2023. október 12. | 14:35

A Pirelli 2011 óta szolgáltatja az abroncsokat a Forma-1-es csapatoknak. Az utóbbi időben felröppentek hírek, hogy ismét több gyártó versengene egymással, most kiderült, mi az igazság.

2027-ig biztosan a Pirelli marad a Forma-1 hivatalos gumibeszállítója. Az olasz gyártó 2011 óta látja el feladatát ebben a minőségben, a felek 2027-ig hosszabbították meg az együttműködési megállapodást.

A több mint egy évtizede tartó közös munka során a Pirellinek számos változásra kellett reagálnia. 2022 elején az F1 18 colos gumikra váltott, ezzel a feladattal is meg kellett birkózniuk a gumigyártó szakembereinek.

A Pirelli egyébként komolyan foglalkozik a fenntartható abroncsok fejlesztésének kérdésével, összhangban a Forma-1 2030-ra elérni kívánt teljes karbonsemlegességi törekvéseivel. A következő szezontól az F1-ben használt gumiknak meg kell felelniük a Forest Stewardship Council felelős erdőgazdálkodással foglalkozó nonprofit szervezet előírásainak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a gyártás során használt erdei alapanyagokat a biodiverzitás fenntartása, valamint a helyi közösségek és dolgozók érdekeit figyelembe véve kell felhasználni.

Az olasz vállalat korábbi szerződése 2024 végén járt volna le, a Forma-1 így az év elején pályázatot hirdetett. A sportágat 2010-ben elhagyó Bridgestone jelezte visszatérési szándékát, a japánok a hírek szerint komoly pályázatot tettek le az asztalra, a döntéshozók azonban a Pirellit választották.

A gumigyártóra a jövőben újabb kihívások várnak, melyek nem csak a fenntarthatóságra való törekvéseket érintik. Az F1 2026-re tervezett nagy megújulásának keretében nemcsak az autók, de a gumik méretei is újra változhatnak. Akár a 18 colos kerekeket is lecserélhetik, hogy csökkentsék a kisebbé tett versenygépek légellenállását.

”Amióta 2011-ben visszatért a sportágba, a Pirelli felbecsülhetetlen értékű partner volt, és a technológia újítások és technikai szabályváltozások több generációján is átsegítette a Forma–1-et, miközben olyan gumikat biztosított, amik lehetővé teszik a szurkolók számára, hogy fantasztikus versenyeket lássanak” – mondta Stefano Domenicali, az F1 ügyvezető igazgatója.

A mostani bejelentés időzítése talán nem a legszerencsésebb, hiszen a múlt hétvégi Katari Nagydíjon kötelezővé kellett tenni a három kerékcserét, mivel gond volt a durva kerékvetők által meggyengített gumikkal. A Pirelli maradásáról ugyanakkor már korábban döntött a Motorsport Világtanács, a bejelentést is előre tervezték már.

Depositphotos