A szakemberek egy közel 8 kilométeres pálya felett 35 milliméterrel végzik a kísérleteket. Az egyik tesztjármű 230 km/h-s sebességet ért el.
A lebegő mágnesvasút mintájára tesztelik az autókat a kínai Délnyugati Jiaotong Egyetem kutatói. A kísérletben nyolc jármű vesz részt, melyeket egy közel 8 kilométer hosszú vezetősín felett 35 milliméterrel tesztelnek.
Az autók padlólemezét erős mágnesekkel szerelték fel, ezek tartják őket a felszín felett. Az egyik tesztjárművel 230 km/h-s sebességet értek el a szakemberek.
A #maglev vehicle technology test saw a 2.8-tonne car float 35 millimeters above the road and run on a highway in #Jiangsu, east China. A permanent magnet array was installed for levitation. pic.twitter.com/7vWc8TvJpn
— QinduoXu (@QinduoXu) September 12, 2022
A technológiát 1934-ben a német Hermann Kemper szabadalmaztatta, ázsiai országokban pedig évtizedek óta sikeresen alkalmazzák a vasúti közlekedésben. A jelenleg tervben lévő maglev-vonalak közül a japán Sinkanszen-hálózat Tokiót és Nagoját összekötő szakaszán közlekedhetnek a leggyorsabb vonatok – a 2027-es indulással tervező útvonalon 500 km/h-s utazási sebességgel számolnak, míg a legnagyobb elért tesztsebesség 603 km/h volt.
A hírek szerint a mostani autós teszteket elsősorban biztonsági céllal bonyolították le, az egyik professzor azonban úgy véli, a technológia bevetésével csökkenthetik a sorozatgyártású járművek energia-felhasználását, valamint növelhetik a működési tartományukat, elektromos autók esetén a hatótávolságot.
A mostani tesztelés előre mutató törekvés, kérdés, hogyan lehet majd ezeket a járműveket piacra dobni. A legnyilvánvalóbb kihívást az infrastruktúra megépítése jelenti, ennek természetesen jelentős költségvonzata lenne. A kiszolgáló technológia hiánya a villanyautók elterjedését is lassítja, ezen téren egyelőre a társadalmi elfogadottságért is meg kell küzdenie a gyártóknak.
Nyitókép: Depositphotos