Olvasónk Kiáját egy csattanás után javították szalonban, azonban hiba csúszott az ügybe.

„Tisztelt Szerkesztőség!

2022 májusában szalonban vásároltam egy új Ka Ceed Gold 160T-GDI MY21 személyautót (turbós benzines, 4 henger, 1482 köbcenti, 160 éóerő, 2021-ben gyártott, 2021-es modellév). 2022-ben, karácsony előtt, lakott területen kívül a sötétben egy közepes méretű fekete kutya került az autó elé, amit elütöttem. Az autószalon CASCO ügyintézője már szabadságon volt, így január 2-án tudtam leadni javításra. 2023. január 13-án pénteken, sötétedéskor adták át a megjavított autót. Cserélték az autó elején a sérült elemeket. Mindhárom hűtő (motor, klíma, turbó) megnyomódott, azokat is cserélték. 

Március 23-án vettem észre, hogy egy 26 km-es táv után igen hangosan jár az autó ventilátora. A központi zár bezárása után is igen hangosan jár továbbra is, még kb. 10 másodpercig, majd halkabbra váltva még zúgott egy ideig. Március 30-án a hetedik ugyanilyen tapasztalás után felnyitottam a motorháztetőt. A kiegyenlítő tartályon nem volt hűtősapka, a tartály üres volt! Jeleztem az autószalonnak a problémát. Raktáron nincs hűtősapka, rendelnek. Április 3-án átvettem az új hűtősapkát és húsvét után keddre adtak időpontot átvizsgálásra. 2,3 liter hűtőfolyadékot tudtam betölteni. A könyv szerint 6 liter a töltőmennyiség. Az új hűtősapka felrakása után vettem észre, hogy 22 cm-rel arrébb megfordítva ott a régi hűtősapka. Januárban a javítás után nem rakták vissza a hűtősapkát! 

Levezettem 3730 kilométert hűtősapka nélkül. A műszerfalon semmilyen hibajelzés nem volt. A hűtőfolyadék hőmérséklet jelzője normál értéket mutatott. Nem volt semmilyen rendellenesség az autó működésében, csak március 23-tól leállítás után a hangos ventilátor. (Március 5-e után csak 26 km-es távokat mentem, fele részben autópályán. Előtte mentem hosszabb távokat is autópályán: 200km, 4x120km). A hűtőfolyadék feltöltése és a hűtősapka felrakása után újra mentem egy 26 km-es távot. Az autó leállítása után már nem volt ventilátor zúgás. 

Mennyire károsodott az autó? Mire lehet számítani a későbbiekben? Mit lehet most tenni jogilag, műszakilag?

Válaszukat előre is köszönöm.

Tisztelettel: Zsolt"

Olvasónk fotója

Ahhoz, hogy minél pontosabb választ tudjunk adni, felkerestük Jávor Gábort, a Hyundai-Kia modellekre specializálódott Ceedvadász szakemberét.

Gábor először a hűtőrendszer fontosságára világított rá. A nyomástartó tágulási tartály kupakjának feladata, hogy ha megnöveljük a hűtőközeg forráspontját, a párolgást valamilyen formában csökkentse. Az egyszerűnek kinéző kupak egy műszaki termék, amely szigorúan beállított nyomást szabályoz a rendszerben, illetve megakadályozza, hogy a külső piszok ne kerüljön be a hűtőrendszerbe. Kicsit a „műszakibb” kérdéskörbe beleszagolva (de nem teljes körűen) már az elején leszögezte Gábor, hogy normál körülmények között a víz forráspontja 100°C, ez nyomás alatt tartott rendszerben tovább fokozható „hőeelvezető kapacitás vesztése nélkül”.

Kicsit konyhanyelven is elmagyarázta: ha egy sima, piros zománcozott edényt a rezsóra felrakunk és mérjük a víz hőmérsékletét és megnézzük a 90-97°C-os vizet, akkor légbuborékokat látunk felfelé áramlani. Ennek a légbuborék kialakulásának megakadályozását kell elérni egy belső égésű motornál úgy, hogy elégségesen elvezesse a hőt a forró pontokról. A vízszivattyú nem szívja a vizet a motorból, hanem átnyomja, az is megakadályoz egy két dolgot, és segíti az üzemszerű működést. Azért fontos tehát a szelepes sapka, hogy megfelelő nyomáson tartsuk a rendszert, hogy elkerüljük a légbuborékokat (mert a buborék nem jó).

A nyomásszelep szabályozást is végez a tágulási tartály segítségével, a folyadék melegedéskor tágul, ezáltal a zárt rendszerben nyomásnövekedést okoz. Körülbelül elmondható, hogy a felesleges levegő távozik a rendszerből egy adott nyomástól(-ig), és amikor lehűl, a térfogat kezd helyreállni, akkor fordítottan működik. Amíg a hűtőrendszer zárva – zárt állapotban, a kupak rajta – van, addig megakadályozza a keringést blokkoló légbuborékok kialakulását, amely miatt a hűtés elégtelenné válhat részben és párolgásra is készteti a hűtőfolyadékot.

Ezért a jobbkéz szabály szerint elmondható, hogy a rendszernyomás a hűtőrendszerben fontos, hisz ez hűti a TGDi motort, illetve szabályozza a bemelegedést, akár két termosztáton keresztül. Egyszóval ennek a kicsi szelepnek köszönhetően a fagyálló nem forr fel egy modern autó motorjában. Ha egy ilyen rendszer légköri nyomáson üzemel, akkor a hűtőfolyadék elpárolgása miatt a „fagyálló” térfogata gyorsabban csökken, de addig, amíg a megfelelő mennyiség van a rendszerben, addig a hűtési funkciót ellátja. Ahogy olvasónk említette: „2,3 liter hűtőfolyadékot tudtam betölteni. A könyv szerint 6 liter a töltőmennyiség”.

Ezáltal elmondható, hogy körülbelül 4 liter folyadék maradt a rendszerben, a csökkenés mértéke alapján Gábor szerint még megfelelő időben kapta el a csökkenést. Azért is hallotta a hűtőventilátort várhatóan maximális fordulatszámon üzemelni, mert a motorvezérlő azt vezérelte ki, hogy így üzemeljen. Hozzá kell tenni, hogy ha ez nem a hideg időben következik be, akkor simán megforralható a motor! Fontos az is, hogy egy elfeledett rendszerről van szó, a téli időszak után fontos a folyadékszintek ellenőrzése. Legalább az ablakmosó folyadék feltöltésekor mindenki ellenőrizze a motorolaj és a fagyálló szintjét, és szemrevételezze a folyásokat!

Gábor azt is elmondta, hogy a hűtőfolyadék azért már nem sima hűtővíz. Egy kémiailag össze legózott folyadék, amely egyben megakadályozza a rozsdásodást, keni a hűtőrendszerbe a szimmeringet – vízpumpát –, a tömítéseket és rugalmasan tartja a gumicsöveket. Egy ilyen „probléma”, amit olvasónk felvetett azt igényli, hogy a folyadék cseréjét teljesen megcsinálják újra, kiöblítve a hűtőrendszert, illetve légtelenítsék ki azt, majd kezdjék el újra biztonsággal használni az autót. Gábor szerint a folyadék cseréje után nem lesz vele probléma.

Ami a dolog jogi és anyagi oldalát illeti, arra a kérdésre dr. Krizsán Zoltán, a D.A.S. jogszerviz szakembere válaszolt.


Az olvasó és a Kia szerviz között létrejött egy szerződés, amelynek tárgya az autó sérült elemeinek megjavítása volt. Az olvasó fogyasztónak minősül jogi szempontból ebben az esetben, a szerviz pedig egy vállalkozás. Ez azért fontos, mert az ún. fogyasztói szerződéseknél a magyar jog sok tekintetben védi a fogyasztót, kedvezőbb helyzetbe hozva őt. Az olvasó CASCO biztosítással rendelkezett, de tételezzük fel, hogy ez a biztosítás már nem fedezi azt az esetet, ha a szerviz hibásan teljesíti a szolgáltatást (megjegyzendő, hogy CASCO szerződés ettől eltérően is rendelkezhet). 

Zoltán azt is elmondta, hogy az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra a vállalkozásnak kötelezően jótállást kell vállalnia fogyasztói szerződéseknél, kormányrendelet alapján. A fogyasztói jogokat kilenc szolgáltatási területen védi ez a jogszabály, a személygépkocsik javítása is beletartozik. A jótállás azért biztosít mindig előnyös helyzetet a fogyasztónak, mert a bizonyítási kötelezettség megfordul, és a hibás teljesítéssel összefüggésben a vállalkozásnak kell kimentenie magát, nem pedig a fogyasztónak kell bizonyítani (ez az egyik különbség a szavatossági jogokhoz képest). 

Az olvasó esetére tehát kedvező jogi előnyt biztosít a jogalkotó: ha a jótállási idő alatt következik be a hiba és ezt a tényt bejelenti a vállalkozásnak, csak akkor nem kell helytállnia és akkor mentesül a jótállási kötelezettsége alól a szerviz, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. Ez a kérdés sokszor nem jogi, hanem szakértői kompetenciába tartozik. 

 A szakértő fontosnak tartja, hogy a rendelet szabályai kötelezőek a vállalkozásokra nézve, érvényesen nem zárhatják ki a kötelező jótállás biztosítását a gépjármű javító-karbantartó szolgáltatásoknál. Csak a fogyasztó előnyére térhetnek el. A rendelet a vállalkozás oldalán jótállási jegy átadási kötelezettséget ír elő – ennek elmaradása azonban a jótállás érvényességét nem érinti. Ilyen esetben a jótállásból eredő jogokat a fizetést igazoló számlával vagy nyugtával lehet érvényesíteni. 

Ha igénnyel lép fel a fogyasztó (és az olvasó), Zoltán szerint ne halogassa a bejelentést, mert a jótállással haladéktalanul, igazolható módon keresnie kell a javítóműhelyt. A jogszabály visszautal a szavatossági szabályokra, amikor is akként rendelkezik, hogy a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. Az olvasó a motorháztető felnyitását követően fedezte fel a hibát, és haladéktalanul megkereste a szalont. A hibás javítással okozott károk nagyságát illetően fontos körülmény lesz az is, hogy az olvasó a leírtak alapján mindent megtett annak érdekében, hogy a gépjárművet kímélje, és hogy bármilyen további hibát vagy kárt elkerüljön.  

Miután a fogyasztó megteszi a bejelentést, minden esetben jegyzőkönyvet kell kapjon erről. Amennyiben nem ismeri el a hibát a szerviz, azt a jegyzőkönyvben indokolni köteles, és fel kell tüntetnie a jogorvoslati lehetőségeket is. Ha pedig a vállalkozás a jótállási igény teljesíthetőségéről a bejelentéskor nyomban nem tud nyilatkozni, az álláspontját öt munkanapon belül köteles ismertetnie a fogyasztóval. 

Ezt az esetet nézve fontos, hogy amennyiben jótállási jegyet nem kapott az olvasó a javítás elkészültét követően, vagy a jótállási igény bejelentése után nem adnak ki jegyzőkönyvet, a fogyasztóvédelmi hatóság felé kell bejelentést tenni, amely a fogyasztóvédelmi törvény alapján eljár a vállalkozással szemben (a hatóság nem fog dönteni abban a kérdésben, hogy jogos-e az olvasó jótállási igénye).

Végezetül két dolgot még minden esetben figyelembe kell venni a kötelező jótállásnál. Az egyik, hogy az ilyen szolgáltatásoknál alkalmazandó jótállás időtartama hat hónap. Ez jogvesztő határidő, ami azt jelenti, hogy elévülésnek, az elévülés nyugvásának vagy megszakításának nincsen helye. A jótállási határidő a szolgáltatást követően, az autó olvasónak történő átadásával kezdődött, és hat hónapig tart. A másik lényeges jótállási feltétel pedig az, hogy a szolgáltatás díja az ÁFA-t és az anyagköltséget is magában foglalva meghaladja a húszezer forintot. Az olvasó esete mindkét jogi feltételnek megfelel, így irány a szerviz a jótállási igénnyel!