2020. június 24. | 15:04

A biztonsági előírások miatt néhány elemmel szegényebbek lesznek a Forma-1-es futamok.

Az eredeti tervek szerint március 15-én, Ausztráliában rajtolt volna a 2020-as Forma-1-es szezon. Ehelyett július 5-én, Ausztriában rendezik majd a szezonnyitót. A verseny rajtjától a leintésig minden olyan lesz, mint azelőtt – a körítés azonban jelentős mértékben megváltozik.

1. Nem lesz pilótaparádé

A versenyeket megelőző program részét képezi a pilótaparádé. A pilóták egy platóról integetnek a közönségnek, miközben egy riporter faggatja őket a futam előtt várakozásokról. Ez két ok miatt nem valósulhat meg. A kötelező távolságtartás miatt egy hatalmas kamionra lenne szükség, másrészt pedig a versenyeket nézők nélkül rendezik majd, így nem lenne kinek integetni.

A futamokat megelőző procedúra alapvetően más lesz. Nem lesznek himnuszok és nem hemzsegnek majd a szerelők a rajtrácson.

2. Nem lesznek interjúk a rajtrácson

A brit SkySports kommentátora, az egykori F1-es pilóta Martin Brundle 1997 óta sétál a rajtrácson, és készít interjút pilótákkal, csapatfőnökökkel. Ez legendás és elválaszthatatlan része a Forma-1-es futamoknak. Emlékezetes pillanat volt, amikor Kimi Räikkönen azért maradt le Pelé beszédéről, mert épp könnyített magán, vagy amikor Szingapúrban Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke megjegyezte, hogy Brundle túl öreg, így sajnos nem versenyezhetett az ázsiai országban. Brundle a következőt válaszolta:

„Igen, túl öreg vagyok. Nagy kár, hogy te nem voltál elég jó pilóta a Forma-1-hez.”

Az idei szezonban az abszolút minimumra korlátozzák a rajtrácson dolgozó személyzet létszámát. A kommentátorokra is új feladatok várnak, hiszen várhatóan sokkal többen fogják a televízió képernyője előtt követni a száguldást.

3. Nem lesz pihenőszoba

Pedig emlékezetes pillanatok, beszélgetések születnek itt a versenyek után. Az első három helyezett megbeszélheti a fontosabb történeseket, vagy levezetheti a futam közben felgyülemlett feszültséget. 2015-ben Austinban Nico Rosberg egy sapkát vágott Lewis Hamiltonhoz, Sebastian Vettel 2014-ben Kínában torpedónak nevezte Danyiil Kvjatot, Hamilton 2018-ban Bahreinben nyomdafestéket nem tűrő kifejezést használt Verstappenre.

2020-ban nem lesz lehetőség erre. A biztonsági előírásoknak nem igazán felel meg, ha izzadt pilótákat összezárnak egy kis helyiségbe. Pódiumceremóniára egyébként sem kell készülni…

4. Nem lesz hagyományos pódiumceremónia

Ross Brawn közölte, hogy idén nem tartanak hagyományos pódiumceremóniákat. Gondolj bele, Monzában például mekkora tömeg gyűlik össze a pályán, a versenyt követően. Szurkolók most ugye nem lesznek, ám furcsa lenne, ha a csapattagok is csak a megfelelő távolságtartást figyelembe véve ünnepelhetnék a dobogósokat.

Jelenleg úgy néz ki, hogy az első három helyezett a rajtrácson veheti majd át a trófeákat – pezsgőlocsolás nélkül. Sőt, ha Ricciardo dobogós helyen végez, valószínűleg senkinek nem kell majd a cipőjéből innia.

5. Kevesebb kameravágás

Normál körülmények között előfordul, hogy a versenyek közben a kamerák a közönséget pásztázzák, vagy a csapatok garázsából vágnak be egy hírességet, vagy éppen a szerelők reakcióját láthatjuk a közvetítésben. Mivel nem lesznek szurkolók a lelátókon, a pályán tartózkodó személyzet létszámát pedig korlátozták, az adásrendezőnek nem lesz más választása, mint közvetíteni a versenyt. Így talán Carlos Sainz is képernyőre kerülhet néha.

6. Dupla futamok

A Red Bull Ringen és Silverstoneban duplázni fog a mezőny: egy hét leforgása alatt mindkét helyszínen két-két futamot rendeznek majd. Két fantasztikus pályáról van szó, izgalmakban valószínűleg nem lesz hiány. A helyzet azonban nyilván nem szokványos. Végig nézel egy háromnapos versenyhétvégét, majd a következő pénteken megint ugyanaz elölről.

Nagy kérdés, miként változtatnak stratégiát a csapatok. Pár év múlva nehéz lesz visszaemlékezni, melyik esemény történt az első és melyik a második futamon.

Különös idény lesz a 2020-as – de azért nagyon várod az első futam rajtját, ugye?

  • Címkék:
  • F1