Olvasónk az autó megvásárlása után érdeklődik egy néhány éves Hyundai megbízhatósága kapcsán, emellett néhány érdekes hibával is találkozott, amikre most megpróbálunk magyarázatot adni.

Jó napot!

Nemrég vásároltam egy 3 éves, 31 000 km-t futott Hyundai i30 kombit,1.6 CRDI 116LE, 2019-es évjárat. A kérdésem, hogy mennyire megbízható a motorja és normális-e az, hogy a vezető oldali ajtótömítés kiszakadt egy 2 cm-es hosszban? Továbbá sajnos a vásárlás után vettem észre, de hidegben kb. 1 percig kattogó hangja van a motornak? Előre is köszönöm a választ.

Üdvözlettel: Dániel

A kép illusztráció

Azért, hogy minél pontosabb és hitelesebb választ adhassunk, felkerestük Jávor Gábort a Ceedvadász.hu-tól, aki Hyundai/Kia autókra szakosodott márkaspecialista.

Gábor jó hírként azzal kezdte, hogy az 1,6 literes, négyhengeres CRDI (motorkódok: D4FB, D4FC, D4FD) az egyik legmegbízhatóbb darabja a Hyundai-csoportnak, főleg mechanikailag. Az újfajta környezetvédelmi kiegészítőkkel együtt is nagyon tartósnak mondható.

Ahogy a legtöbb dízelmotorra jellemző, autópályán és országúton érzi magát a legjobban, de ha odafigyelünk, akkor a városi használat sem tehet benne nagy károkat. Viszont itt fontos megjegyezni, hogy bár bírják a gyár által előírt szervizintervallumot, a gondos tulajoknak azt tanácsolja, hogy felezzék meg ezt a számot és 15 ezrenként kapjon friss olajat, szűrőket.

Fontos odafigyelni arra, hogy a Hyundai i30 a gyár által előírt megfelelő olajat kapja cserekor, ez hasonlóan érzékeny terület, mint az izzítás. Ezeknél a motoroknál az izzítógyertya már nem csak a hidegindításban segít, hanem a motor sok más alapvető funkciójában is, tehát állapotukra érdemes jobban figyelni.

Ha betegeskedik az izzítógyertya, egyenetlenebb járás, megemelkedett üzemanyagfogyasztás és a regenerálás megszűnése lehetnek a tünetek, esetenként az autó is jelzi, ha baja van. Emellett jelentkezhet kokszosodás, de nem jelentős mennyiségben, megfelelő karbantartással ez is elkerülhető.

A kattogó hang egy sokkal nehezebb történet, mert a távgyógyítás intézménye még mindig csak az ilyen csaló, délelőtti tv-műsorokban működik. Ezt mindenképpen egy szerelővel kéne megnézetni, de pár tippet azért Gábor is tudott adni.

A motor felső műanyag burkolata tud zörögni, amíg hideg az azt tartó gumibak. Érdemes lehet beindítani a motort és kézzel tartani, hogy szól-e akkor is a hang. Emellett nem jellemző, de a porlasztókkal vagy a magasnyomású rendszerrel is lehet probléma, ami ilyen tünetekkel indul.

Gábor azt is elmondta, hogy az 5 celsius fok alatti indulási hőmérséklet egy úgynevezett kényszerjárást okozhat a motoroknál, ez jár durvább és szokatlan hangokkal. Ilyenkor helyenként kezdetben nem megfelelő a kenés, ez öreg olaj esetén is jelentkezhet, érdemes cserélni, ha már túl vagyunk az ajánlott intervallumon.

Ezen kívül még az izzítógyertyáknak már nem csak az indításnál van jelentőségük, ezek elégtelen működése is okozhatja a furcsa zajokat. Gábor azt javasolja, hogy ha még garanciaidőn belül van az autó, érdemes lehet a tünet leírásával bemenni egy márkaszervizbe, de mindenképpen egy szerelőhöz, mielőtt nagyobb baj történik.

Az ajtó alatt kiszakadt gumi kéder nem a Hyundai i30 hibája, ez sajnos a nem megfelelő használat eredménye. Nem megfelelő üléspozíció, a felhasználó alkata vagy ruházata miatti ki és beszállások során ez a gumi gyorsabban fárad és akár el is szakad. Érdemes ezt a területet ápolni helyrehozás után, pont úgy, mint az oldalablakok vezetősínjeit.

Ennek a motornak egy korábbi változatával egyébként foglalkoztunk már egy használtteszt keretein belül, ahol az i30 testvérmodelljében, a Kia C'eedben próbáltuk ki.

Erős Márk / Alapjárat.hu