Érdekes forgalmi szituáció alakult ki, amelyre nehéz egyértelmű helyes választ adni.

„Kedves Alapjárat!

A minap az M7 érdi lehajtóján voltunk épp, amikor az előttem haladó megállt a zöld lámpa ellenére, mert a téglalappal jelölt területen „beragadt egy autós". Feltehetően ő már a naranccsárgán jött át a főúton, ezért keveredhetett oda a járdasziget mellé, de közben meg már az autópályáról lehajtóknak zöldre váltott a lámpa. Jól járt el az, aki megállt és elengedte a szerencsétlent, vagy pedig a zöld jelzés miatt nem kellett volna?

Köszönöm a választ!

Benedek"

A kép a helyszínt illuszrálja, a forglami szituációt nem feltétlen (Forrás: Google Street View)

Megkértük Pataki Melinda szakoktatót, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzőjét, hogy válaszoljon a fenti kérdésre.


Kedves Benedek!

Az Ön által vázolt forgalmi helyzetnek többféle megoldása is lehet. Van udvarias, figyelmes megoldása, és lehetnek kevésbé kedvezők. A közlekedésünk során mindig törekedjünk a legbiztonságosabban rendezni a partnerek közötti viszonyt.

Alapvetően vannak az írott szabályaink, azonban nem lehet minden helyzetre egyértelmű, mindig használható sémát adni. A figyelmesség, előzékenység, és ésszerű udvariasság mindig pozitív. Emellett bármelyikünk hibázhat, elvéthet dolgokat. Lehet problémánk a közlekedési információk felvételével, feldolgozásával, hiányozhat tudásunk egy helyzettel kapcsolatban, továbbá időnként rossz cselekvést is hajtunk, hajthatunk végre. Azonban ezen tévedéseinknek csak elenyésző része végződik balesettel, mert a környezetünkben lévők korrigálják a mi hibánkat.

A KRESZ szabályai alapján akkor hajthatunk be egy útkereszteződésbe, ha azt – lámpás irányításnál – a zöld jelzés időtartama alatt el is tudjuk hagyni. Nem ragadhatunk bent a keresztező forgalom útjában, mert akár hatalmas torlódást, dugót is okozhatunk, megbénítjuk egy város(rész) közlekedését. Ilyenkor pláne nem marad szabad hely az életeket mentő egységek akadálytalan továbbhaladásásra.

A szóban forgó helyszínen az autós túljutott a kereszteződésen, de a járműve előtt – feltételezésem szerint – forgalmi torlódás alakulhatott ki, így nem tudott továbbhajtani. Persze az Ön feltételezése is helytálló lehet, hogy az adott autós már nagyon a szabad jelzés végén vagy akár azt követően hajtott a kereszteződésbe. Így nem volt elegendő idő, hogy kiürüljön az autópályáról lehajtó járművek által igénybe venni kívánt úttestrész.

Minden „konfliktushelyzet” megoldásakor a biztonságot kell szem előtt tartani. Lehetett jó döntés az Ön előtt haladótól, hogy megállt és elengedte a későn ott tartózkodó autóst. De ez függ a járművek sebességétől, pl. zöldre indulnak, vagy már tempóval érkeznek a szabad jelzésre, mekkora követési távolságot tart a mögöttes forgalom (itt jelen esetben Ön), megállt vagy mozog, illetve milyen tempóval halad a „lemaradt” autós, stb. Akadályt képez-e az ottmaradt jármű, létrejöhet-e veszélyhelyzet.

Tehát a helyzet dinamikáját ismerve adható meg a megfelelő válasz. Több jó megoldás is lehet. A járművezető a sokféle szempontot mérlegelve hozza meg döntését. Az aktuális helyzethez igazodó, bölcs döntés meghozatalához kíván sok sikert:

Pataki Melinda


Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.