A Mercedes ismét kettős győzelmet ünnepelhetett, melyhez több szerencsés helyzet is kellett Szocsiban.
Szocsi már hagyományosan a Mercedes terepének számít, amióta csatlakozott a Formula 1 naptárához. Lewis Hamilton háromszor diadalmaskodott itt, Valteri Bottas és Nico Rosberg pedig 1-1 futamgyőzelmet tudhat magáénak. Vajon az utóbbi időben magáratalált Ferrari képes megismételni az olasz és a szingapúri sikereit?
Időmérő: Leclerc sorozatban negyedszer a pole-ban!
A Q1 a szokásos puhatolózással kezdődött, a pilóták inkább csak ízlelgették a körülményeket, mintsem gyorsan odatették volna magukat az első körökben. Ez különösen Robert Kubicára volt érvényes, aki – a mezőny többi tagjával ellentétben – még soha sem versenyzett az orosz pályán korábban. Ennek megfelelően kicsúszással nyitott a lengyel pilóta, de csak egy rövid sárga zászlós szektor jelezte a hibát.
Az első igazán izgalmas momentumot Albon szolgáltatta, aki a 13-as kanyarban túl nagy sebességet szeretett volna átvinni, az autója túlkormányzottá vált, amit már nem tudott korrigálni és háttal a gumifalban kötött ki a Red Bull-lal. Ezzel véget ért számára a kavilfikáció, melyet piros zászlóval félbe is szakítottak egy időre. A versenyt vasárnap a mezőny végéről kezdhette meg Daniil Kvyatt-tal egyetemben, akinek az autójával – egy korábbi motorcsere következtében – az időmérőre nem készültek el a szerelők, így el sem indult.
A baleset időpontjában Hamilton volt egyébként az élen, Vettel pedig kieső helyen tanyázott, így még nem nyugodhatott meg. Újraindításkor éppen ezért rajta volt a világ szeme, de már az első próbálkozásra sikerült is átvennie a vezetést a brit pilótától. A Q1 végén Gasly félhetett, a továbbjutást csak az utolsó pillanatban sikerült bebiztosítania a franciának. Az első etap nagy vesztese Kimi Raikkönen volt, akit pont csapattársa Antonio Giovinazzi búcsúztatott.
Q1 kiesői:
- Kimi Raikkönen (Alfa Romeo)
- George Russel (Williams)
- Robert Kubica (Williams)
- Alexander Albon (Red Bull) - baleset
- Daniil Kvyat (Toro Rosso) - nem indult az időmérőn
A Q2-ben Leclerc már az elején megmutatta mire képes ő és a Ferrari, futott egy első helyet érő időt. A mezőny lágy gumikon volt, egyedül a Mercedesek voltak eltérő gumistratégián, ők bíztak annyira magukban, hogy képesek továbbjutni a Q3-ba a lassabb keverékeken is. Igazuk is lett. Az élmenők (Ferrari, Mercedes, Red Bull) már a második etap elején bebiztosították magukat, közülük Gaslynak volt félni valója.
A francia pilótának volt ezen felül is egy necces szituációja, talán pont a nagy siettség miatt a csapata túl korán engedte el a kerékcsere után és majdnem eltalálta az érkező Vettelt. Szerencsére nem lett baleset így mindenki folytathatta a kvalifikációt. Meglepetésre Grojean is továbbjutott a Haas Ferrarival. Az utolsó pillanatokban Hülkenberg kiütötte Gaslyt az első tízből, akinek már nem maradt ideje válaszolni.
Q2 kiesői:
- Pierre Gasly (Toro Rosso)
- Sergio Perez (Racing Point)
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
- Kevin Magnussen (Haas Ferrari)
- Lance Stroll (Racing Point)
A Q3-ban természetesen mindenki már lágy keveréken volt, látszódott némi esély arra, hogy a Mercedesek beleszólhatnak a pole-ért folyó küzdelembe. Ez mégis elúszni látszott, Bottas bele-belehibázott a gyors köreibe, Hamilton pedig a váltó beállításokra panaszkodott. A Q3 felénél a Ferrarik voltak az élen (Leclerc 1., Vettel 2.), a harmadik-negyedik helyen pedig a Mercedesek osztoztak (Hamilton- Bottas), őket Verstappen követte az ötödik helyen.
Ahogy annak lennie kellett, az utolsó három percre mindenki kijött a boxból. A Ferrarik elöl, Leclerc az első, Vettel a második volt. Verstappen meglepetésre följött a 3. helyre megelőzve ezzel a Mercedeseket. Válaszként Hamilton durrantott egy nagyon gyors kört, feljött a második helyre megelőzve Vettelt, de Leclercet még neki sem sikerült lenyomnia. A fiatal monacói hatalmas formában, teljesítményével a régi Schumacheres időket idézi. Úgy tűnik, a házi erősorrend végérvényesen megfordulni látszik a Ferrari háza táján.
Az időmérő edzés végeredménye:
- Charles Leclerc (Ferrari) – 1:31.628
- Lewis Hamilton (Mercedes) – 1:32.030
- Sebastien Vettel (Ferrari) – 1:32.053
- Max Verstappen (Red Bull) – 1:32.310
- Valteri Bottas (Mercedes) – 1:32.632
- Carlos Sainz (McLaren) – 1:33.222
- Nico Hülkenberg (Renault) – 1:33.289
- Lando Norris (McLaren) – 1:33.301
- Roman Grojean (Haas Ferrari) – 1:33.517
- Daniel Ricciardo (Renault) – 1:33.661
Végleges rajtsorrend a büntetések miatt:
- Charles Leclerc (Ferrari)
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Sebastien Vettel (Ferrari)
- Valteri Bottas (Mercedes)
- Carlos Sainz (McLaren)
- Nico Hülkenberg (Renault)
- Lando Norris (McLaren)
- Roman Grojean (Haas Ferrari)
- Max Verstappen (Red Bull) – 5 rajthelyes büntetés után a motorcsere miatt
- Daniel Ricciardo (Renault)
- Sergio Perez (Racing Point)
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
- Kevin Magnussen (Haas Ferrari)
- Lance Stroll (Racing Point)
- Kimi Raikkönen (Alfa Romeo)
- Pierre Gasly (Toro Rosso) – 5 rajthelyes büntetés után a motorcsere miatt
- George Russel (Williams)
- Robert Kubica (Williams)
- Daniil Kvyat (Toro Rosso) – mezőny végére sorolva motorcserék miatt, de egyébként sincs mért ideje
- Alexander Albon (Red Bull) – a Q1-ben elszenvedett balesete miatt a boxutcából indul
Futam: Mercedes kettős győzelem született Szocsiban
A futamon a legjobb gumistratégiának az ígérkezett, hogy a lágyon kell elrajtolni, majd a 15-19. körökben keményekre váltani. A Mercedes keze kötve volt, nekik a közepeseken kellett elindulniuk mindenképpen. A terv az lehetett, hogy így tovább tudnak elmenni, mint a Ferrarik a lágyakon, és egy gyorsabb boxkiállással megelőzhetik őket.
Az orosz pálya különlegessége a startot követő hosszú egyenes, melyet csak egy enyhe jobbos kanyar szakít félbe. Az autók nagy tempóra gyorsulnak föl mielőtt az első féktávhoz érkeznének. A jó rajttal sokat lehet nyerni, de kritikus pont az első erőteljes féktáv is, amelyet még hideg gumikon kell abszolválniuk a pilótáknak.
A start nagy nyertese Vettel volt, aki Leclercet is megelőzte. A monacói nem védte eléggé a belső ívet, mintha meglepte volna Vettel előzése. Hamilton kicsit beragadt, ami érthető, mert a kevésbé tapadó közepeseken indult. Carlos Sainz pedig Bottast meg is előzte így a sorrend az élbolyban Vettel, Leclerc, Hamilton, Sainz, Bottas volt. Az első körnek sem volt még vége, amikor bejött a Safety Car. Grojean a falba kötött ki, de nem saját hibájából.
Giovinazzi rosszkor volt rossz helyen. Ricciardo és Grojean is rázárt az olaszra. Mindhárman pórul jártak, a francia kiesett, Ricciardo és Giovinazzi pedig defektet kaptak. Tipikus versenybaleset volt. A Safety Car a harmadik körben hajtott ki. Verstappen a hetedik helyért csatázott Perezzel az újraindítást követően, Vettel pedig magabiztosan vezette a futamot, Leclerc szorosan követte.
A hatodik körben jött a csapatüzenet Vettelnek, hogy engedje el a monacóit, aki gyorsabbnak tűnt nála. Vettel nem hagyta magát, kérte, hogy ha valóban azt akarják, hogy engedje el a csapattársát, akkor Leclerc zárkózzon jobban föl (ekkor 1,5 másodperc volt a különbség köztük), mert nem akart a Mercedeseknek kiszolgáltatott helyzetbe kerülni. Ez érthető. A 8. körben Verstappen megelőzte Perezt, a hollandé lett a hetedik hely.
Raikkönen kiugrott a rajtnál, de még a lámpák kialvása előtt megállt. Ennek ellenére a kilencedik körben jött a megrovás, a finn kapott egy boxutca áthajtásos büntetést, amit gyorsan le is tudott. Az utolsó helyre esett vissza. Annak ellenére, hogy korábban (hatodik kör) Leclercnek azt mondták a rádión, hogy Vettel el fogja engedni, a tizenegyedik körig nem történt semmi. A monacói ezt szóvá is tette, hogy a német miért nem tartja tiszteletben a korábban megbeszélteket. Ezek szerint volt előzetes csapatutasítás.
Nyílván Vettel minden alkalmat megpróbál megragadni, hogy a saját javára billentse a csapaton belüli mérleg nyelvét. Leclercnek nem maradt más opció, mint erőből megelőzni a németet. Verstappen a 12. körben előzött még egyet, maga mögé utasította Lando Norrist is és ezzel a hatodik helyen folytatta a holland. Ezután Nico Hülkenberg is bemutatott egy szép előzést a nyolcadik helyért Perezzel szemben, gyönyörűen csinálta a német.
Hülkenberg nyitotta a gumicseréket a 18. körben. Sajnos a Renaultnál nem voltak a helyzet magaslatán a boxban, úgy tették vissza az aszfaltra az autót, hogy azon még nem volt fenn a bal első kerék. Ezzel sokat veszített a német. Előzetesen a 15-19. kör környékére jósolta a Pirelli a gumicseréket azoknak, akik a lágyon rajtoltak, de a pilóták visszajelzései alapján a gumikopás a vártnál lassabb volt, tovább el lehetett menni az első szettel.
A huszadik körre nyilvánvalóvá vált, hogy Vettel jobb tempót képes menni, mint csapattársa, akire addigra több, mint 4 másodpercet vert. Hamilton ráadásul elkezdte lopni a távolságot a második helyezett monacóitól a közepes keveréken. A Ferrarik gumijai elkezdtek kopni. A 23. körben a Ferrari ki is hozta Leclercet, aki a gyors cserét követően közepeseken folytatta a futamot, a negyedik helyre jött vissza Verstappen elé, de a Mercedesek mögé.
A két pilóta, akik csapatot cseréltek csatáztak egy jót a nyolcadik helyért. Alexander Albon megelőzte Pierre Gaslyt a 24. körben egy szép manőverrel. A 27. körben aztán Vettel is kijött a boxba, Leclercnek pedig szóltak, hogy nyomja, ahogy a csövön kifér. A stratégia bejött, a német csak mögé tudott visszaérni a boxból. A futamot ekkor Hamilton vezette, második helyen Bottas, aztán a két Ferrari voltak.
Vettel alig jött vissza a pályára, műszaki hiba miatt ki kellett húzódnia bukótérbe, az energia-visszanyerő rendszere mondta fel a szolgálatot. Virtuális safety car fázis következett, ez pedig a Mercedeseknek volt nagyszerű lehetőség. A helyzetet kihasználva szinte az egész mezőny kijött újabb gumikért. Hamilton ráadásul az első helyre jött vissza a kerékcseréje után a virtuális SC alatt. Az ötszörös világbajnok lágy gumikat kapott.
Még javában tartott a VSC, amikor George Russel a falban kötött ki. Inkább tűnt műszaki hibának, mintsem a pilóta tévesztésnek, a normál safety carnak ismét be kellett jönnie. A Ferrari úgy döntött, hogy az egyetlen pályán maradt pilótáját kihozza lágy gumikért, hogy meccsben maradhassanak a Mercedesek ellen, Leclerc a harmadik helyre jött vissza a Mercedesek mögé. Verstappen a negyedik helyen volt ekkor, így ő is visszajött a dobogóért folyó küzdelembe.
A 33. körben aztán kijött a SC és folytatódott a futam. Az első három helyen Hamilton, mögötte Bottas és Leclerc. A brit folyamatosan növelte előnyét az élen, Leclerc pedig igyekezett nem lemaradni Bottasról. A Mercedes finn pilótájának két lehetősége volt: vagy megpróbál Hamiltonnal menni és harcolni az első helyért, vagy marad hátvédnek és nem engedi át magán a Ferrarit. Kénytelen kelletlen maradt az utóbbi, mert Hamilton nagyon nagy tempót diktált.
Az élen állandósulni látszott a helyzet a következő körökre, Leclerc nem tudott elég közel kerülni Bottashoz és előzési pozíciót kiharcolni. De egyúttal Verstappen sem tudott közelebb kerülni a Ferrarihoz. Az élbolyban aztán Albon mutatott be egy újabb előzést, elment Magnussen mellett, ezzel feljött a hatodik helyre. A Renault aztán Hülkenberget bíztatta, hogy a kilencedik helyért előzze meg Lando Norris McLarenjét.
A 47. körben Magnussen kapott egy 5 másodperces büntetést, melyet az eredményéhez adtak hozzá a futam végén. A bírák figyelmét egy szabálytalan pályára történő visszatéréssel érdemelte ki. A következő körben Albon Carlos Sainzot is maga mögé utasította, ezzel övé lett az ötödik hely. Sainz nem adta könnyen magát, de a Red Bull tapadásfölényben volt, így nem volt kérdés a manőver kimenetele.
Leclerc továbbra is próbálkozott, de sehogy sem tudta megelőzni Bottast és már csak 3 kör volt hátra. Ekkor két másodperc fölött volt a hátránya a finnel szemben, ami ledolgozhatatlannak tűnt. A monacói inkább rá akart menni a leggyorsabb körért járó plusz egy pontra. Hamilton pont ekkor futott egy leggyorsabb kört, Leclercnek fel volt adva a lecke és nem is járt sikerrel.
A Mercedes behúzta. Ismét. Hamilton győzőtt, Bottas lett a második, Leclerc a harmadik. Meg kell említeni Alexander Albont is, aki a boxutcából rajtolva az előkelő ötödik helyen végzett. Hamilton nagyot lépett előre a világbajnoki cím megnyerése felé, a Mercedes pedig a kettős győzelemmel bebiztosítani látszik a konstruktőri címet magának, mert a Ferrarinak maximum matematikai esélyei vannak még.
Az Orosz Nagydíj pontszerzői:
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Valteri Bottas (Mercedes)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- Max Verstappen (Red Bull)
- Alexander Albon (Red Bull)
- Carlos Sainz (McLaren)
- Sergio Perez (Racing Point)
- Lando Norris (McLaren)
- Kevin Magnussen (Haas Ferrari)
- Nico Hülkenberg (Renault)
- Lance Stroll (Racing Point)
- Daniil Kvyat (Toro Rosso)
- Kimi Raikkönen (Alfa Romeo)
- Pierre Gasly (Toro Rosso)
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
- Robert Kubica (Williams) – feladta a futamot
- George Russel (Williams) – baleset miatt kiesett
- Sebastien Vettel (Ferrari) – műszaki hiba miatt kiesett
- Daniel Ricciardo (Renault) – kiesett
- Roman Grojean (Haas Ferrari) – baleset miatt kiesett
A Forma-1 élmezőnyének állása:
- Lewis Hamilton 322 pont
- Valtteri Bottas 249 p
- Charles Leclerc 215 p
- Max Verstappen 212 p
- Sebastian Vettel 194 p
- Pierre Gasly 69 p
A Forma-1 konstruktőri versenyének élcsapatai:
- Mercedes 571 pont
- Ferrari 409 p
- Red Bull 311 p
- McLaren 101 p
- Renault 68 p
- Toro Rosso 55 p
- Racing Point 52 p
- Alfa Romeo 35 p
- Haas 28 p
- Williams 1 p