Sebastian Vettel debütálását követően nem kellett sokat várnia első futamgyőzelmére, melyet a nem éppen topcsapatnak számító Toro Rosso színeiben ért el. Jó teljesítményének köszönhetően hamarosan az anyacsapatban, a Red Bullban tündökölt.

Ezt követte sorozatban négy világbajnoki cím, majd miután a Red Bull és Vettel dominanciája véget ért, átigazolt a Ferrarihoz, ahol már nagyon vártak egy Michael Schumacherhez hasonló egyéniséget és egyben klasszist. Ez a kaland azonban nem úgy sikerült, ahogy azt nagyon sokan várták. De valóban szögre kellett volna akasztania a sisakot azt követően, hogy 2019-ben és 2020-ban is kikapott Charles Leclerctől?

Speciális vezetési stílus

Vettel mindig is kivételesen kezelte a gumikat és menedzselte a versenyeket úgy, hogy annak minden kulcspillanatában résen volt. A Red Bullos időszakban szüksége is volt a ravaszságra, hiszen Mark Webber és Fernando Alonso ellen nagyon szoros csatákat vívott. A korábbi szabályok viszont jobban feküdtek neki, hiszen sokkal több leszorítóerő jutott a hátsó tengelyekre. Adrian Newey profizmusa és az ő német precizitása eredménye pedig 38 győzelem volt az osztrák csapat színeiben. Azóta viszont két erősebb Ferraris szezont kivéve csak bukdácsol a négyszeres világbajnok.

Sebastian Vettel a Ferrarival menet közben szemből

Tavaly év elején pedig jött a nem várt pofon, miszerint az olasz istálló inkább Charles Leclercre koncentrál. Jött a kérdés, mi lesz Vettellel? Ha a Red Bull visszafogadta volna, akkor Verstappen mellett valószínűleg kénytelen lett volna beérni olyan másodhegedűs szereppel, mint ami Räikkönennek jutott éppen Vettel mellett.

A német úgy döntött, inkább új kihívást keres magának. Így jött képben az Aston Martin, ahol habár mindent meg akarnak adni neki, de valami mégis hiányzik. Talán a megfelelő mérnöki háttér vagy a profizmus?

Önbizalom hiány?

A királykategória pilótái is emberből vannak, nekik is vannak érzelmeik, rossz napjaik, de még az is lehet, hogy valami más hátráltatja őket a maximális teljesítmény elérésében, például önbizalomhiány. Ezt láthattuk Pierre Gasly Red Bullos versenyein is, amikor megvolt a technika, a sikerek mégse jöttek.

Számtalan megpördülés után Vettel utolsó Ferrarinál töltött évei a sajtó véres szájának áldozatává váltak, hiszen amíg ő szívét-lelkét kitéve harcolt Hamilton és a Mercedes lehengerlő fölénye ellen, a sajtó és a közvélemény megállás nélkül csak kikezdeni tudta Sebastian Vettelt.

Sebastian Vettel a Ferrarival a Német Nagydíjon való kicsúszását követően

Ennek fejében hozzá kell tenni, hogy az autó instabilitása is okoz egyfajta bizalmatlanságot a pilótában, aminek következménye az lesz, hogy a versenyző nem tud határon autózni, ami viszont elengedhetetlen a teljesítmény maximalizálása szempontjából. A leszorítóerő hiány és a Ferrari aerodinamikai bonyolultsága miatt sok volt a kizökkentő tényező.

De mi kell Vettelnek? 

A négyszeres világbajnok számára egy olyan magabiztos háttérre van szükség, mint ami a Red Bullnál is jelen volt. Christian Horner, Adrian Newey, valamint a kreatív, modern felépítésű istálló megfelelő táptalaj volt Vettel tehetségének kiaknázására, míg a Ferrari presszionális, hierarchikus felépítése csak rombolta őt.

Az Aston Martin egy olyan csapat, ahol összeállhat az előbb felvázolt erős csomag, azonban még nagyon gyerekcipőben jár az istálló. Lawrence Stroll, a kanadai milliárdos csapattulajdonos azt gondolta, hogy majd mindent megvásárol a világbajnok Mercedestől és ezzel kész is a győztes konstrukció, ám az FIA végül közbeszólt, ami meg is látszik az istálló idei eredményein.

Ahhoz, hogy az Aston Martin a győzelmekért harcolhasson, még sok időnek kell eltelnie. Kérdés, hogy Vettel képes lesz-e olyan szinten teljesíteni, mint tette azt Monacóban, vagy egyszeri fellángolás volt ez a részéről. Ha ez utóbbi, akkor könnyen lehet, hogy az Aston Martin nem a négyszeres világbajnokkal folytatja jövőre...

Sebastian Vettel és az Aston Martin menet közben

Csakhogy ezek a pénzes emberek sokszor elfelejtik, vagy egyenesen nem is ismerik a Forma-1 világát, amely a versengésen alapszik, itt pályán kívül is folyik a harc és a pszichológiai hadviselés. Ezt láthattuk akkor is, amikor a tavalyi szezonban a csapatok kiszúrták, hogy a Racing Point egy az egyben egy rózsaszínre festett 2019-es Mercedes. Ennek következménye pedig technikai, pénzügyi és pontbeli büntetés is lett.

A brit csapat lehet, hogy rendelkezik egy két évvel ezelőtti konstruktőri vb cím győztes autóval, csak éppen azt nem érti, hogy hogyan kell azt használni.

Habár Vettel megfelelő technikai tudással rendelkezik ahhoz, hogy elvezesse őket a megoldásokhoz, de ő egyedül minderre nagyon kevés lehet.

A kiemelkedő humorérzék

Sebastian Vettelnek kivételesen intelligens humorérzéke van, amelyet most a Monacói Nagydíjon is megvillantott elviccelve azt az elég kellemetlen helyzetet, amikor az egyik szabadedzésen valami belement a szemében.

„Nem tudom, mi történt. Megvolt az első etapom, aztán valami belement a szemembe, ami egyre csak rosszabb lett a második etap során. Nem vérzett, de ahogy a rádióban is mondtam, vagy elérzékenyültem, vagy valami más történt, hiszen csak könnyeztem és könnyeztem. Nem volt valami ideális egy olyan pályán, mint ez. De a csapat nagyon rendes volt, ezt csinálták nekem” – mutatott fel Vettel egy vicces szemfedőt. „Szóval valószínűleg ezt megtartom a biztonság kedvéért az egész hétvégére” – mondta Vettel a szituációt követően.

A megmentő monacói eredmény

A német világbajnok a hétvégi monacói futamon nyújtott teljesítményével egy csapásra ismét nyeregben érezheti magát. Elképesztő kiegyensúlyozottan versenyzett, amivel megszerezte a tíz pontot érő ötödik helyet, megelőzve Pierre Gaslyt és a dühös Hamiltont. Ehhez persze kellett a szerencsés stratégiai húzás az Aston Martin részéről, de hibátlanul is kellett hozzá vezetni.

Mindez még persze egyszeri alkalom is lehet, de adhat Vettel számára önbizalmat is. Néhány verseny hétvége múlva pedig már teljesen megszokhatja az Aston Martin idei konstrukcióját, hogy aztán együtt, karöltve fejlesszenek egy sikeres autót 2022-re. 

Mindent egybevetve Sebastian Vettel pályafutása döntő időszakát éli, hiszen ebben és a következő szezonban eldőlhet, hogy a négyszeres bajnok a Forma-1-ben maradhat-e még. A célja egyértelműen a győzelem, habár Ralf Schumacher szerint semmi sem változott tavaly óta, csak éppen a csapat színe Vettelen, én viszont azt mondom, adjunk egy esélyt neki és a brit csapatnak ahhoz, hogy 2022-ben nyújtsanak valami kiemelkedőt. Szerintem Vettelben még van annyi, hogy ezt megcsinálja, ha viszont tévednék, akkor már korábban szögre kellett volna akasztani a német trikolorral díszített sisakot.