2024. szeptember 13. | 22:53

A Guinness is elismerte, hogy nincs olyan autó, ami kevesebb benzin elégetésével tenné meg a bő 5000 km-es távot az Egyesült Államok egyik partjától a másikig, mint az elegáns megjelenésű öntöltő hibrid.

Az ötödik generációs, minden korábbiban áramvonalasabb és hatékonyabb Toyota Prius nemrég új Guinness-világrekordot állított fel az alacsony fogyasztásával. Egy Wayne Gerdes nevű fogyasztásrekord-specialista 2024 májusában átautózott egy teljesen szériaállapotú, 2024-es évjáratú Prius LE-vel az egész Egyesült Államokon, a nyugati parttól a keletiig, egészen pontosan a Los Angeles-i Városházától a New York-i Városházáig tartott az útja.

Összesen 5167,6 km-t tett meg, ezalatt 130,48 liter benzint használt fel a Toyotája, ami elképesztő, 2,525 literes (93,158 mpg) átlagfogyasztást jelent 100 kilométerre vetítve. Egészen pontosan 18,2 százalékkal múlta alul a Prius fogyasztása a korábbi fogyasztásrekordot (3,07 l/100 km, 76,6 mpg) ezen a távon, amit egy szintén öntöltő hibrid hajtású Kia Niro állított fel még 2016-ban.

Gerdes országot átszelő, hosszú útja változatos útviszonyok között, valamint kiszámíthatatlan időjárásban vezetett. A fogyasztáscsökkentő technikákban jártas, tapasztalt sofőr a Prius hatékonyságát folyamatosan az adott időjárási és vezetési körülményekhez optimalizálta.

Több mint 2100 méter magas hegyeket is megmászott az autóval, és olyan kíméletlen helyeken is járt, mint a Mojave-sivatag, ahol a maximum hőmérséklet meghaladta a 40 fokot, ráadásul a Toyotának sokszor meg kellett küzdenie a Mexikói-öböl felől érkező erős szembeszéllel is. Nem kérdés, hogy laboratóriumi körülmények között, sík terepen, szélcsendben még ennél is jobb fogyasztást érhetett volna el. 

„Egy ilyen rekordkísérlet rengeteg tervezést igényel. Nem lehet csak úgy látatlanban belevágni ilyesmibe. Kell, hogy legyen terved. De képesnek kell lenned arra is, hogy menet közben dolgozz. Ha a dolgok megváltoznak, akkor rögtön módosítani kell a terven, áttervezni az útvonalat, és kitalálni, hogy mit tudsz még tenni a cél elérése érdekében" – mondta Gerdes.

Gerdes egyszerű tippeket is adott a hétköznapi sofőröknek a fogyasztás javítására. Azt javasolja, hogy lassabban induljanak el álló helyzetből, és egyenletes nyomást gyakoroljanak a gázpedálra. Megállás előtt a gázpedál korai elengedése és a jármű lendületének kihasználása szintén jelentősen csökkenti az üzemanyag-felhasználást szerinte.

1997-ben (USA: 2001) mutatkozott be a Prius első generációja (XW10), mint az első nagy sorozatban gyártott benzines-elektromos hibrid autó. Hihetetlenül kis fogyasztásával akkoriban sokkolta az autós társadalmat, az Egyesült Államokban például a Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) 4,9 literes kombinált átlagfogyasztást (48 mpg) állapított meg számára a piaci bevezetés előtt (ami a 2008-ban bevezetett, ma használt EPA-ciklus szerint 5,7 liter, azaz 41 mpg lenne).

Azért tudott jelentősen takarékosabb lenni a normál benzinesek autóknál, mert igen hatékony, Atkinson-ciklusú benzinmotorral és bolygóműves, fokozatmentes nyomatékelosztó rendszerrel rendelkezett, továbbá a fékezés során keletkező energiát egy generátor/villanymotor segítségével elraktározta egy kis kapacitású akkumulátorban, és azt később felhasználta a hajtáshoz, tehermentesítve ezzel a benzinmotort. Különösen városi forgalomban lehetett vele jelentős mennyiségű üzemanyagot spórolni, mert ilyen felhasználás során gyakoriak a fékezések és gyorsítások, és viszonylag alacsony az átlagsebesség. 

A 2023-ban bevezetett, kétliteres motorral szerelt, 194 lóerős, ötödik generációs Prius kombinált átlagfogyasztása már csak 4,12 liter (57 MPG), vagyis az első generációhoz képest közel 30 százalékos csökkenést ért el vele a Toyota, ráadásul úgy, hogy a teljesítménye, kényelme és biztonsága jelentősen javult, miközben a technikájának alapelvei mit sem változtak.

„A Prius az elmúlt 23 évben mindannyiunkat lenyűgözött, és őszintén szólva ma is lenyűgöz minket” - mondta Michael Tripp, a Toyota USA járműmarketing csoportjának alelnöke. „A legmagasabb MPG világrekordja számunkra csak egy újabb bizonyíték arra, hogy a Prius valóban egy mérnöki csoda” – tette hozzá.

Ez a Guinness-világrekord immár a 30. iparági elismerés az ötödik generációs Prius számára. Korábban a Car and Driver's magazin 10Best díját, a Motor Trend magazin Év Autója díját, az Észak-Amerikai Év Autója díjat és az Év Autódizájnja díjat is elnyerte. 

Smarter Média

Toyota