Monaco után ismét utcai pályára látogatott a Száguldó Cirkusz mezőnye: ezúttal Azerbajdzsánban, Bakuban mérték össze erejüket az F1-es csapatok. Kiélezett versenyre lehetett számítani azt követően, hogy a pilóták pontversenyében ha csak egyetlen ponttal is, de Verstappen átvette a vezetést a hercegségben aratott győzelmének, na és persze Hamilton betlizésének köszönhetően. Ráadásul a szabadedzések arra engedtek következtetni, hogy a Mercedes Monacóhoz hasonlóan ezúttal sem fog dominálni.

Az időmérő edzés

Az időmérő edzés a piros zászlók körül forgott. Alig, hogy elkezdődött a Q1, Lance Stroll máris összetörte a felvezető körén az Aston Martint. Az újraindítást követően a Red Bull, a Ferrari, az Alpine és a Haas pilótái mellett Vettel és Russell is rendelkezett gyorskörrel, amikor Antonio Giovinazzi vágta oda az Alfa Romeót, jöhetett az újabb piros zászló. Miután kiemelték az autóját, mindenkinek volt még 9 perce, hogy fusson egy mért kört, a papírformának megfelelően a két Haas és Latifi búcsúzott.

A Q2-ben Ocon koccolta meg a falat, majd Vettel is közel járt ahhoz, hogy összetörje autóját, de mindketten szerencsésen megúszták a komolyabb incidenst. A McLaren színeiben versenyző Ricciardo kezét azonban nem fogta Fortuna, így került elő harmadjára is a piros zászló.

A Q3-ban Leclerc 1:41.218-cal állt az élre, Hamilton két tizeddel lassabb kört teljesített. Mögöttük Verstappen, Gasly, Sainz, Norris, Perez, Cunoda, Alonso és Bottas rendelkezett mért körrel. Sainz és Cunoda is autót tört ebben az etapban, így negyedjére is megszakították az edzést piros zászlóval. Ezt követően már nem is indították újra azt, így ez lett a végeredmény.
Az időmérő edzés után megbüntették Norrist három hellyel, miután a piros zászló ellenére kint maradt egy kört. A brit úgy indokolta, hogy nem tudott volna kellően lelassítani a biztonságos boxba hajtás érdekében, de ez nem hatotta meg a versenybírákat.

A futam

A rajtnál különösebb csetepaté nélkül eljött a mezőny. Három kör elteltével Hamilton erőből elment Leclerc mellett. Mögöttük Verstappen, a jól kezdő Perez,Gasly, Sainz, Alonso, Cunoda, Vettel és Bottas haladt pontszerző helyeken. Ocon és a két McLaren, Norris és Ricciardo a pontokon kívül követte az élmezőnyt. Ocon azonban a negyedik kör végén feladta a futamot motorproblémák miatt.

Leclerc hamarosan újabb pozíciót veszített, miután Verstappen a hetedik körben megelőzte játszi könnyedséggel. Ezzel párhuzamosan Cunoda ugrotta át Alonsót, így a japán feljött a hetedik helyre ezzel a manőverrel. Leclercre újabb nehéz pillanatok vártak, hiszen felzárkózott rá Perez és keményen támadni kezdte. A nyolcadik kör végén meg is történt az előzés, így Hamiltont üldözőbe vehette a két Red Bull.

A boxkiállásokat Norris kezdte meg rendkívül korán, Alonso szintén kiállt friss kerekekért. Kisvártatva jött Leclerc, Cunoda, és a mezőny hátsó régiójának tagjai is. A 12. körben egy ritkán látható jelenetre került sor, Sainz besokallt, ám nem törte össze autóját, hanem egy szervíz útról visszatolatva folytatni tudta a futamot.

Rögtön ezután Hamilton jött a kemény keverékű gumikért, őt követte Verstappen egy körrel később. A holland könnyen visszaért a címvédő elé, hiszen Hamilton boxkiállása szörnyen lassúra sikeredett, mivel a szerelőknek meg kellett várniuk, amíg elmegy a Mercedes garázsa előtt a boxban Gasly. Perez is hasonlóan sokáig időzött a kerékcserével, ám ennek ellenére visszaért Hamilton elé. Valószínűleg ez volt az a pillanat, amikor Hellmut Marko csettintett egyet, hogy jól döntöttek Perez leigazolásával, hiszen korábban sem Gasly sem Albon nem igazán tudta ilyen aktívan támogatni Verstappent, mint ezidőtájt Perez.

Az élen Vettel állt a 14. kör elején, mögötte Verstappen, Perez, Hamilton, Stroll, Gasly, Leclerc, Cunoda, Norris, Bottas sorrendben haladtak a pontszerzők. Fontos megjegyezni, hogy Vettelre és Strollra még várt egy kötelező kiállás.

Vettel a 18. kör végén állt ki Verstappen elől,  a hetedik helyre ért vissza, Leclerc mögé, Cunoda elé. Stroll továbbra is kint maradt, talán egy biztonsági autós fázisra várt. Hamilton eközben elkezdte agresszívan támadni Perezt, ám ez nem ígérkezett egy könnyű előzésnek. Perez nem csupán a második helyért, hanem tulajdonképpen a jövő évi Red Bullos üléséért versenyzett.

Érdekes volt megfigyelni, hogy amíg Hamilton a második helyért küzdött, életben tartva győzelmi reményeit, addig Bottas a tizedik helyen körözött, egyetlen helyet sem javítva rajtpozícióján. Hasonlóan nagy különbség volt a Ferrari két pilótája között, Leclerc a hatodik helyen tanyázott, Sainz az elfékezésének betudhatóan a 14. helyen haladt a két Alfa Romeo között, míg egy bátor előzéssel körbeautózta Giovinazzit, majd Alonsón is átrágta magát nyers tempókülönbséggel.

Mazepin megirigyelve Sainzot, szintén bemutatott egy tolatást, ám ez egy rövid sárga zászlós fázison kívül más következményekkel nem járt: Mazepin maradt az utolsó helyen.

Már-már kezdett unalomba fulladni a verseny, amikor a 30. körben a negyedik helyen haladó Stroll defektet kapott, így önhibáján kívül összetörte Aston Martinját, be is hívták a Safety Cart.

A boxutcát azonnal zárták, így trükkös taktikázásra senkinek sem volt lehetősége. A 35. körben aztán kinyitották, jópáran életek is a lehetőséggel. Mick Schumacher bal elsője azonban nem került megfelelően rögzítésre, így a boxutca kijáratánál ragadt kiállását követően, ám mivel nem haladt át a fehér vonalon, a szerelők visszatolhatták a garázsig, hogy orvosolhassák a problémát.

A 36. kör elején indulhatott újra a versenyzés, Verstappen fantasztikus érzékkel húzott el a többiektől, Perez maradt a második, Hamilton a harmadik, hátrébb azonban történt néhány pozíciócsere. Vettel és Gasly oda-vissza előzték egymást, Vettel végül megkaparintotta a negyedik helyet.

Verstappen, Perez, Hamilton, Vettel, Gasly, Leclerc, Cunoda, Norris, Sainz ér Riciardo volt az első tíz sorrendje azt követően, hogy valamelyest lenyugodtak a kedélyek.

A drámai végkifejlet

Öt körrel a futam leintését megelőzően Verstappen defektet kapott, és kiesett! Perez vette át a vezetést, Hamilton ölébe hullott a második hely, Vettel pedig hirtelen a dobogót érő harmadik pozícióban találta magát.

Nagyon úgy tűnt, hogy az utolsó köröket a mezőny a biztonsági autó mögött teheti meg. Az, hogy nem így történt, elképzelhető, hogy a Red Bull közbenjárásának volt köszönhető: bejátszottak ugyanis egy rádiózást a Red Bull és az FIA között, ahol azt javasolták az energiaitalosok, hogy szakítsák meg a futamot, hogy mindenki lecserélhesse a gumijait biztonsági okokból. Részükről ez érthető, hiszen Perez haladt az élen, és nyilvánvalóan szerették volna, ha ez így is marad, minél több pontot elvéve Hamiltontól.

Fél órányi várakozást követően engedték ki a boxból a pilótákat, akiket a Safety Car vezetett fel, melyet követően állórajtra került sor. Úgy tűnt, Hamilton jobban kapja el a rajtot, meg is előzte Perezt, ám a kanyart már nem tudta bevenni!

Perez fordult el elsőként, mögötte Vettel, Gasly, Leclerc, Cunoda, Norris, Alonso, Sainz, Ricciardo és Raikkönen haladt a top10-ben.

Persze ezzel még nem volt vége, Norris és Alonso is megelőzte Cunodát. Hamilton a 16. helyere esett vissza, és a helyett, hogy pontelőnyre tett volna szert Verstappen kiesésével, esélye sem maradt a pontszerzésre. A rádióban elnézést kért Hamilton a csapattól, ami persze nem sokat segített a helyzetén. Az utolsó körben Gasly hatalmasat csatázott Leclerccel a harmadik helyért, a francia sikerrel megőrizte dobogós helyét. Norris megpróbálta megelőzni a Ferrarit, ám nem járt sikerrel.

Ki hitte volna, de Perez nyerte az Azerbajdzsáni Nagydíjat, de ami talán ennél is meglepőbb, Vettel lett a második, Gasly a harmadik. Sem Verstappen, sem Hamilton nem szerzett pontot, sőt, Bottas sem, akit csak a 12. helyen intettek le. Ellenben a két “nagy öreg” igen, Alonso a hatodik, Räikkönen a 10. helyen végzett.

Megható volt látni, ahogy miután Perez kiszállt az autójából, korábbi csapatának tagjai ölelgették a pódium ceremóniát megelőzően.

A 2021-es Azerbajdzsáni Nagydíj végeredménye

  1. Sergio Perez (Red Bull)           
  2. Sebastian Vettel (Aston Martin)    +1.385
  3. Pierre Gasly (AlphaTauri) +2.762
  4. Charles Leclerc (Ferrari) +3.828
  5. Lando Norris (McLaren) +4.754
  6. Fernando Alonso (Alpine) +6.382
  7. Yuki Tsunoda (AlphaTauri) +6.624
  8. Carlos Sainz Jr. (Ferrari) +7.709
  9. Daniel Ricciardo (McLaren) +8.874
  10. Kimi Raikkonen (Alfa Romeo) +9.576
  11. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) +10.254
  12. Valtteri Bottas (Mercedes) +11.264
  13. Mick Schumacher (Haas) +14.241    
  14. Nikita Mazepin (Haas) +14.315
  15. Lewis Hamilton    (Mercedes) +17.668
  16. Nicholas Latifi (Williams) +42.379
  17. George Russell (Williams) kiesett      
  18. Max Verstappen (Red Bull) kiesett      
  19. Lance Stroll (Aston Martin ) kiesett          
  20. Esteban Ocon (Alpine) kiesett

A versenyzők pontversenyének állása

  1. Max Verstappen (Red Bull) 105 pont
  2. Lewis Hamilton (Mercedes) 101 pont
  3. Sergio Perez (Red Bull) 69 pont
  4. Lando Norris (McLaren) 66 pont
  5. Charles Leclerc (Ferrari) 52 pont
  6. Valtteri Bottas (Mercedes) 47 pont
  7. Carlos Sainz Jr. (Ferrari) 42 pont
  8. Pierre Gasly (AlphaTauri) 31 pont
  9. Sebastian Vettel (Aston Martin) 28 pont
  10. Daniel Ricciardo (McLaren) 26 pont
  11. Fernando Alonso (Alpine) 13 pont
  12. Esteban Ocon (Alpine) 12 pont
  13. Lance Stroll (Aston Martin) 9 pont
  14. Cúnoda Juki (AlphaTauri) 8 pont
  15. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1 pont
  16. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 1 pont

A konstruktőrök élmezőnyének állása:

  1. Red Bull 174 pont
  2. Mercedes 148 pont
  3. Ferrari 94 pont
  4. McLaren 92 pont
  5. AlphaTauri 39 pont
  6. Aston Martin 37 pont
  7. Alpine 25 pont
  8. Alfa Romeo 2 pont
  9. Haas 0 pont
  10. Williams 0 pont