2021. szeptember 03. | 16:27

Idén is a máriapócsi Rabócsiring adott otthon a gumifüstös rendezvénynek.

Mozgalmasra sikerült a nyárzáró hétvége az autósport kedvelőinek, senkinek sem kellett keresztül utazni az országot egy kis benzingőzös közösségi kikapcsolódásért. A nyugati országrészben élők a Vértes Rallye-t követhették, a középső országrész lakóinak a fővárosban megrendezett AMTS programjai nyújtottak szórakozást, míg Kelet-Magyarország motorsportos központját Máriapócs, azon belül pedig a Rabócsiring szolgáltatta.

Mi Adrival és dirftrajngó barátokkal megcéloztuk a máriapócsi rendezvényt, mert tudtuk, hogy a Rabócsiring nyomvonalán mindig látványos versenyeket lehet látni. Már az előző hétvégén megrendezett szabadedzésen is voltak parádés körök, sőt kívülről sokszor úgy tűnt, mintha élet-halál harcot vívnának a tsuizóban edző versenyzők.

Sajnos az időjárás nem volt a legkedvezőbb, az eleinte szitáló eső olyan érzés volt, mintha egy pohár hideg vízzel öntött volna arcba valaki. Kissé kiábrándultan és szomorúan kezdtük el nézni a PRO2-es pilóták éppen zajló edzését, miközben vártuk, hogy abbamaradjon az eső és száradjon a pálya.

A pénteki edzésnap vége fele komoly tömeg gyűlt össze a pálya mellett, a későn érkezőknek vadászni kellett a jó helyeket. Márpedig kellett figyelni, mert még a PRO2 edzésén is voltak érdekes pillanatok a nedves aszfaltnak köszönhetően. A technika és a vezetési tudás szempontjából is vannak komoly különbségek a versenyzők között, ami remekül látszott azon, hogy a gyengébb  technikával autózók olykor pontosabbak voltak, mint a látszólag profibb versenyzők. Nagy Endre rutinos rókaként szépen terelte az E30-at, később viszont, ahogy száradt a pálya Natalia Iocsek, az ifjú román versenyző hölgy kezdett látványos formába jönni.

Nagyon vártuk, hogy a PRO mezőny edzését a felszáradt pályán láthassuk, szerencsére ez így is lett. A szerencse kevésbé játszott szerepet Vigh Csabi napzáró körében, mert Piskolty Kevinnel vívott csatája közben az utolsó előtti érintési zónát kissé túltolta, és éppen a nézők lába előtt koccoltak, miközben lepuszilta a falat is. Az amúgy biztoskezű pilóta versenyének a pálya túloldaláról nézve úgy tűnt, hogy vége, de szerencsére sikerült időben helyretenni a futóművet és a hűtőket a kocsi elején. 

Másnap reggel, mint az esőtáncok antikrisztusai szteppeltünk egyet, majd elindultunk a pályára. Kiváló döntés volt nem túlságosan elhúzni az időt, mert éppen el tudtunk csípni pár ülőhelyet az első kanyar megindítási zónája mellett. Ez az a pont, ahol a versenyzők nyélgázon érkeznek a rajttól, és rosszabb esetben kézivel, esetleg stílusos lóbálással, vagy egy „technika nem számít, nyerni jöttünk” stílusú kuplung rúgással billentik keresztbe a verdát. Na, ez egy kifejezetten látványos és hangos része a versenynek, mert az izmosabb, jó tapadású autókkal versenyzők űrtempóban kezdik meg a driftet.

Rövid időn belül észrevettük, hogy a lelátóról sem látjuk már a pályát, olyan tömeg gyűlt össze az aszfaltcsík körül. Szerencsénkre élőben követhettük belülről a piros Nissan S13-ban versenyző Utasi Peti kvalifikációját, akit Erdős Gabi informált a többiek teljesítményéről. Egészen beleéltem magam én is a versenydrukkba, amikor a 20 éves, jókezű versenyzőnek megérkezik a csapat utasítása arról, hogy az autó nem számít, csinálja, amit kell. Sajnos a kör hiába indult parádésan, óriási hiba csúszott a végébe, pedig nagyon hangos társaság szorított érte.

A PRO2-esek döntői a már teljesen száraz kispályán zajlottak, ahol igen durva különbségek rajzolódtak ki az egyes versenyzők között. A fiatal Natalia amazonként támadta ellenfeleit, de végül lecsúszott a dobogó lehetőségéről. Hetyési “Junkbuilds” Zsolti, aki Egyed Istivel kommentálta a történteket később elmondta, hogy a román versenyzőnek meggyűlt a baja a rajt utáni lassító sikánnal és háromszor is felborította a bólyát, amiért nullás kört kapott.

Nem úgy, mint Homan Zsolt, aki alatt egy kiemelkedően jónak tűnő technika dolgozik az erősen átszabott Nissan S13 bódé alatt. A Toyotás származású 1JZ hatalmas teljesítménye mellett is van kellő tapadása a tempós drifteléshez. Zsolti véleménye szerint az idén debütáló pilóta gyorsan fejlődik és jól mozog a kocsival, most a tapasztalatgyűjtés szakaszában van, mert követőautóként a kézizgetős lassításain lehet még fejleszteni.

A PRO2-t megnyerő Kolobov Ivan akkorát autózott a kék S13-mal, hogy a bírói gárda egyöntetű véleménye szerint a PRO-k szintjén van. Borzalmasan aggreszív, de nagyon pontos stílusa jól mutatja, amikor a pilóta teljesen összeérik az autójával, és tudja mik a határai.

A PRO kategória szintjéhez méltó látványosságnak bizonyult, brutális autókat vonultatott fel a mezőny. A látottak jellmezésére röviden annyit tudnék mondani, hogy Kevin egy állat, és ezzel a versenyt a bírói toronyból figyelő Hetyési is egyetértett. Bár mindegyik döntő futam tartogatott látványos elemeket, Piskolty Kevin és Dimitry Ilyuk csatája elképesztő volt.

Hetyési Zsolti szerint Ilyuk híresen élenautózos stílusa itt most nem olyan volt, mint korábban az S13-mal. Az új BOSS body kites S14-ben a Nissan Titanból származó VK56-os, 5,6 literes biturbó V8 van, a világ összes lóerejét szabadítja a kerekekre. Azonban a magyar versenyző a legdurvább japán touge videók szemérmetlenül rámenős stílusában támadta az ukrán versenyzőt. A fiatalos lendület is meghozta gyümölcsét, mert a döntő csatát végül Kevin nyerte a Trackwoodon.

Sajnos éjszakára leszakadt az eső, így a döntők és a Drift Legends futamai is vizes pályán zajlottak. A végeláthatatlan embertömeg ugyan eltűnt, de Nagy “Biggy” Robi viszont feltűnt a dobogó első helyén, maga mögé utasítva a vizes pályán hasznavehetetlenül erős kocsival korcsolyázó Ilyukot.

A magyar bajnokság pontversenyét végül Szántó Zoli nyerte, aki egy ponttal megelőzte Zamecz Norbit, igaz Norbi a magyar bajnokság rovására inkább a Drift Master futamaira koncentrált.

Bár a verseny menetrendje néha akadozott és a bírói döntésekre is sokat kellet várni, alig várom, hogy egy év múlva újra ugyanitt láthassuk a csatákat.