2019. március 06. | 11:00

A legrosszabb kategóriába azok a YouTube hősök tartoznak, akik az út szélén fekve filmezik az autókat

Társszerző: Hajdu Balázs

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nyilvánosságra hozta a Rali Biztonsági Irányelveket a versenyek biztonságosabbá tétele érdekében. A szövetség sportági igazgatója, Yves Matton kiemelte, hogy a nézők biztonsági kulcsfontosságú a rali fenntarthatóságához.

A Rali Biztonsági Irányelvek kétéves kutatás és konzultáció eredményeként születtek meg. Az előkészítésért és megvalósításért az FIA pályabiztonsági vezetője, Stuart Robertson felelt, a kutatási folyamatba a WRC (Rali-világbajnokság) biztonsági delegáltja is bekapcsolódott. Az intézkedéseket a sportág csúcsán vezetik be először, ám szeretnék regionális és nemzet szinteken is alkalmazni.

„A ralisport fenntarthatósága szempontjából kulcsfontosságú a biztonság. A biztonsághoz megfelelő oktatásra van szükség – ezt látjuk világszerte. Az irányelvek segítenek a legjobb gyakorlat elsajátításában és a legjobb szokásos kialakításában. A cél a nulla haláleset és sérülés, ám tudjuk, hogy ez nehéz feladat. Szeretnénk az emberekkel megértetni, mennyire veszélyes lehet, ha nem tartják be a szabályokat. Ehhez, mint minden tanulási folyamathoz, természetesen idő kell” - mondta Yves Matton az Autosportnak.

Robertson szerint a sportág alacsonyabb szintjein gyors és költséghatékony megoldás hozhat előrelépést.

„Nemzeti és regionális szinteken sokkal több probléma van a szurkolókkal. El kell juttatnunk hozzájuk az üzenetet, ehhez pedig a WRC futamain kell megmutatnunk a helyes módszereket. A legfontosabb, hogy biztonságos versenyeket szervezzünk. Nem szeretnénk, ha ez újabb költségekkel járna. Számos kezdeményezés van: lehetne például egy hosszabb sípszó 30 perccel az első autó indulása előtt, vagy a pályabírók is kommunikálhatnánk a biztonsági autókkal egyszerű kézjelek (felfelé tartott hüvelykujj vagy összekulcsolt karok) segítségével. Természetesen szívesen fogadjuk a nemzeti szövetségek javaslatait is” - mondta Robertson.

Miközben javulnak a halálesetekről és súlyos sérülésekről szóló számok, még mindig a rali a legveszélyesebb az autóversenyek közül. A futamokon pedig a pilóták helyett inkább nézők sérülnek meg.

„A sportág csúcsán is gyakran előfordul, hogy a nézők rossz helyen vannak. Ennek egyik oka, hogy még nem jártak ilyen rendezvényen, és nem ismerik a szabályokat. Vannak azonban olyan fanatikusok, akik úgy biztatják kedvenceiket, hogy közben szinte bemennek a pályára. A legrosszabb kategóriába azok a YouTube hősök tartoznak, akik az út szélén fekve filmezik az autókat, miközben a fejük felett kavicsok repkednek. Mindezt azért, hogy a videó több lájkot kapjon” - tette hozzá Robertson.

Az FIA kiemelt fontosságú projektként kezeli a biztonsági előírásokat, és készen áll a renitens szurkolókkal szembeni fellépésre.

„Elindítottunk egy projektet, melynek segítségével be tudjuk azonosítani a nézők elhelyezkedését. Magas szintű technológiát használunk. Ezek az emberek azután foglalják el veszélyes helyüket, miután a biztonsági személyzet már ellenőrizte őket. Dolgozunk egy olyan rendszer kialakításán, mely képes figyelmeztető jelzést adni annak a pályabírónak, aki a veszélyes zónához legközelebb helyezkedik el. A pályabíró ezután tud intézkedni” - zárta gondolatait a biztonsági szakértő.

Az első intézkedés egy úgynevezett „lassú zóna” kialakítása lehet. Ez azt jelentené, hogy a problémás kanyarban jelentősen csökkentett sebességgel kellene haladniuk a pilótáknak.

A tervezett intézkedések üzenete egyszerű Robertson szerint, mégpedig az, hogy a renitens szurkolók többé nem rejtőzhetnek el. Azt javasolja nekik, hogy ne is próbálkozzanak ilyesmivel.