2019. szeptember 30. | 17:30

A Mercedes ismét kettős győzelmet ünnepelhetett, melyhez több szerencsés helyzet is kellett Szocsiban.

Szocsi már hagyományosan a Mercedes terepének számít, amióta csatlakozott a Formula 1 naptárához. Lewis Hamilton háromszor diadalmaskodott itt, Valteri Bottas és Nico Rosberg pedig 1-1 futamgyőzelmet tudhat magáénak. Vajon az utóbbi időben magáratalált Ferrari képes megismételni az olasz és a szingapúri sikereit?

Időmérő: Leclerc sorozatban negyedszer a pole-ban!

A Q1 a szokásos puhatolózással kezdődött, a pilóták inkább csak ízlelgették a körülményeket, mintsem gyorsan odatették volna magukat az első körökben. Ez különösen Robert Kubicára volt érvényes, aki – a mezőny többi tagjával ellentétben – még soha sem versenyzett az orosz pályán korábban. Ennek megfelelően kicsúszással nyitott a lengyel pilóta, de csak egy rövid sárga zászlós szektor jelezte a hibát.

Az első igazán izgalmas momentumot Albon szolgáltatta, aki a 13-as kanyarban túl nagy sebességet szeretett volna átvinni, az autója túlkormányzottá vált, amit már nem tudott korrigálni és háttal a gumifalban kötött ki a Red Bull-lal. Ezzel véget ért számára a kavilfikáció, melyet piros zászlóval félbe is szakítottak egy időre. A versenyt vasárnap a mezőny végéről kezdhette meg Daniil Kvyatt-tal egyetemben, akinek az autójával – egy korábbi motorcsere következtében – az időmérőre nem készültek el a szerelők, így el sem indult.

A baleset időpontjában Hamilton volt egyébként az élen, Vettel pedig kieső helyen tanyázott, így még nem nyugodhatott meg. Újraindításkor éppen ezért rajta volt a világ szeme, de már az első próbálkozásra sikerült is átvennie a vezetést a brit pilótától. A Q1 végén Gasly félhetett, a továbbjutást csak az utolsó pillanatban sikerült bebiztosítania a franciának. Az első etap nagy vesztese Kimi Raikkönen volt, akit pont csapattársa Antonio Giovinazzi búcsúztatott.

Q1 kiesői:

  • Kimi Raikkönen (Alfa Romeo)
  • George Russel (Williams)
  • Robert Kubica (Williams)
  • Alexander Albon (Red Bull) - baleset
  • Daniil Kvyat (Toro Rosso) - nem indult az időmérőn

A Q2-ben Leclerc már az elején megmutatta mire képes ő és a Ferrari, futott egy első helyet érő időt. A mezőny lágy gumikon volt, egyedül a Mercedesek voltak eltérő gumistratégián, ők bíztak annyira magukban, hogy képesek továbbjutni a Q3-ba a lassabb keverékeken is. Igazuk is lett. Az élmenők (Ferrari, Mercedes, Red Bull) már a második etap elején bebiztosították magukat, közülük Gaslynak volt félni valója.

A francia pilótának volt ezen felül is egy necces szituációja, talán pont a nagy siettség miatt a csapata túl korán engedte el a kerékcsere után és majdnem eltalálta az érkező Vettelt. Szerencsére nem lett baleset így mindenki folytathatta a kvalifikációt. Meglepetésre Grojean is továbbjutott a Haas Ferrarival. Az utolsó pillanatokban Hülkenberg kiütötte Gaslyt az első tízből, akinek már nem maradt ideje válaszolni.

Q2 kiesői:

  • Pierre Gasly (Toro Rosso)
  • Sergio Perez (Racing Point)
  • Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
  • Kevin Magnussen (Haas Ferrari)
  • Lance Stroll (Racing Point)

A Q3-ban természetesen mindenki már lágy keveréken volt, látszódott némi esély arra, hogy a Mercedesek beleszólhatnak a pole-ért folyó küzdelembe. Ez mégis elúszni látszott, Bottas bele-belehibázott a gyors köreibe, Hamilton pedig a váltó beállításokra panaszkodott. A Q3 felénél a Ferrarik voltak az élen (Leclerc 1., Vettel 2.), a harmadik-negyedik helyen pedig a Mercedesek osztoztak (Hamilton- Bottas), őket Verstappen követte az ötödik helyen.

Ahogy annak lennie kellett, az utolsó három percre mindenki kijött a boxból. A Ferrarik elöl, Leclerc az első, Vettel a második volt. Verstappen meglepetésre följött a 3. helyre megelőzve ezzel a Mercedeseket. Válaszként Hamilton durrantott egy nagyon gyors kört, feljött a második helyre megelőzve Vettelt, de Leclercet még neki sem sikerült lenyomnia. A fiatal monacói hatalmas formában, teljesítményével a régi Schumacheres időket idézi. Úgy tűnik, a házi erősorrend végérvényesen megfordulni látszik a Ferrari háza táján.

Az időmérő edzés végeredménye:

  1. Charles Leclerc (Ferrari) – 1:31.628
  2. Lewis Hamilton (Mercedes) – 1:32.030
  3. Sebastien Vettel (Ferrari) – 1:32.053
  4. Max Verstappen (Red Bull) – 1:32.310
  5. Valteri Bottas (Mercedes) – 1:32.632
  6. Carlos Sainz (McLaren) – 1:33.222
  7. Nico Hülkenberg (Renault) – 1:33.289
  8. Lando Norris (McLaren) – 1:33.301
  9. Roman Grojean (Haas Ferrari) – 1:33.517
  10. Daniel Ricciardo (Renault) – 1:33.661

Végleges rajtsorrend a büntetések miatt:

  1. Charles Leclerc (Ferrari)
  2. Lewis Hamilton (Mercedes)
  3. Sebastien Vettel (Ferrari)
  4. Valteri Bottas (Mercedes)
  5. Carlos Sainz (McLaren)
  6. Nico Hülkenberg (Renault)
  7. Lando Norris (McLaren)
  8. Roman Grojean (Haas Ferrari)
  9. Max Verstappen (Red Bull) – 5 rajthelyes büntetés után a motorcsere miatt
  10. Daniel Ricciardo (Renault)
  11. Sergio Perez (Racing Point)
  12. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
  13. Kevin Magnussen (Haas Ferrari)
  14. Lance Stroll (Racing Point)
  15. Kimi Raikkönen (Alfa Romeo)
  16. Pierre Gasly (Toro Rosso) – 5 rajthelyes büntetés után a motorcsere miatt
  17. George Russel (Williams)
  18. Robert Kubica (Williams)
  19. Daniil Kvyat (Toro Rosso) – mezőny végére sorolva motorcserék miatt, de egyébként sincs mért ideje
  20. Alexander Albon (Red Bull) – a Q1-ben elszenvedett balesete miatt a boxutcából indul

Futam: Mercedes kettős győzelem született Szocsiban

A futamon a legjobb gumistratégiának az ígérkezett, hogy a lágyon kell elrajtolni, majd a 15-19. körökben keményekre váltani. A Mercedes keze kötve volt, nekik a közepeseken kellett elindulniuk mindenképpen. A terv az lehetett, hogy így tovább tudnak elmenni, mint a Ferrarik a lágyakon, és egy gyorsabb boxkiállással megelőzhetik őket.

Az orosz pálya különlegessége a startot követő hosszú egyenes, melyet csak egy enyhe jobbos kanyar szakít félbe. Az autók nagy tempóra gyorsulnak föl mielőtt az első féktávhoz érkeznének. A jó rajttal sokat lehet nyerni, de kritikus pont az első erőteljes féktáv is, amelyet még hideg gumikon kell abszolválniuk a pilótáknak.

A start nagy nyertese Vettel volt, aki Leclercet is megelőzte. A monacói nem védte eléggé a belső ívet, mintha meglepte volna Vettel előzése. Hamilton kicsit beragadt, ami érthető, mert a kevésbé tapadó közepeseken indult. Carlos Sainz pedig Bottast meg is előzte így a sorrend az élbolyban Vettel, Leclerc, Hamilton, Sainz, Bottas volt. Az első körnek sem volt még vége, amikor bejött a Safety Car. Grojean a falba kötött ki, de nem saját hibájából.

Giovinazzi rosszkor volt rossz helyen. Ricciardo és Grojean is rázárt az olaszra. Mindhárman pórul jártak, a francia kiesett, Ricciardo és Giovinazzi pedig defektet kaptak. Tipikus versenybaleset volt. A Safety Car a harmadik körben hajtott ki. Verstappen a hetedik helyért csatázott Perezzel az újraindítást követően, Vettel pedig magabiztosan vezette a futamot, Leclerc szorosan követte.

A hatodik körben jött a csapatüzenet Vettelnek, hogy engedje el a monacóit, aki gyorsabbnak tűnt nála. Vettel nem hagyta magát, kérte, hogy ha valóban azt akarják, hogy engedje el a csapattársát, akkor Leclerc zárkózzon jobban föl (ekkor 1,5 másodperc volt a különbség köztük), mert nem akart a Mercedeseknek kiszolgáltatott helyzetbe kerülni. Ez érthető. A 8. körben Verstappen megelőzte Perezt, a hollandé lett a hetedik hely.

Raikkönen kiugrott a rajtnál, de még a lámpák kialvása előtt megállt. Ennek ellenére a kilencedik körben jött a megrovás, a finn kapott egy boxutca áthajtásos büntetést, amit gyorsan le is tudott. Az utolsó helyre esett vissza.  Annak ellenére, hogy korábban (hatodik kör) Leclercnek azt mondták a rádión, hogy Vettel el fogja engedni, a tizenegyedik körig nem történt semmi. A monacói ezt szóvá is tette, hogy a német miért nem tartja tiszteletben a korábban megbeszélteket. Ezek szerint volt előzetes csapatutasítás.

Nyílván Vettel minden alkalmat megpróbál megragadni, hogy a saját javára billentse a csapaton belüli mérleg nyelvét. Leclercnek nem maradt más opció, mint erőből megelőzni a németet. Verstappen a 12. körben előzött még egyet, maga mögé utasította Lando Norrist is és ezzel a hatodik helyen folytatta a holland. Ezután Nico Hülkenberg is bemutatott egy szép előzést a nyolcadik helyért Perezzel szemben, gyönyörűen csinálta a német.

Hülkenberg nyitotta a gumicseréket a 18. körben. Sajnos a Renaultnál nem voltak a helyzet magaslatán a boxban, úgy tették vissza az aszfaltra az autót, hogy azon még nem volt fenn a bal első kerék. Ezzel sokat veszített a német.  Előzetesen a 15-19. kör környékére jósolta a Pirelli a gumicseréket azoknak, akik a lágyon rajtoltak, de a pilóták visszajelzései alapján a gumikopás a vártnál lassabb volt, tovább el lehetett menni az első szettel.

A huszadik körre nyilvánvalóvá vált, hogy Vettel jobb tempót képes menni, mint csapattársa, akire addigra több, mint 4 másodpercet vert. Hamilton ráadásul elkezdte lopni a távolságot a második helyezett monacóitól a közepes keveréken. A Ferrarik gumijai elkezdtek kopni. A 23. körben a Ferrari ki is hozta Leclercet, aki a gyors cserét követően közepeseken folytatta a futamot, a negyedik helyre jött vissza Verstappen elé, de a Mercedesek mögé.

A két pilóta, akik csapatot cseréltek csatáztak egy jót a nyolcadik helyért. Alexander Albon megelőzte Pierre Gaslyt a 24. körben egy szép manőverrel. A 27. körben aztán Vettel is kijött a boxba, Leclercnek pedig szóltak, hogy nyomja, ahogy a csövön kifér. A stratégia bejött, a német csak mögé tudott visszaérni a boxból. A futamot ekkor Hamilton vezette, második helyen Bottas, aztán a két Ferrari voltak.

Vettel alig jött vissza a pályára, műszaki hiba miatt ki kellett húzódnia bukótérbe, az energia-visszanyerő rendszere mondta fel a szolgálatot. Virtuális safety car fázis következett, ez pedig a Mercedeseknek volt nagyszerű lehetőség. A helyzetet kihasználva szinte az egész mezőny kijött újabb gumikért. Hamilton ráadásul az első helyre jött vissza a kerékcseréje után a virtuális SC alatt. Az ötszörös világbajnok lágy gumikat kapott.

Még javában tartott a VSC, amikor George Russel a falban kötött ki. Inkább tűnt műszaki hibának, mintsem a pilóta tévesztésnek, a normál safety carnak ismét be kellett jönnie. A Ferrari úgy döntött, hogy az egyetlen pályán maradt pilótáját kihozza lágy gumikért, hogy meccsben maradhassanak a Mercedesek ellen, Leclerc a harmadik helyre jött vissza a Mercedesek mögé. Verstappen a negyedik helyen volt ekkor, így ő is visszajött a dobogóért folyó küzdelembe.

A 33. körben aztán kijött a SC és folytatódott a futam. Az első három helyen Hamilton, mögötte Bottas és Leclerc. A brit folyamatosan növelte előnyét az élen, Leclerc pedig igyekezett nem lemaradni Bottasról. A Mercedes finn pilótájának két lehetősége volt: vagy megpróbál Hamiltonnal menni és harcolni az első helyért, vagy marad hátvédnek és nem engedi át magán a Ferrarit. Kénytelen kelletlen maradt az utóbbi, mert Hamilton nagyon nagy tempót diktált.

Az élen állandósulni látszott a helyzet a következő körökre, Leclerc nem tudott elég közel kerülni Bottashoz és előzési pozíciót kiharcolni. De egyúttal Verstappen sem tudott közelebb kerülni a Ferrarihoz. Az élbolyban aztán Albon mutatott be egy újabb előzést, elment Magnussen mellett, ezzel feljött a hatodik helyre. A Renault aztán Hülkenberget bíztatta, hogy a kilencedik helyért előzze meg Lando Norris McLarenjét.

A 47. körben Magnussen kapott egy 5 másodperces büntetést, melyet az eredményéhez adtak hozzá a futam végén. A bírák figyelmét egy szabálytalan pályára történő visszatéréssel érdemelte ki. A következő körben Albon Carlos Sainzot is maga mögé utasította, ezzel övé lett az ötödik hely. Sainz nem adta könnyen magát, de a Red Bull tapadásfölényben volt, így nem volt kérdés a manőver kimenetele.

Leclerc továbbra is próbálkozott, de sehogy sem tudta megelőzni Bottast és már csak 3 kör volt hátra. Ekkor két másodperc fölött volt a hátránya a finnel szemben, ami ledolgozhatatlannak tűnt. A monacói inkább rá akart menni a leggyorsabb körért járó plusz egy pontra. Hamilton pont ekkor futott egy leggyorsabb kört, Leclercnek fel volt adva a lecke és nem is járt sikerrel.

A Mercedes behúzta. Ismét. Hamilton győzőtt, Bottas lett a második, Leclerc a harmadik. Meg kell említeni Alexander Albont is, aki a boxutcából rajtolva az előkelő ötödik helyen végzett. Hamilton nagyot lépett előre a világbajnoki cím megnyerése felé, a Mercedes pedig a kettős győzelemmel bebiztosítani látszik a konstruktőri címet magának, mert a Ferrarinak maximum matematikai esélyei vannak még.

Az Orosz Nagydíj pontszerzői:

  1. Lewis Hamilton (Mercedes)
  2. Valteri Bottas (Mercedes)
  3. Charles Leclerc (Ferrari)
  4. Max Verstappen (Red Bull)
  5. Alexander Albon (Red Bull)
  6. Carlos Sainz (McLaren)
  7. Sergio Perez (Racing Point)
  8. Lando Norris (McLaren)
  9. Kevin Magnussen (Haas Ferrari)
  10. Nico Hülkenberg (Renault)
  11. Lance Stroll (Racing Point)
  12. Daniil Kvyat (Toro Rosso)
  13. Kimi Raikkönen (Alfa Romeo)
  14. Pierre Gasly (Toro Rosso)
  15. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
  16. Robert Kubica (Williams) – feladta a futamot
  17. George Russel (Williams) – baleset miatt kiesett
  18. Sebastien Vettel (Ferrari) – műszaki hiba miatt kiesett
  19. Daniel Ricciardo (Renault) – kiesett
  20. Roman Grojean (Haas Ferrari) – baleset miatt kiesett

A Forma-1 élmezőnyének állása:

  1. Lewis Hamilton 322 pont
  2. Valtteri Bottas 249 p
  3. Charles Leclerc 215 p
  4. Max Verstappen 212 p
  5. Sebastian Vettel 194 p
  6. Pierre Gasly 69 p

A Forma-1 konstruktőri versenyének élcsapatai:

  1. Mercedes 571 pont    
  2. Ferrari 409 p
  3. Red Bull 311 p  
  4. McLaren 101 p
  5. Renault 68 p
  6. Toro Rosso 55 p
  7. Racing Point 52 p
  8. Alfa Romeo 35 p
  9. Haas 28 p
  10. Williams 1 p
  • Címkék:
  • F1