Ehhez azonban hatalmas változások kellenek, ugyanis a hölgyekkel kapcsolatos előítéletek miatt nincsenek mellettük elég erős támogatók.
David Coulthard az egyik társalapítója a More than Equal nonprofit szervezetnek, mely egy friss felmérésében kimutatta, nincs fizikai vagy pszichológiai akadálya annak, hogy női autóversenyzők is szerepeljenek a Forma-1-ben.
A tanulmány a sportolók teljesítményére szakosodott Hintsa segítségével készült, korábban Lewis Hamilton és Max Verstappen mellé is ők delegáltak személyi edzőket. Az elemzés során az F1-es pilótákkal kapcsolatos referencia adatokat vették górcső alá. Ezek alapján arra jutottak, hogy a kijelölt szintet a hölgyek is el tudnák érni.
„A kutatás alapján semmi okot nem látunk arra, hogy miért ne lennének versenyképesek a nők. Ez a sportág egyik szépsége. Szerintem hamarosan megérkezhet az első női pilóta a Forma-1-be” – fogalmazott a felmérést készítő csapat egyik tagja.
A 60 oldalas értekezés a pozitív meglátások mellett a hölgyekre váró kihívásokat is részletezi. Az autóversenyzők mindössze 10 százalékát teszik ki a nők, ez az adat 13 százaléka a gokartos mezőnyben, ahol a versenyzés alapjait szokás elsajátítani. Emellett a Forma-1-es részvétel anyagi vonatkozásait is figyelembe kell venni, a tehetős szponzorok jelenleg ugyanis nem sorakoznak a női pilóták mögött.
A szakemberek szerint hiányzik a példakép, nincs megfelelő képzési program a hölgyek számára, továbbá az általános negatív vélekedés a nők megfelelő vezetési képességeiről is nehezíti a tehetséges versenyzők helyzetét. Az autósport férfi dominanciája egyfajta elutasító légkört teremtett, jelezve, hogy ez bizony nem nőknek való feladat. Ennek eredményeként a női pilóták gyakran feladják álmaikat, és legfeljebb 5 év próbálkozás után visszavonulnak a versenyzéstől.
„A kezdetektől fogva törekedtünk arra, hogy bizonyítékok alapján dolgozzunk. A kutatás során munkatársaink feltették az érzékeny témákat érintő kérdéseket, melyekre válaszokat is kaptunk. Tisztán látható, hogy a női autóversenyzőknek egy kihívásokkal teli valósággal kell szembenézniük. A szurkolók változást szeretnének, a hölgyeknek a negatív hangok ellenére meg kell kapniuk az esélyt” – mondta Karen Webb-Moss, a More than Equal szervezet elnöke.
A felmérésben 147 országból közel 13 ezren vettek részt. Az eredmények alapján az autósport az amerikai futballon kívül bármely más sportághoz képest gyengébb értékelést kapott az esélyegyenlőség, a sokféleség és az elfogadás témakörében. Ezzel együtt a tanulmány kiemeli, hogy az FIA, a Forma-1-es csapatok és szervezők a változás élharcosai közé tartoznak.
Ami a szurkolók arányait illeti, a női rajongók átlagosan 10 évvel fiatalabbak a férfiaknál, 40 százalékuk pedig az elmúlt 5 évben kezdett érdeklődni az autóversenyzés iránt. A megkérdezett hölgy szurkolók 60 százaléka úgy nyilatkozott, még közelebbről követnék a Forma-1-es futamokat, ha lenne női pilóta is a mezőnyben.
A korábban W Series néven ismert sorozatot 2023-ban nem indította el az FIA, helyette a legjobb női autóversenyzők az F1 Academy széria keretében mérettethetik meg magukat. A tervezett 7 futamból 5 már lezajlott, legközelebb Franciaországban rendeznek majd versenyt. Az egyéni tabellát a spanyol Marta Garcia vezeti.