2020. február 26. | 15:24

A négyszeres világbajnok Professzor nem elégedett az autóiparban vázolt jövőképpel.

Társszerző: Hajdu Balázs

A tervek szerint legkésőbb 2040-ig betiltanák a benzines, dízel és hibrid autók forgalmazását, így kizárólag az elektromos járműveké lenne a terep. A Forma-1 négyszeres világbajnoka, Alain Prost nem ért egyet ezekkel a törekvésekkel. Szerinte az intézkedések nem sokat segítenek a károsanyag-kibocsátás csökkentése szempontjából.

Az autógyártókat az előírások kötelezik arra, hogy az elektromos kínálatukat erősítsék, emiatt pedig sokan nehéz pénzügyi helyzetbe kerülnek. A Honda például arról számolt be, hogy a megnövekedett költségek miatt a Forma-1-es részvétel jövője is veszélybe kerülhet. Prost nem így képzeli el a jövőt.

„Nagyon dühít, amit mostanában látok az autóiparban. Ebből az egészből a kínai piac profitál, 10 év múlva pedig megérkeznek az ő autóik Európába. Nekem nem tetszik ez az irányvonal. Személy szerint nem vagyok érintett, de attól még aggasztó ez a jövőkép. A benzines, dízel és hibrid autók ellen hozott szabályozást ostobának tartom. A következő évtizedben nagyjából egymillió munkavállaló fogja elhagyni az autóipart, ha nem változik a helyzet” - mondta Prost a Motorsport.com weboldalnak.

Prost szerint a fő probléma az, hogy a hibrid autók nem feltétlenül szolgálják jobban a környezet érdekeit, mint a benzines és dízel járművek. Az elektromos autókkal kapcsolatban az összefüggő töltőhálózatot hiányolja.

„Európában nincs egységes töltőrendszer. Franciaországban két versenytársunknál is különböző megoldásokkal dolgoznak. Ez teljes képtelenség. Jelenleg mindenki a hibrid autókról beszél, melyek azonban a plusz súly miatt hosszútávon akár több károsanyagot is kibocsáthatnak, mint a benzines autók. Az elektromos járműveknek elsősorban nagyvárosokban lehetne hasznát venni. A dízelautók betiltása szerintem nem oldja meg a problémát” - tette hozzá a francia világbajnok.

Milyen hatással lehet ez a Forma-1-re?

Prost szerint az autóiparban tapasztalható bizonytalanságnak a Forma-1-re nézve is lesznek következményei. A jövő hajtóegységeivel kapcsolatban nehéz döntéseket kell meghozni.

„Amikor a Forma-1-ről kérdeznek, mindig az mondom: először tegyék rendbe az autóipart, és az F1-ben is minden a helyén lesz. Én támogattam a hibrid motorok bevezetését. Az első projekt egy négyhengeres megoldásról szólt, mert ez a technológia áll legközelebb az utcai autókhoz. A szurkolók nem igazán rajongtak volna érte. Szerintem két lehetséges út létezik a Forma-1 számára. Használhatnánk V8-as vagy V12-es motorokat a szórakoztatás jegyében, vagy egy lépéssel az autóipar előtt járva alkalmazhatnánk egy hidrogénalapú technológiát. Nehéz meghatározni a helyes utat, szerencsére nem nekem kell döntést hoznom róla. A V12 biztos elnyerné a klasszikus rajongók tetszését. Ha 10 éven belül hidrogénre váltunk, akkor más filozófiát képviselhetünk. Miért ne működhetne? A kérdést érdemes feltenni, a döntést pedig majd meghozzák a megfelelő személyek. A fenntarthatóságot kell szem előtt tartanunk. A technológia kialakítása a legnehezebb kérdés. Az én időmben még lekövethettük az autóipar alakulását, ma már nem ilyen egyszerű a helyzet” - összegezte meglátásait Prost.

  • Címkék:
  • F1