2023. március 26. | 08:35

Ár szempontjából kecsegtető, de vannak buktatói.

Nemrégiben belefutottunk néhány olyan hirdetésbe a német mobile.de oldalon, amely 7 üléses Volkswagen ID.6-ot kínált. Ez azért érdekes, mert ez a VW kínai piacos modellje, Európában nem forgalmazzák.

Ez a kifejezetten kínai piacra szánt ID.6 (Forrás: Volkswagen)

Több kereskedés is hirdetett ilyen autót, és amikor felhívtuk az egyiket, akkor az alábbi infókat kaptuk: gyártói garancia nincsen rá, német nyelvű menü sincsen (csak angol), az európai navigációt pedig utólag tudják beletenni kérés esetén.

Felmerül a kérdés, hogy miért venne bárki Kínából Volkswagent, mikor a legtöbb modelljüket itt is meg lehet vásárolni? Természetesen a pénz miatt. Kína sok európai gyártónak, így a VW-csoportnak is az egyeik legfontosabb piaca. Rengeteg autót adnak el ott, de nagyon sok kínai márkával kell versenyre kelniük.

Így szinte az emberek után dobják az autóikat, és még így is jó pénzt keresnek. Eleve egy európai gyártó nem árulhat csak úgy modelleket Kínában, ahhoz, hogy piacra léphessen, egy partneri megállapodást kell kössön valamelyik helyi gyártóval. A Volkswagen is így tett, a kínai SAIC és a FAW vállalatokkal állapodott meg, így SAIC-Volkswagen és FAW-Volkswagen neveken futnak ott a modelljeik.

Különösen a villanyautók piaca sűrű Kínában, a közelmúltban többször lehetett hallani, hogy a Tesla és más gyártók is árat csökkentettek, mert csak így tudtak versenyben maradni a helyi márkákkal szemben. A Volkswagen is nemrég csökkentette ott az ID.6 árát, már bőven 260 ezer jüan alatt kínálják, ami aktuális árfolyamon 13,5 millió forintnak felel meg.

Ismétlem, ez egy 7 üléses modell, ami az ID.5-nél is nagyobb, amely nem mellesleg nálunk 21,8 millió forint körül indul. Persze ezt nem lehet így megfeleltetni egymásnak, hiszen hiába olcsóbb Kínában egy elektromos VW, mire az elér hozzánk, jön rá néhány költség (szállítási díj, ÁFA, stb.). De még így is jóval olcsóbb lehet, mint a hazai hivatalos márkakereskedésekben kínált modellek.

Hol itt a gond?

Az első és legfontosabb tudnivaló a Kínából származó, belpiacos modellekkel kapcsolatban, hogy azokra nincsen itthon gyári garancia. Ez valamilyen szinten érthető is, hiszen miért adna a VW hazai importőre, a Porsche Hungaria garanciát egy olyan modellre, amit nem is forgalmaz Magyarországon.

Megkérdeztük a Porsche Hungáriát, hogy foglaljon álláspontot ebben az ügyben, ezt a választ kaptuk:

Csak az Európai Gazdasági Térség (EGT) tagállamaiban, a gyártó forgalmazási csatornáin keresztül értékesített új gépkocsikra érvényesíthető garanciális igény a gyártó felé.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mi van akkor, ha nem garanciális javításra vinnénk be egy kínai piacos modellt hozzájuk, hanem egy olyan szervizre, amit kifizetnénk, csak legyen megjavítva az autó:

Az egyéb célpiacokra készült modellek és az EGT tagállamaiban forgalmazott gépkocsik számos ponton eltérnek egymástól, ezért műszaki terméktámogatást kizárólag az EGT tagállamaiban forgalmazott járművekhez biztosítunk.

Ez magyarra lefordítva annyit jelent, hogy rá sem néznek a szervizben egy ilyen kocsira. De megtehetik ezt? Többek közt erről kérdeztük meg a D.A.S. szakjogászát, dr. Krizsán Zoltánt, aki elmondta, milyen jogai és kötelességei vannak ilyen esetben a magyarországi márkaképviseletnek.

Kezdjük az elején: ha hazai, hivatalos importőrtől vásárolunk új autót (a használt más kategória!), akkor a Ptk. alapján kellékszavatosság terheli (2 év), illetve a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján 3 év jótállás is (ezt nevezzük garanciának a köznyelvben). Ezen felül szokták többször megtolni még néhány évvel a garanciát, de sok esetben csak motorhibára vagy bizonyos típushibára. A Porsche Hungária tehát ebben az esetben, mint importőr az említett rendelet alapján kötelezően jótállást kell adjon. A három évnél többet is adhat, ezt sok márkánál látjuk. A kötelező Magyarországon tehát a minimum 3 év.

Ha viszont egy VW Kínából elkerül X-kereskedésbe Németországba, onnan pedig Y-hoz Magyarországra, és ha X nem szerződött partnere a VW-nek, akkor a gyári jótállás nem áll fenn. Ettől függetlenül az eladó szavatossággal és kötelező jótállással tartozik.

A szavatosság és a jótállás (garancia) közötti különbség a bizonyítási nehézségekben keresendő. Ha mind a két jogcímen követelni tudja a vevő a kijavítást/kicserélést, a jótállással jár jobban. Méghozzá azért, mert a vevőnek csak elő kell adnia a tényeket, a bizonyítási teher megfordul, és a kereskedőnek kell bizonyítani.

Csak akkor mentesülhet az eladó vállalkozás, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. Szavatosságnál viszont csak az első 1 évben (ez 2022-ben változott meg fél évről egy évre, bár a bírói gyakorlatba még most sem épült be) felismert hibánál bizonyít a kereskedés (ezesetben a Porsche Hungaria), egyebekben a vevőnek kell viselnie az ezzel járó terhet és költségeket.

Zoltán azt is elmondta, hogy a hivatalos márkaszerviznek is van joga „nemet mondani", ha valaki bevisz egy Volkswagent hozzájuk javításra. Ez is egy szerződéses kapcsolat lesz, nem erőltetheti rájuk senki sem, hogy megkössék a szerződést a fogyasztóval. 

Hogy lesz egy Kínából származó autónak magyar rendszáma?

Felmerül a kérdés, hogyan zajlik egy nem EGT (Európai Gazdasági Térség) tagállamból származó autó honosítása. Ennek kapcsán a Közlekedési Minisztériumot kérdeztük.

Nem EGT-tagállamból származó jármű esetében a honosítási eljárás nem lehetséges. Ilyen esetben kérelmet kell beadni az egyedi forgalomba helyezési engedély megszerzése és a forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálat indítása céljából. A jármű akkor kaphat forgalomba helyezési engedélyt, ha teljesíti a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet vonatkozó feltételeit.

Az egyedi forgalomba helyezési engedély alapján végzett forgalomba helyezés előtti vizsgálat során ellenőrizni kell a forgalomba helyezési engedélyben foglalt adatokkal való egyezést, az abban foglalt feltételek teljesítését, továbbá - az MR 5-8., 17., 19., 21. §-aiban foglaltak kivételével - az üzemeltetési műszaki feltételek megtartását. Amennyiben a jármű megkapja a forgalomba helyezési engedélyt és a vizsgálaton is megfelel, a műszaki adatlappal és a műszaki vizsgálati bizonyítvánnyal fel kell keresni az okmányirodát, ahol a sikeres előzetes eredetiség vizsgálat és a regisztrációs adó befizetését követően forgalmi engedéllyel és rendszámmal látják el a járművet.

Az előírások szerteágazóságából adódóan nem egyszerű eldönteni, hogy egy kiszemelt jármű forgalomba helyezhető-e Magyarországon vagy sem.


Egyik olvasónk közelebbről is meg tudott nézni egy Kínából származó Volkswagent. Túl azon, hogy kínai írásjelekkel van rajta, hogy FAW-Volkswagen, még az alvázszáma is más struktúrájú, mint az európai modelleknek. A töltőcsatlakozó is fordítva van rajta, mint az európai kiviteleken.

Forrás: Olvasói fotó

Így tehát érdemes mérlegelni, hogy megéri-e valakinek esetleg olcsóbban hozzájutni egy másik kontinensről származó autóhoz, hiszen utána nem biztos, hogy igénybe veheti a hazai márkaképviselet által nyújtott szolgáltatásokat.