2019. március 24. | 16:00

A gyártók különböző fajta töltődugót használnak, mivel nincs egységes szabvány erre

Mi az e-autó töltés egyáltalán?

Az elektromos autó energiatároló akkumulátorának feltöltése energiával. Villámtöltéssel 30 perc alatt 80%-ra tölthetőek az akkumulátorok. Gyorstöltéssel ez az idő  2-5 óráig is eltarthat, de ez nagyban a csatlakozó típusától is függ. Normál otthoni töltéssel 8-12 óra alatt töltődik 100%-ra az akkupakk.

Vannak autók, amellyek több porttal is rendelkeznek, külön a lassú és gyors töltéshez, valamint a villám töltéshez. Különböző átalakító kábelek is léteznek a különböző csatlakozók átjárhatóságára. Na, de milyen alaptípusok vannak?

Type 1 töltő

Ez egy öt-pólusú dugó szokatlan, kevés modellben található meg, de például a Mitsubishi Outlander PHEV-ben ilyet használtak. Létezik egy kábel, amely lehetővé teszi a Type 2 töltő használatát is. Hagyományos töltő, mely egyfázisú váltóáramú töltést tesz lehetővé, az SAE International szabványa

Type 2 töltő

Ezt a hét-pólusú dugót a Mennekes cég találta fel és azóta a leggyakrabban használt dugó a hétköznapi elektromos autók piacán. Többek közt a Tesla is ezt használja, így lehetőségük van normál töltőállomáson vagy Superchargeren is tölteni az akkumulátort. Hagyományos töltő, mely egy- vagy háromfázisú váltóáramú töltést tesz lehetővé.

CCS töltő

A CCS egy kombinált töltőrendszer ötcsatlakozós kiosztással, melyet főleg német autógyártók használnak olyan autókban, mint a BMW i3 vagy a Volkswagen e-Golf. A CCS csatlakozó a Type 2 továbbfejlesztett változata. Az ilyen rendszerű járművek nem tölthetők CHAdeMO-ról és Supercharger oszlopokról.

CHAdeMO töltő

Ez a név a „Charge de Move” rövidítése, az azonos nevű vállalat 2010-ben hozta létre öt japán nagyvállalat összefogásával - Toyota, a Nissan, a Mitsubishi, a Fuji Heavy Industries, Ltd. és a Tokyo Electric Power Company, Inc. - azzal a céllal, hogy egységesítsék a hazai gyártmányú elektromos autók villámtöltési technológiáját. Speciális csatlakozóján keresztül maximum 62,5 kW töltési teljesítmény érhető el vele. A szabvány eleinte természetesen Japánban terjedt el, majd Észak-Amerikában és Európában is. 2018. áprilisában világszerte 18 449 CHAdeMO csatlakozó volt üzembe helyezve, amely szám gyorsuló ütemben növekszik. Ugyanebben az időszakban Magyarországon 56 töltőállomás üzemelt.