Az FIA komoly intézkedéseket tervez a felelőtlen rali szurkolókkal szemben

Közzétéve:
2019-03-06, 10:00

A legrosszabb kategóriába azok a YouTube hősök tartoznak, akik az út szélén fekve filmezik az autókat

Társszerző: Hajdu Balázs

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nyilvánosságra hozta a Rali Biztonsági Irányelveket a versenyek biztonságosabbá tétele érdekében. A szövetség sportági igazgatója, Yves Matton kiemelte, hogy a nézők biztonsági kulcsfontosságú a rali fenntarthatóságához.

A Rali Biztonsági Irányelvek kétéves kutatás és konzultáció eredményeként születtek meg. Az előkészítésért és megvalósításért az FIA pályabiztonsági vezetője, Stuart Robertson felelt, a kutatási folyamatba a WRC (Rali-világbajnokság) biztonsági delegáltja is bekapcsolódott. Az intézkedéseket a sportág csúcsán vezetik be először, ám szeretnék regionális és nemzet szinteken is alkalmazni.

„A ralisport fenntarthatósága szempontjából kulcsfontosságú a biztonság. A biztonsághoz megfelelő oktatásra van szükség – ezt látjuk világszerte. Az irányelvek segítenek a legjobb gyakorlat elsajátításában és a legjobb szokásos kialakításában. A cél a nulla haláleset és sérülés, ám tudjuk, hogy ez nehéz feladat. Szeretnénk az emberekkel megértetni, mennyire veszélyes lehet, ha nem tartják be a szabályokat. Ehhez, mint minden tanulási folyamathoz, természetesen idő kell” - mondta Yves Matton az Autosportnak.

A szurkolók közel merészkednek az autókhoz

Robertson szerint a sportág alacsonyabb szintjein gyors és költséghatékony megoldás hozhat előrelépést.

„Nemzeti és regionális szinteken sokkal több probléma van a szurkolókkal. El kell juttatnunk hozzájuk az üzenetet, ehhez pedig a WRC futamain kell megmutatnunk a helyes módszereket. A legfontosabb, hogy biztonságos versenyeket szervezzünk. Nem szeretnénk, ha ez újabb költségekkel járna. Számos kezdeményezés van: lehetne például egy hosszabb sípszó 30 perccel az első autó indulása előtt, vagy a pályabírók is kommunikálhatnánk a biztonsági autókkal egyszerű kézjelek (felfelé tartott hüvelykujj vagy összekulcsolt karok) segítségével. Természetesen szívesen fogadjuk a nemzeti szövetségek javaslatait is” - mondta Robertson.

Raliautót fényképező szurkolók

Miközben javulnak a halálesetekről és súlyos sérülésekről szóló számok, még mindig a rali a legveszélyesebb az autóversenyek közül. A futamokon pedig a pilóták helyett inkább nézők sérülnek meg.

„A sportág csúcsán is gyakran előfordul, hogy a nézők rossz helyen vannak. Ennek egyik oka, hogy még nem jártak ilyen rendezvényen, és nem ismerik a szabályokat. Vannak azonban olyan fanatikusok, akik úgy biztatják kedvenceiket, hogy közben szinte bemennek a pályára. A legrosszabb kategóriába azok a YouTube hősök tartoznak, akik az út szélén fekve filmezik az autókat, miközben a fejük felett kavicsok repkednek. Mindezt azért, hogy a videó több lájkot kapjon” - tette hozzá Robertson.

Raliról videó felvételt készítő szurkoló

Az FIA kiemelt fontosságú projektként kezeli a biztonsági előírásokat, és készen áll a renitens szurkolókkal szembeni fellépésre.

„Elindítottunk egy projektet, melynek segítségével be tudjuk azonosítani a nézők elhelyezkedését. Magas szintű technológiát használunk. Ezek az emberek azután foglalják el veszélyes helyüket, miután a biztonsági személyzet már ellenőrizte őket. Dolgozunk egy olyan rendszer kialakításán, mely képes figyelmeztető jelzést adni annak a pályabírónak, aki a veszélyes zónához legközelebb helyezkedik el. A pályabíró ezután tud intézkedni” - zárta gondolatait a biztonsági szakértő.

Az első intézkedés egy úgynevezett „lassú zóna” kialakítása lehet. Ez azt jelentené, hogy a problémás kanyarban jelentősen csökkentett sebességgel kellene haladniuk a pilótáknak.

A tervezett intézkedések üzenete egyszerű Robertson szerint, mégpedig az, hogy a renitens szurkolók többé nem rejtőzhetnek el. Azt javasolja nekik, hogy ne is próbálkozzanak ilyesmivel.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Lancia Stratos
2019. december 14.
A Stratos volt az első raliautó a világon, amit kimondottan ilyen célú versenyzésre építettek. A középmotoros olasz háromszor nyert világbajnokságot zsinórban!
 Mitsubishi raliautó
2018. október 12.
Egy ikonikus japán gyártó, a Toyota a 2017-es évben már visszatért a FIA Rally Világbajnokságra. Talán ez a mozzanat ösztönözte a Mitsubishit arra, hogy ismét a tettek mezejére lépjen!

További hírek