F1: Ellentmondásos csapatutasítás után ért véget a Ferrari győzelmi sorozata

Közzétéve:
2019-09-30, 12:27

Sebastian Vettel nem adta vissza az első helyet Leclercnek – majd a német műszaki hibája a monacói versenyét is tönkretette.

Társszerző: Hajdu Balázs

Az Orosz Nagydíj első köreiben a Ferrari csapatrádiója határozta meg a televíziós közvetítést. Az olaszok ugyanis a verseny előtt megbeszélték a versenyzőkkel, hogy szélárnyékkal segítik egymást, ezzel maguk mögé utasítva Lewis Hamiltont.

Az első rajtkockából induló Charles Leclerc betartotta az utasítást, így csapattársa, Sebastian Vettel megelőzte őt. Hamilton visszaesett a harmadik pozícióba, minden a terv szerint alakult. A 6. körben a csapat közölte Leclerc-kel, hogy Vettel el fogja engedni őt, a német azonban felülírta az instrukciót. A rádiózás menetéről a későbbiekben részletesen is olvashatsz. 

Mattia Binotto csapatfőnök állítása szerint ideális esetben Leclerc visszakapta volna az első helyet, ám Vettel túl gyors volt, így kellett halasztaniuk a helycserét. Azt, hogy a kerékcserénél szándékosan sorolták hátrébb Vettelt, egyértelműen tagadta.

Hol ment el a Ferrari versenye? 

Minden adott volt ahhoz, hogy a Ferrari folytassa hármas győzelmi sorozatát, miután Sebastian Vettel lerajtolta Hamiltont, majd Leclerc mellett is elment. Az előzések végrehajtásához nagy mértékben hozzájárult a monacói pilóta által biztosított szélárnyék. Leclerc ezért cserébe szerette volna visszakapni az első helyet, amire a csapat utasítást is adott. Vettel ezzel szemben elhúzott, és ezzel megszegte az egyezséget. 

Vettel az élen az első kanyar után
Vettel már az első körben Hamilton és Leclerc elé került

A helycserét végül a boxutcában oldották meg. A csapat Leclerc-et hozta ki előbb, Vettel még néhány kört ment az elhasznált lágy abroncsokon, így működött az alávágás. Vettel azonban nem körözhetett sokáig a második helyen: a négyszeres világbajnok autójában meghibásodott a mozgási energiavisszanyerő rendszer, emiatt meg kellett állítania az autót a pálya szélén. A nagyobb problémát az okozta, hogy emiatt virtuális biztonsági autós fázist rendelt a versenyigazgatóság. Ennek köszönhetően a Mercedes „ingyen” kiálláshoz jutott, Hamilton pedig átvette a vezetést. 

Vettel meghibásodott autóját kiemelik
Vettel az MGU-K energiavisszanyerő rendszer meghibásodása miatt adta fel a versenyt

Miután George Russel a falnak kormányozta a Williamst, beküldték a biztonsági autót. A Ferrari úgy látta, hogy Leclerc-et másodszor is hozniuk kell kerékcserére, a monacói ismét megkapta a lágy gumikat, hogy hatékonyabban támadja a Mercedeseket. A többes szám itt azért válik indokolttá, mert időközben Bottas is elé került. 

Leclerc 4-5 körön keresztül komoly nyomás alatt tartotta Bottast, miközben Hamilton előnye egyre csak nőtt. A Ferrariban – és a gumikban – már nem volt annyi tartalék, hogy izgalmakat csempésszen a verseny záró szakaszába. Egy újabb győzelem hullott Hamilton ölébe, aki ezzel tovább növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben. 

Hogy látták a verseny a főszereplők? 

Sebastian Vettel

„Őszintén szólva, nem tudom, mi történt. Azt hittem, hogy megállapodtunk valamiben a verseny előtt. Szerintem világos volt a terv. Nem tudom, talán félreértettem valamit. Biztosan beszélni fogunk a történtekről. Keserű nap a mai, hiszen egy 1-2 helyett most Charles csak harmadik lett, nekem pedig fel kellett adnom a versenyt. Nem ilyen eredményre számítottunk.” 
Az újságírók rákérdeztek, mit tartalmazott pontosan a megállapodás.

„Nem akarom megosztani a részleteket. Nem szeretném rossz fényben feltüntetni a csapatot. Tudom, hogy ez nem igazságos, szerintem az embereknek joguk van tudni. Az egész nem nagy ügy. Én a harmadik helyről indultam, egy olyan stratégiát találtunk ki, mellyel Lewis elé kerülhetünk. Az én rajtom nagyon jól sikerült, ami újabb lehetőségeket teremtett” - tette hozzá Vettel. 

Vajon miért nem versenyezhettek csapatutasítás nélkül? 

„A kerékcseréig így is történt. Aztán elveszítettem az első helyet, majd megállt alattam az autó” - reagált a Ferrari német versenyzője. 

Charles Leclerc

„Mindig megbízom a csapatban. A stratégia az volt, hogy szélárnyékot adok Vettelnek, hogy megelőzhesse Hamiltont. Ez meg is történt, aztán az egyenes végén mellettem is elment. Ami a továbbiakat illeti, beszélnem kell a csapattal, hogy tisztábban lássak.” 

Leclerc a harmadik helyért járó trófeával
Leclerc csalódott, amiért egy sima győzelem helyett be kellett érni a harmadik hellyel

„Le fogunk ülni átbeszélni a dolgokat. Szerintem tiszteletben tartottuk a megállapodást, én adtam a szélárnyékot, majd a kerékcserénél visszakaptam a pozíciót. Ennyi. Sebastian nyilván kiválóan rajtolt, ám nem volt köztünk különbség. Én azért maradtam a bal oldalon, hogy húzzam őt magam után. Nincs szó semmilyen ügyről, mindenki tette a dolgát” - mondta el a Sky Sportsnak a monacói. 

Mattia Binotto

„A terv az volt, hogy Charles szélárnyékának segítségével Sebastiant felhozzuk a második helyre, majd ebből a pozícióból irányítjuk a versenyt. Vettel annyira jól jött ki ebből, hogy az élre került. Vissza akartuk adni az első helyet Charlesnak, ám Seb rendkívül gyors volt az elején. El kellett halasztanunk a döntést, mivel Charles nem tudott eléggé közel kerülni.” 

Binotto fintorog
Binotto nehéz helyzetbe került pilótái rivalizálása miatt

„Sebastian annyira jól kapta el a rajtot, hogy már az 1-es kanyar előtt Hamilton elé került. Ő azt állítja, hogy mindenképpen megelőzte volna Charlest. Ha Leclerc kihúzódik jobbra, akkor Hamiltonnak adott volna szélárnyékot. Abban az esetben nem jött volna össze az 1-2, ez pedig rosszabb helyzetbe hozott volna bennünket.” 

A csapatfőnököt arról is kérdezték, hogy miért vágtak Vettel alá Leclerc-kel.

„Nem erről van szó. Eszünkbe sem jutott az alávágás, még később is helyett cserélhettek volna. Azt tudtuk, hogy egy biztonsági autós fázis esetén sérülékenyek vagyunk, ezért tartottuk Vettelt az élen. Amikor már nem bírták a gumik, akkor hívtuk be” - közölte Binotto. 

Hogy is zajlott az a bizonyos rádiózás? 

6. kör FERRARI -> LECLERC: „Sebastian a következő körben el fog engedni.” 

VETTEL: „Mindenképpen megelőztem volna. Menjünk még így két kört.” 

7. kör FERRARI -> VETTEL: „Engedd el Charles-t.” 

VETTEL: „Közelebb kell jönnie.”

LECLERC: „Hátra rendeltetek, én mindent tiszteletben tartottam. Később beszélünk. Így nagyon nehéz csökkenteni a távolságot.” 

8. kör FERRARI -> VETTEL: „Próbál közelebb kerülni, most 1,4 másodpercre van. Engedd el.” 

9. kör FERRARI -> VETTEL: „A C-terven gondolkozunk. Charles 1,9 másodperccel van mögötted. Te vagy a leggyorsabb a pályán, csak így tovább.” 

10. kör FERRARI -> LECLERC: „Charles, később oldjuk meg a helycserét, Lewis még elég közel van. Koncentrálj a saját versenyedre. 

LECLERC: „Teljesen megértem. Én adtam a szélárnyékot, semmi gond, majd próbáltam nyomni a verseny elején. De, semmi probléma. Irányítsátok a helyzetet.” 

Szerinted valóban az ellentmondásos utasításon ment el a Ferrari versenye? Te hogyan döntöttél volna Binotto helyében? 

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.
Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.

További hírek