Egy rövid ideig Perez és Verstappen helyezése is veszélyben forgott.
Nem várt fordulatot hozott az eső által megbolondított Monacói Nagydíj. A leintést követően a Ferrari mindkét Red Bull versenyző, a győztes Sergio Perez és a harmadik helyen célba érkező Max Verstappen eredményét is megóvta. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban mindkét esetben elutasította a maranellóiak tiltakozását. De mégis miért?
A meghallgatáson részt vettek a Red Bull és a Ferrari csapatának képviselői, valamint az F1 versenyigazgatója, Eduardo Freitas is.
Perez esete meglehetősen egyszerű volt. A Ferrari végül elismerte, hogy a mexikói versenyző abroncsainak egyik része sem érintette a boxutcából kivezető sáv határát jelölő sárga vonalat, és az olaszok elismerték, hogy az óvás alaptalan volt. Azonban Verstappen helyzete ennél egy kicsit komplikáltabb.
Our title contenders fighting for every single point #MonacoGP #F1 @Max33Verstappen @Charles_Leclerc pic.twitter.com/N9S2hlFF2g
— Formula 1 (@F1) May 30, 2022
A holland esetében a Ferrari szerint a 23. körben, miközben a boxból visszatért a pályára, Verstappen autójának a bal első és hátsó gumija is érintette a kérdéses sárga vonalat. Az olaszok szerint ezzel megsértett a versenyigazgató által a futamot megelőzően közzétett jegyzeteket, és a hasonló esetekért korábban büntetés járt. A dokumentum példaként Cunoda Juki esetét említi a tavalyi Ausztrál Nagydíjon.
A Red Bull azzal érvelt, hogy Verstappen autója nem keresztezte a sárga vonalat, attól jobbra helyezkedett el, ahogy ezt a versenyigazgató jegyzetei is kikötötték, és a világbajnoki címvédő valójában nem sértette meg a Nemzetközi Sportszabályzatban foglaltakat.
Freitas - akinek ez volt a második versenye F1-es versenyigazgatóként - elmondta, hogy a Sportkódex L függelékének 5-ös cikkelyén módosítottak a 2022-es évre. Emellett a jegyzeteiben ide vonatkozó részt egy az egyben a 2021-es verzióból emelték át, ezért nem tükrözi ezeket a változásokat.
A Red Bull, a Ferrari és Freitas is egyetértett abban, hogy Verstappen bal első és hátsó abroncsának egy része érintette a sárga vonalat, ám a versenybíróság végül úgy döntött, nem szab ki büntetést az esettel kapcsolatban.
A hivatalos indoklás szerint:
- A Forma-1 2022. évi sportszabályzatának 2.1. cikkelye előírja, hogy „minden tisztviselő vállalja, hogy betartja a Kódex, a Forma-1 Sportszabályzatának valamennyi rendelkezését”.
- Ez kötelezi a versenyigazgatót (és a felügyelőket), hogy betartsák ezeket a szabályokat.
- Ennek megfelelően a versenyigazgató által kiadott jegyzetek nem állhatnak ellentmondásban a Kódex vagy a Forma-1 Sportszabályzat előírásaival.
- A Szabályzat L. függeléke IV. fejezetének 5. cikkének c) pontja előírja, hogy a boxkijáratnál az autónak „nem szabad átlépnie” a vonalat.
- Ebben az esetben az autó nem „átlépte” a vonalat, csupán érintette azt.
- Ennek megfelelően a versenyő nem sértette meg a Kódex vonatkozó szakaszát, ez pedig felülírja a versenyigazgató jegyzeteiben foglaltakat, és azok bármely értelmezését.
Nyitókép: Depositphotos