ötlet, hogy elindíthatnának egy saját fejlesztésű, török autómárkát, hiszen az ehhez szükséges technológia és szaktudás rendelkezésre áll. Most egy lépéssel közelebb kerültek a megvalósításhoz, ugyanis öt nagy török vállalat (Anadolu Group, BMC, Kiraca Holding, Türkcell, Zorlu Holding) összefogott, és egyenként 19 százalékos részesedéssel létrehozott egy közös autógyártó vállalatot. A maradék 5 százalékos tulajdonrész a Török Kereskedelmi, Ipari és Tőzsdekamaráé, vagyis igaz „össznemzeti” projektről van szó.
Akár már 2020-ban elindulhat a sorozatgyártás.

A határidők is szorosak, hiszen jövőre ígérik az első prototípust, 2020-ra pedig már sorozatgyártásra kész lehet az autó. A rendkívül rövid határidő akár még reális is lehet, mert a törökök első körben nem saját technológiát fejlesztenek, mert azt túl költségesnek ítélték: számítások szerint öt évbe és nagyjából 360 milliárd forintba került volna így a munka. Ezért inkább a svéd Saab 9-3 technológiai platformját vásárolták meg a kínai NEVS (National Electric Vehicles Sweden) konzorciumtól. Az első török elektromos autó valójában egy hibrid lesz, vagyis benzinmotort is kap, de állítólag pusztán elektromos hajtással is 100 kilométert lesz képes megtenni.
A saját fejlesztésű autó jó lehetőség a török beszállítóknak, akik sok európai és ázsiai cégnek szállítanak részegységeket.

Bár egy új autómárka felépítése kemény feladat, a vállalatcsoportnak sikerülhet a dolog, mert rendkívül tőkeerős cégek alkotják, ráadásul Recep Tayyip Erdogan elnök is teljes mellszélességgel kiállt a projekt mellett. Sőt, állítólag az egész terv az ő régóta dédelgetett álma. A saját autógyártás sokat segíthet az éppen kisebb pénzügyi válsággal küzdő országnak, mert újabb rendeléseket hozhat az európai és ázsiai autógyártóknak alkatrészeket beszállító török vállalkozásoknak. Voltak korábban is kísérletek egy török autó kifejlesztésére, ám az 1961-ben elkészült Devrim (Forradalom) mindössze a prototípusig jutott el, de a 80-as és 90-es években gyártott Anadol és az Otosan modellek sem kerültek végül sorozatgyártásba.
Egy korábbi török kísérlet a saját fejlesztésű autóra a Devrim volt.

Az új török autó jobb esélyekkel indul, hiszen az országban óriási igény van olcsó járművekre, a környező országok pedig remek piaci lehetőséget jelentenek. Forrás: