2023. szeptember 15. | 09:13

A hibrid hajtóegység, a glória és a nagyobb kerekek miatt a mostani nagyon nehezek, a pilóták pedig sokszor nehéz vezethetőségre panaszkodnak.

2026-tól új motorszabályok lépnek életbe a Forma-1-ben. A változás szelét megérezve néhány új partneri megállapodás született, az Audi pedig gyári csapatot indít a Száguldó Cirkuszban. A tervek szerint a hajtóegység nagyobb mértékben támaszkodik majd a hibrid erőforrásra, az autók pedig kizárólag szintetikus üzemanyaggal mennek majd.

Az elmúlt években az F1-es versenygépek súlya a pilóták fejét védő glória, valamint a 18 colos abroncsok miatt jelentősen nőtt. A versenyzők közül többen panaszkodnak, hogy az autók vezethetősége romlott a modern érában.

Nikolasz Tombazisz, a Nemzetközi Automobil Szövetség együléses szakágért felelős vezetője úgy véli, 2026-tól akár egy 50 kilogrammos súlycsökkentés is elérhető a Forma-1-es autóknál. A szakember úgy véli, az új generációs versenygépek az egyenesekben gyorsabbak, a kanyarokban azonban lassabbak lehetnek.

„Rövidebb és keskenyebb autókat láthatunk a jövőben a Forma-1-ben. Egyelőre olyan megoldásokról beszélgetünk, melyekről még tárgyalnunk kell. A könnyebb autóknak alacsonyabb kanyarodási sebességük lesz, az egyenesekben gyorsabbak lesznek, viszont csekélyebb lesz az aerodinamikai terhelés. A megfelelő köridő eléréséhez növelnünk kell a hibrid erőforrás energia-visszanyerő teljesítményét” – fogalmazott Tombazisz.

A harmadik világbajnoki címe felé robogó Max Verstappen korábban arról beszélt, hogy a 2026-tól bevezetni kívánt szabályváltozások rossz irányba terelik a Forma-1-es autóversenyzést. A holland pilóta szerint az új motorok miatt többet kell majd visszaváltaniuk a hosszú egyenesekben is, hogy tölteni tudják a hibrid rendszert.

A korábban a McLaren és a Ferrari csapatainál mérnökként dolgozó Tombazisz azonban úgy véli, az új motorszabályokat komplett csomagként érdemes értelmezni.

„Ha a 2026-os motorokat a mai autókba szerelnénk, akkor valószínűleg bekövetkezne az a forgatókönyv, amitől a versenyzők egy része tart. Az elmúlt hónapokban azonban komoly fejlesztéseket értünk el, az aggodalmas kommentek tehát nem a jelenlegi állapotot tükrözik” – tette hozzá az FIA szakembere.

Dan Istitene - Formula 1 / Formula 1 / Getty Images