W Series: Az első női formula autó bajnokság története - 2. rész

Közzétéve:
2020-01-03, 09:44

Folytatjuk a női formaautós bajnoksággal kapcsolatos múltidézést – bemutatkozik Keszthelyi Vivien is.

Társszerző: Hajdu Balázs

2019 május – Zolder

Ez a pálya adott otthont rövid ideig a Forma-1-es Belga Nagydíjnak. Ez volt az első olyan aszfaltcsík Belgiumban, melyet kifejezetten autóversenyzésre építettek. 1961-ben egy lelkes helybéli, Omloop van Terlaemen hozta létre, majd John Hugenholtz tervei alapján építettek át. A hivatalos megnyitóra 1963-ban került sor.

A Hockenheimben rendezett első versenyt követően ismét akciódús hétvégére készülődtek a W Series résztvevői. Emma Kimilainen helyén bemutatkozhatott a 19 éves magyar tehetség, Keszthelyi Vivien, valamint szintén a tartalékok közül bekerült Sarah Bovy is a mezőnybe.

W Series kormány

Az első rajthelyet ismét Jamie Chadwick kaparintotta meg. A verseny rajtja kissé kaotikusra sikerült – Bovy motorproblémái miatt az autókat hosszabb ideig a rajtrácson tartották – ezt kihasználva Beitske Visser átvette a vezetést. A 10. helyről induló Gosia Rdest kiugrott a rajtnál, az első kanyarban kicsúszott Fabienne Wohlwend, aki három helyet csúszott vissza a hatodik pozícióból.

Bovy autójának biztonságos elszállításának érdekében a pályára küldték a safety cart. Az újraindításnál Visser visszafogta a mezőnyt, majd korán a gázra lépett, hogy elszakadjon Chadwicktől. A száguldás azonban nem tartott sokáig. Még ennek a körnek a végén Esmee Hawkey megpróbált Rdest elé kerülni, az túlságosan ambiciózus kísérlet végén mindketten kicsúsztak. Sabre Cook pedig Keszthelyi Vivien autóját lökte a gumifalba. Ismét jöhetett a biztonsági autó.

Az újraindításnál ismét Visser irányított, majd több mint 8 másodperces különbséggel megnyerte a versenyt. Chadwick hatalmas csatába keveredett Alice Powellel, akik végül ebben a sorrendben futottak be a leintéskor.

A bajnokságot Chadwick vezette, 43 ponttal. Visser győzelmével megelőzte Garciát és Powellt is, lemaradása pedig két futam után mindössze 6 egység volt.

2019 június – Misano

Feléhez érkezett a W Series első szezonja, a következő futamra a nyár kellős közepén, az Adriai-tenger partján került sor. Ismét 19 versenyző állt rajthoz, a mezőnyben ismét ott lehetett Keszthelyi Vivien is, valamint Sarah Bovy is kapott egy újabb lehetőséget.

Keszthelyi Vivien napernyővel

A Williams F1-es csapata bejelentette, hogy fejlesztő tesztpilótaként számít Jamie Chadwick munkájára. Az első rajtkockát Fabienne Wohlwend szerezte meg Chadwick előtt. A harmadik helyről a Zolderben győztes Beitske Visser startolt, mellőle Alice Powell várta a szabad jelzést. A harmadik sorban Vicky Piria és Miki Koyama kvalifikálta magát – ez volt a japán versenyző első top10-es rajthelye.

Wohlwend először jól indult, majd lassan gyorsított fel, így Chadwick és Visser is elé tudott kerülni. Powell is kereste magának a helyet, de kívülről nem jött össze az előzés, és a kavicságyban találta magát. Ismét bevetésre került a biztonsági autó.

Az újraindítást követően az élen álló hármas folytatta a küzdelmeket. Wohlwend megpróbálta megelőzni Vissert, ám kisodródott, és visszacsúszott. Koyama feljött a negyedik helyre a verseny felénél, amikor Piria elvétett egy sebességváltást. Sabre Cook a 15. helyről feljött a nyolcadikra, tehát ez a verseny sem múlt el komolyabb felzárkózás nélkül.

Mivel Powell nem szerzett pontot, így tovább csúszott vissza a világbajnoki tabellán. Garcia feljött a harmadik helyre. Chadwick 68 ponttal állt az élen, mögötte pedig Visser következett 55 egységgel.

2019 július – Norisring

A gyors misanói pálya után a kanyargós Norisring következett. Hatalmas kontraszt volt a két helyszín között, ám ez nem zavarta Emma Kimilainent, aki két versenyes kihagyását követően ismét ott lehetett a mezőnyben.

„Volt ennél hosszabb szünet is a pályafutásomban, szóval nem nagy ügy. Mindenképp szerettem volna versenyezni, még akkor is, ha már nincs esélyem idén megnyerni a világbajnokságot. Élvezem, hogy tagja lehetek ennek a nagyszerű közösségnek” - mondta a finn versenyző.

A pálya természetéből fakadóan eseménydús szabadedzésre és időmérőre volt kilátás. Alice Powell már az edzésen összeütközött Esmee Hawkeyval, és csuklósérülést szenvedett. Ha ez nem lett volna elég, akkor váltóhiba miatt az időmérőn sem vehetett részt, így a mezőny végéről kellett nekivágnia a futamnak. A pole pozíciót Marta Garcia szerezte meg, mindössze 8 századmásodperccel a bajnoki éllovas Chadwick előtt. A legfőbb üldözőnek számító Visser csak a harmadik sorból várta a rajtot.

Sorsdöntő verseny volt ez Garcia számára, hogy életben tartsa bajnoki esélyeit. Ő pedig stílusosan oldotta meg a feladatot, hiszen az első rajtkockát futamgyőzelemre váltotta. Chadwick rossz rajtjának köszönhetően Visser mögé került az első kanyarban, akit később sem tudott visszaelőzni. A negyedik helyen Wohlwend, az ötödiken Kimilainen végzett.

Norisringi futam után

Ezen a hétvégén tovább folytatódott Powell vesszőfutása, ugyanis nem sokkal a leintés előtt műszaki hiba miatt feladni kényszerült a viadalt. Ezzel gyakorlatilag kiszállt a bajnoki címért folytatott harcból, miközben Garcia és Visser közelebb került az éllovas Chadwickhez.

2019 július – Assen

Ennek a versenypályának közel százéves autóversenyzési történelme van. Jobbára motorkerékpáros versenyeket rendeznek itt. A pálya a szupergyors és kanyargós részek tökéletes elegyét adja, mely együléses versenyautóval is kihívást jelent.

A W Series lebonyolítása szempontjából ez egy érdekes hétvége volt, hiszen két versenyt is rendeztek. Az egyik azonban nem számított bele a bajnoki elszámolásba.

A pontszerző futamon megszerezte első győzelmét Emma Kimilainen, aki a szabadedzésen és az időmérőn is dominálni tudott. A második helyen Powell végzett, ám mivel Chadwick lett a harmadik, így az ő esélyei elszálltak a végső győzelemre. A bajnoki címért már csak Chadwick és Visser voltak harcban.

Kimilainen ünnepel

A másik, kísérleti futamon megfordították a rajtrácsot, a bajnoki tabellának megfelelően. Így került az első rajthelyre Megan Gilkes, aki mellől Sarah Bovy indulhatott. A 17 éves Gilkes volt a mezőny legfiatalabb és legkevésbé tapasztalt tagja. A 17. helyről rajtoló Powell, és hét másik társa is szorongatta őt a verseny befejező szakaszában, ám ő veteránokat meghazudtoló módon védekezett, és nyerte meg a futamot.

2019 augusztus – Brands Hatch

A lelkes szurkolók örültek annak, hogy az utolsó fordulóban, Brands Hatchben dőlt el a bajnoki cím sorsa. A versenyzők számára azonban rendkívül feszült pillanatokat hozott a hétvége, különösen azért, mert a pontverseny első helyezettjei hazai közönség előtt versenyeztek.

Beitske Visser számára 13 pont ledolgozása volt a cél. Ehhez nyernie kellett, Jamie Chadwick pedig nem végezhetett a negyedik helynél előbb. Természetesen volt még egyéb lehetséges forgatókönyv is, de minden autóversenyző győzni akar, igaz?

Az első csatát Chadwick nyerte, miután sikerült megszereznie az első rajtkockát. Alice Powell indult a második helyről, Visser pedig mindössze az ötödikről. Vissernek először Esmee Hawkey és Emma Kimilainen testén kellett átverekednie magát. Hawkey beragadt a rajtnál, így őt hamar sikerült maga mögött tudnia.

A versenyt Chadwick vezette Powell és Kimilainen előtt, Visser pedig kissé leszakadva követte az élen haladó hármast. Powell elszántan helyezte komoly nyomás alá Chadwicket, majd a legendás Paddock Hill kanyarban véghez vitte az előzést. Kimilainen is Chadwick elé került, ám számára csak annyi volt a lényeg, hogy Vissert maga mögött tudja.

Aztán Miki Koyama megpördült a Sheene kanyarban, az autója pedig a pálya közepén ragadt. A beküldött biztonsági autó összerázta a mezőnyt, Chadwick pedig sebezhetővé vált az újraindításnál. Visser a zöld zászló után keményen nyomta, és átvette a harmadik helyet riválisától. Chadwick azonban tartotta a negyedik helyet, Powellnek nem sikerült feljebb kapaszkodnia. Jamie Chadwick lett a W Series első idényének bajnoka, aki 500 ezer dolláros díjazással lett gazdagabb.

W Series versenyzők autóikkal

A bajnoki cím megszerzése mellett a top12-be való bekerülésért is hatalmas harc folyt, hiszen ők automatikusan kvalifikálták magukat a második idény mezőnyébe. Powell a győzelmével az összetett harmadik helyére lépett előre, mögötte Marta Garcia végzett. Kimilainen lett az ötödik, Fabienne Wohlwend pedig a hatodik. A top12 mezőnyét Koyama, Sarah Moore, Vicky Piria, Tasmin Pepper, Jessica Hawkins és Sabre Cook tették teljessé.

Hogyan tovább?

A W Series egy versenyképes, nagyszerű pénzdíjjal rendelkező sorozat, mely jelentős nemzetközi bajnoksággá nőtte ki magát. Miután megerősítették, hogy a versenyeken FIA szuperlicensz pontokat lehet gyűjteni, egyre több fiatal, tehetséges pilóta vágya lesz, hogy lehetőséget kapjon a versenyzésre. A 2020-as mezőnyből már 18 név ismert, 2 versenyző kilétét – valamint a pontos, részletes versenynaptárt – még nem hozták nyilvánosságra.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

W Series pilóták
2020. január 02.
Ebben az összeállításban a hölgyek formaautó-bajnokságának elmúlt egy évére tekinthetsz vissza.
W Series
2018. október 14.
Hat futamból fog állni a 2019 tavaszán induló hölgyek számára kiírt versenysorozat

További hírek