2020. január 02. | 09:44

Ebben az összeállításban a hölgyek formaautó-bajnokságának elmúlt egy évére tekinthetsz vissza.

Társszerző: Hajdu Balázs

A hölgyeknek versenyzési lehetőséget biztosító W Series már az első évfordulóját ünnepelheti. Ebben a kétrészes összeállításban visszatekinthetsz a sorozat indulásának körülményeire, és az elmúlt 12 hónap minden izgalmas eseményére.

2018 október – London

Kétéves, titkos szervezést követően ideje volt nyilvánosságra hozni a W Series indulását. Október 10-én, a kora reggeli órákban küldték ki a sajtóközleményt, és vele együtt az első Twitter-bejegyzést. Kimerítő és egyben felemelő nap volt Catherine Bond Muir vezérigazgató számára. Már reggel 7 óra után interjút adott a televízióban. A sorozat küldetésének lényege, hogy felrázza az autósportot, átgondoljon néhány ősrégi sztereotípiát, és bebizonyítsa, hogy nők és férfiak képesek egymás ellen felvenni a versenyt.

Az indulás napján természetesen megszólaltak a szkeptikusok is, néhányan nem egészen értettek egyet a sorozat koncepciójával. A döntéshozók azonban teljes mértékben hittek a dologban. Kidolgoztak egy sziklaszilárd üzleti tervet, bejelentettek egy csomó közvetítési együttműködést, mely lehetővé teszi, hogy a hölgyek küzdelmeit világszerte bárhol lehessen követni.

2018 december – London

Az Autósport Díjátadó gáláját minden évben a londoni Park Lanen található Grosvenor House hotelben tartják. Ez a bajnokok éjszakája. A 2019-es W Series résztvevői közül hat pilóta léphetett vendégeivel együtt a vörös szőnyegre. Úgy tűnt, hogy otthon érezték magukat a kamerák kereszttüzében. A díj 1982-es indulása óta tavaly volt először olyan asztal, ahol csak hölgyek foglaltak helyet.

2019 január – Wachauring

A közép-európai tél talán nem a legjobb körülményeket biztosítja az autóversenyzéshez. 2019 januárjában vészesen közeledett az első verseny időpontja, így meg kellett kezdeni az 54 kiválasztott jelölt további szűrését.

A Wachauring Közlekedésbiztonsági Központ a festői szépségű Melk városának közelében található. Az itt végzett teszteket a korábbi F1-es pilóta, Le Mans 24 órás győztes Alexander Wurz felügyelte. Akkoriban erős havazás jellemezte a környék időjárását. A pilótákat azonban elsősorban nem a versenypályán kívánták felmérni.

Alexander Wurz programja pszichometrikus tesztekkel, egészségügyi felmérésekkel, és média gyakorlatokkal indult. Ezt követően Ford Fiesta ST és Porsche Cayman autókon bizonyíthatták vezetői képességeiket.

Ez a három havas és csúszós körülmények között eltelt nap olyan kötelékeket épített, melyek kiváló csapatot kovácsoltak a W Series versenyzőiből. Éppen ezért volt nagyon nehéz búcsút inteni azoknak, akik végül nem kerültek be a következő körbe. Mindenki úgy távozott, hogy az ajtó nyitva áll előtte a következő évi jelentkezés során.

2019 március – Almeria

Az Andalúz-hegységben található Circuito de Almeria Európa legmelegebb és legszárazabb versenypályája. Itt került sor a W Series kiválasztási programjának második fázisára. A jelöltek vezethették a sorozat aktuális versenyautóit – az 1,8 literes, turbófeltöltős motorral felszerelt Tatuus F3 T-318s – valamint megismerkedhettek a Hitech GP személyzetével.

A négy napos esemény során a szakértőkből álló zsűri – melynek tagja volt a McLaren egykori F1-es pilótája, David Coulthard is – felmérte a jelentkezők képességeit, és fokozatosan jutott el a 18-as mezőny, plusz a tartalékok kiválasztásáig. Egy olyan listát állítottak össze, mely tele egyéniségekkel, és a hozzájuk tartozó elképesztő történetekkel. Alice Powell bajnok lett a Formula Renault sorozatban, ám pénzhiány miatt kiszállni kényszerült, és az építőiparban helyezkedett el. Jamie Chadwick 2015-ben megnyerte a Brit GT bajnokságot, aztán neki sem sikerült elegendő támogatót találni. Marta Garcia országos kart bajnokként igyekezett bekerülni a Renault Sportakadémiájára. Jessica Hawkins hivatásos kaszkadőrként dolgozott.

„Amikor találkoztam a W Series képviselőivel, megkérdezték, hogy mit csináltam eddig? Én azt mondtam, hogy tegnap még egy WC felújításán dolgoztam. Szerintem nem erre a válaszra számítottak” - mondta Alice Powell a Guardian napilapnak.

A W Series nem várja el a versenyzőktől, hogy támogatókat hozzanak. Csak a tehetségükre van szükség, a szervezők pedig egyenlő feltételeket biztosítanak számukra.

2019 április – Lausitzring

A Whisper Films TV-stábja állandóan jelen volt a kiválasztási programunk során, a médiában és közérdeklődésben azonban helyet kellett találni a sorozat népszerűsítéséhez. A nyilvánosságot a DTM-mel való együttműködés hozta meg. Érkezett egy háromnapos tesztlehetőség a németországi Lausitzringen, ahol a túraautók is versenyeztek. A fő hangsúlyt arra fektették, hogy mindenki megtalálja a helyét a paddockban, megszokja a versenyt jellemző körülményeket. A versenyzők pedig szépen lassan megismerkedtek és megbarátkoztak a feléjük irányuló figyelemmel.

2019 május – Hockenheim

A szervezők a háttérben rengeteg energiát és erőfeszítést fordítottak az előkészületekre. Tudták azonban, hogy a sorozat sikere a versenyzés minőségén áll vagy bukik. Nagyszerű mezőny jött össze, ezen a ponton a versenyzőkön volt a sor, hogy szállítsák a teljesítményt.

Mivel Jamie Chadwick rendelkezett a legfrissebb együléses tapasztalattal, nem volt meglepő, hogy ő volt a leggyorsabb a szabadedzésen. Az esős időmérőn pedig folytatta a remeklést: övé lett a pole pozíció, majdnem két másodperccel megelőzve a másodikat.

Azon a hétvégén vendégül láthatták Desiré Wilsont, azon kevés hölgyek egyikét, akik Forma-1-es autót vezethettek, valamint Claire Williamst, a Williams F1 csapat helyettes csapatvezetőjét. Ő adott munkát Jamienek néhány hónappal később.

A versenyre csúszós, de lassan felszáradó aszfalton került sor. A lehető legtrükkösebb körülmények egy autóversenyhez. Chadwick jól kapta el a rajtot, a mellőle rajtoló Fabienne Wohlwend kerekei kissé kipörögtek. A második sorban hasonló jelenetek játszódtak le: a harmadik helyről induló Sarah Moore jól indult, a negyedik Emma Kimilainen pedig beragadt.

Moore komoly nyomás alatt tartotta Chadwicket, aki elfékezte magát, és a hajtűkanyar kijáratánál kisodródott, Moore pedig átvette a vezetést. A lassító több pilótán is kifogott, Megan Gilkes Kimilainennel üközött, ennek köszönhetően biztonsági autós fázis következett, hogy eltakarítsák a törmeléket. Amikor folytatni tudták a versenyt, Chadwick bravúros előzéssel visszavette a vezetést. Powell feljött a második helyre, majd Mooret Marta Garcia is megelőzte. Chadwick kényelmes előnyt épített ki a verseny második felére, és már nem engedte ki a kezéből az első helyet.

A közönség két komoly felzárkózást is láthatott: Miki Koyama a 17.-ről jött előre a 7.-re, Tasmin Pepper pedig a 16. helyről kapaszkodott fel a 8. pozícióig. Koyama előretörésének egyik áldozata Esmee Hawkey volt, akinek nem sikerült pontszerző helyen végeznie.

Akciódús első hétvége volt, tele drámával, kemény versenyzéssel és műszaki hibákkal tarkítva. Jamie Chadwick rögtön az elején magasra tette a lécet. A W Series körül dolgozók sikerélményként élték meg az első versenyhétvégét, miközben tudták, hogy ez csak a kezdet.

Tarts velem a W Series történet második részében is!