2021. június 05. | 10:50

Ütőképes autó nélkül nehéz jól szerepelni a Forma-1-ben, de nem lehetetlen.

A Forma-1-ben nem elég, ha valaki jó versenyző, mindenképpen kell egy versenyképes autó ahhoz, hogy nyerni tudjon. A tehetség azonban utat tör magának, ez igaz még egy gyengébb autó esetén is.

1. Martini az első sorba kvalifikálta magát a Minardival 1990-ben

Pierluigi Martini mindenképpen a Minardi legjobb pilótái közé sorolandó. 118 alkalommal indult F1-es futamon 1985 és 1995 között, ezek közül 102-t a Minardi színeiben teljesített. Saját maga és egyben a Minardi debütálására az 1985-ös Brazil Nagydíjon került sor, a csapat csupán egyetlen pilótát indított ezen a futamon. Martini 41 kört tett meg a 61 körből, amikor Minardo-Fordja motorhiba miatt megadta magát.

Martini nevéhez fűződik a Minardi első pontja, amelyet az 1988-as Detroiti Nagydíjon szerzett meg. Szintén ő az az egyetlen versenyző, aki képes volt arra a bravúrra, hogy egy Minardival az élen haladjon, ez 1989-ben történt a Portugál Nagydíjon. Akkor az ötödik helyről indult, és az ötödik helyen is intették le, amiért két pontot zsákmányolt.

Az 1990-es Amerikai Nagydíjon olyan történt, amire valóban senki sem számított.A Minardi M189-esével az első sorba kvalifikálta magát Martini, mindössze 0,067 másodperccel maradt el Gerhard Bergertől, aki akkoriban a McLaren-Honda MP4/5B konstrukcióját hajtotta. Martini olyan neveket előzött meg a kvalifikáción, mint Jean Alesi, Ayrton Senna, Nelson Piquet, Alain Prost és Nigel Mansell. A futamot aztán Senna behúzta Alesi előtt, Martini pedig a hetedik helyen végzett körhátránnyal, így pontot nem szerzett. A Minardi ezt követően soha nem volt képes hasonló eredményre időmérő edzésen.

2. Alonso megvillantja tehetségét 2001-ben

Fernando Alonso ma a Forma-1 nagy öregjének számít, de ő is volt egykor fiatal. A 2000-es évek elején bontogatta szárnyait. Ahogyan Charles Leclerc a nem túl acélos Sauberrel, vagy George Russell a még gyengébb Williams színeiben is képes volt olyan eredményt elérni, amire felfigyeltek az emberek, úgy Alonso is megmutatta annak idején, hogy rendkívül visszafogott teljesítményre képes autóval is lehet olyat autózni, ami kivívja az emberek tiszteletét.

Alonso 2001-ben debütált a Minardival, ahol egy szezont töltött, mielőtt a Renault tesztpilótája lett. A Minardi PS01 teljesen esélytelen volt a pontszerzésre, figyelembe véve azt a tényt, hogy az évezred elején még csak az első 6 pilóta kapott pontot a futamokon.

Ennek ellenére Alonso az egész szezonban lenyűgözően vezetett. A legjobb eredménye egy tizedik helyezés volt Hockenheimben, de volt jó néhány szenzációs időmérős köre. A Crosworth motorral azonban nagy csodákat így sem lehetett elérni, így a 17. startpozíció volt szezonbeli legjobbja.

A 2001-es idény szezonzárójára Japánban, Suzukában került sor. Fernando Alonso ugyan nem szerzett pontot, de 11. helyével olyan versenyzőket győzött le, akik egyértelműen erősebb autóval köröztek. Ilyen volt Heinz-Harald Frentzen a Prosttal, Olivier Panis a BAR-Hondával. Utóbbinak Alonso még kört is adott.

“Úgy gondolom, hogy ez volt a legjobb versenyem első Formula 1-es szezonom során. Örülök, hogy ilyen szép eredménnyel tudtam zárni ezt az évet” - mondta Alonso.

3. Webber ötödik helyen végez a Minardival

Néhány hónappal Alonso Japán Nagydíjon mutatott remek teljesítményét követően Stoddart, a Minardi csapatának tulajdonosa lehetőséget adott egy fiatal ausztrál versenyzőnek, Mark Webbernek. Webber 2002 elején mindössze két futamra szóló szerződést kapott a Minarditól. Webber azonban olyan teljesítménnyel rukkolt elő a szezonnyitó, egyben hazai futamán, Ausztráliában, hogy az év hátralévő részében is maradhatott versenyzőként az istállónál.

A futam úgy kezdődött, hogy Ralf Schumacher elmérte az első kanyarban a féktávot, és Williamsével belerongyolt Rubens Barichello Ferrarijába. Összesen nyolcan adták fel a futamot már az első körben, míg további hat pilótának technikai okokból kellett kiállnia a későbbiek során, így összesen 14-en nem fejezték be a 2002-es Ausztrál Nagydíjat.

Néhány kör volt csak hátra, amikor a Minardi PS02-vel Webber az ötödik helyen haladt. Webber nem tudott a legmagasabb fokozatba felváltani, így kellett maga mögött tartani Mika Salót, aki jóval gyorsabb volt a Toyotával. Webber azonban észrevette, hogy a hármas kanyar külső részén némi hűtőfolyadék van az aszfalton, és úgy védte pozícióját, hogy rávezesse Mika Salót. Webber védte a belső ívet, így Salo a külső ívre szorult. Webber elmesélte, a tükörben látta, hogy sikeres volt a haditerve, ez is kellett ahhoz, hogy meg tudja őrizni ötödik helyét. A szurkolók extázisban törtek ki a leintést követően, Webbert pedig tiszteletből még a dobogóra is felengedték a szervezők.

Webber két pontot szerzett a Minardinak - éppen annyit, amennyit a csapat az előző hét szezon során összesen gyűjtött.

4. Vettel győzelme a Toro Rossóval Monzában

A Minardi 2005-ben hagyta el a Forma-1-et, helyére a Toro Rosso érkezett 2006-ban, amely a Red Bull fiókcsapata volt. Mindössze két évvel ezt követően egy bizonyos későbbi négyszeres világbajnok olyan megdöbbentő eredményt ért el, amihez foghatóra az F1 történetében még nem volt példa.

Sebastian Vettel és a Toro Rosso már azzal felülmúlta a várakozásokat az ominózus 2008-as Olasz Nagydíjon, amikor az időmérő edzésen a 21 éves Vettel - első teljes szezonja során - megszerezte saját maga és csapata első pole pozícióját esős körülmények között.

Az eső vasárnap sem hagyott alább. A Ferrari motorral hajtott Toro Rosso színeiben Vettel az 53 körből 49-et az élen töltött, és domináns teljesítményével meg is nyerte a futamot. Ez volt a Toro Rosso és Vettel első futamgyőzelme, a második helyen a McLaren versenyzőjét, Heikki Kovalainent, míg a harmadik helyen a BMW-s Robert Kubicát intették le.

“Csoda történt aznap. Rendkívül boldog és büszke vagyok, hogy részese lehettem ennek a csodának” - mondta Vettel.

Pierre Gasly elképesztő munkát végzett a Toro Rosso/AlphaTauri volánja mögött azt követően, hogy 2019-ben 12 futamot követően lefokozták a Red Bull csapatától, és ismét az energiaitalosok fiókcsapatánál volt kénytelen versenyezni. Korábban a legjobb eredménye egy második helyezés volt a 2019-es Brazil Nagydíjon.

Annak ellenére, hogy a francia kiváló formában volt 2020-ban is, semmi sem utalt arra, hogy hamarosan megszerezheti élete első F1-es győzelmét - aztán jött Magnussen motorproblémája Monzában.

A dán kiesése olyan események láncolatát indította el, amely tulajdonképpen Gasly győzelméhez vezetett. A francia jókor volt jó helyen. Kellett ehhez egy jól sikerült boxkiállás, Lewis Hamilton 10 másodperces időbüntetése, aki éppen kerékcseréje kapcsán követett el kihágást, Charles Leclerc balesete és egy piros zászló. Mindezeket követően a 28. körben Gasly az élen találta magát.

25 kör volt hátra a leintésig, és bár a közeledő Carlos Sainz keményen próbálkozott a McLarennel, Gasly maga mögött tudta tartani a spanyolt, így az AlphaTauri hazai pályáján megszerezte a győzelmet.

  • Címkék:
  • F1