Megoszlanak a vélemények arról, hogy hibáztatható-e Hamilton a baleset miatt.
Ez a hétvége volt a Formula 1 történetében az első, amikor sprintfutamot is rendeztek. Dióhéjban az új rendszerről annyit érdemes tudni, hogy a klasszikus időmérő edzést pénteken tartották, ennek a sorrendje határozta meg, hogy a 17 körös sprintfutamon milyen sorrendben rajtolhatnak el a pilóták.
Az időmérő és a sprintfutam
Az időmérő edzésen Hamilton végzett az élen némi meglepetésre, aki 75 ezreddel verte Verstappent. A sprintfutam második sorába Bottas és Leclec, a harmadikbe Perez és Norris, a negyedikbe Ricciardo és Russell, az ötödikbe Sainz és Vettel kvalifikálta magát.
A sprintfutamon Verstappen megelőzte a rajtnál Hamiltont, ám ezt követően túl nagy izgalmakra nem került sor. Perez megpördült, így kénytelen volt a mezőny végéről rajtolni vasárnap. Az élmezőnyben egyébént ezt leszámítva nem történtek nagy helycserék, Verstappen mmögött Hamilton, Bottas, Leclerc, Norris, Ricciardo, Alonso, Vettel, Russell és Ocon futott be.
A futam
Verstappen rajtja a vasárnapi futamon korántsem sikerült olyan szenzációsan, mint a szombati sprintversenyen, de meg tudta tartani a vezetést. Hamilton keményen támadta, Leclerc pedig feljött a harmadik helyre.
Az első kör végén Hamilton az éllovas Verstappen szélárnyékában autózott, majd belülre húzódva megpróbálta megelőzni holland vetélytársát a Copse-ban. Verstappen úgy tűnt, hogy elég helyet hagyott a birt számára, aki eltalálta a kanyarban Verstappen jobb hátsó kerekét. A holland ettől megpördült, majd elképesztő tempóval a gumifalnak csapódott.
Verstappen and Hamilton collide!
— Formula 1 (@F1) July 18, 2021
The title rivals come together at Copse, pitching Verstappen into a high-speed crash.
The Dutchman was able to walk away but he has been taken to hospital for precautionary checks#BritishGP ?? #F1 pic.twitter.com/ol1s9dRJoa
Leclerc átvette a vezetést, azonban pályára hívták a Safety Cart. Az incidensnél Hamilton autója is megsérült, de nem jelentős mértékben, még első vezetőszárnyat sem kellett cserélnie. Nem kellett a biztonsági autó mögött vonatoznia a mezőnynek, mivel piros zászlóval megszakították a mentés idejére a futamot. A versenybírák megkezdték az eset kivizsgálását.
A szabályok értelmében állórajttal indult újra a verseny. Leclerc mellől Hamilton várhatta a piros lámpák kialvását, mögöttük Bottas, Norris, Ricciardo, Vettel, Alonso, Sainz, Räikkönen és Ocon sorakozott fel. Norris lerajtolta Bottast, az élen azonban nem történt változás. Vettel Alonsóval viaskodott, amikor megpördült a német, így a mezőny végéről volt kénytelen folytatni a futamot.
Időközben megszületett az ítélet, Hamiltont 10 másodperces időbüntetésre ítélték. Korábban már többen is feszegették azt a kérdést, hogy megfelelő-e a büntetés mértéke, mely szerint ha egy incidensben a vétkes fél a vétlen előtt marad. Nos, a versenybírák egyelőre tartják magukat ahhoz, hogy ha valaki meglátásuk szerint tönkreteszi valakinek a versenyét, azt tíz másodperces időbüntetéssel megúszhatja.
Hamilton előtt adott volt tehát az esély, hogy komolyat faragjon a pontversenyben a hátrányán. A 11. körben Leclerc még mindig az élen autózott, 1,6 másodperces előnyt épített ki Hamilton előtt. Mögöttük Norris és Bottas autózott dobogós helyezés reményében.
Leclerc panaszkodni kezdett a motorra, állítása szerint kétszer is kihagyott, melynek következtében Hamilton DRS távolságra került a monacióhoz képest. Mindezek és Hamilton büntetésének fényében Norris és Bottas előtt is esély nyílt arra, hogy a dobogóért csatázzanak.
Az első boxkiállásokra a 18. körben került sor, Perez kezdte meg a kerékcserék sorát. Az élmezőnyből először Riciardo jött, majd csapattársa, Norris is, az ő kiállása viszont fájdalmasan hosszú ideig tartott. Bottas lépett és érkezett ő is kerékcserére, mely hibátlan volt, ezzel át is ugrotta Norrist a finn.
Hamilton boxkiállását követően Norris mögé az ötödik helyre érkezett vissza, majd érkezett Sainz is, akinek szintén lassúra sikeredett a kerékcseréje, így Ricciardo mögé a hatodik pozícióba tért vissza a pályára. Leclerc állt ki utolsóként az élmezőnyből, 2,6 másodpercig időzött a szerelők társaságában, így az élre tért vissza.
Leclerc előnye ekkore 7 másodperc volt Bottasszal szemben. Norris a harmadik helyen autózott, de Hamilton elkezdte támadni. Hamilton a frissebb gumikon a 31. körben csata nélkül előzte meg honfitársát, és borítékolható volt, hogy a Mercedes csapatutasítást fog alkalmazni.
LAP 32/52
— Formula 1 (@F1) July 18, 2021
Hamilton has got past Norris and is into the podium positions#BritishGP ?? #F1 pic.twitter.com/pCQAhotkta
Leclerc mögött tehát Bottas, Hamilton, Norris, Ricciardo, Sainz, Alonso, Stroll, Perez és Gasly haladt a 39. körben.
Perez képtelen volt átrágni magát Strollon, el is fogytak a gumijai, így kénytelen volt a boxba látogatni. Mivel a mexikóinak innentől nem volt sansza, hogy értékes konstruktőri pontokat szerezzen, vélhetően úgy okoskodtak a Red Bullnál, hogy Perez célja már csak az lehet, hogy elvegye Hamiltontól a leggyorsabb kört, ami egy pontot jelent a világbajnoki pontversenyben Verstappen számára. Ez először még nem jött össze a mexikóinak, ezért az 50. körben újból a boxba látogatott, és végül sikerrel járt.
Hamilton a 41. körben előzte meg Bottast, és 11 köre volt arra, hogy levadássza Leclercet. Közel kilenc másodperc volt Leclerc előnye, amely körről körre olvadt. A számítógép kilenc körön belül egy viszonylag könnyű előzést prognosztizált. Erre az 50. körben került sor, éppen ott, ahol Hamilton és Verstappen összeütközött a futam elején. Leclerc a külső íven maradt, Hamilton el tudott fordulni a belső íven. Leclerc rádásul le is csúszott a pályáról kissé, így a britnek a visszatámadás veszélyétől sem kellett tartania.
LAP 50/52
— Formula 1 (@F1) July 18, 2021
Hamilton gets past Leclerc at Copse#BritishGP ?? #F1 pic.twitter.com/bKTqjdYDgH
Hamilton az öklét rázva ünnepelt a leintést követően, ami sokak unszimpátiáját kiváltotta, lévén, hogy Verstappen eközben a kórházban járt kivizsgáláson. A címvédő ezt követően sem fogta vissza magát, s miután kiszállt autójából, önfeledten ünnepelt a hazai közönség előtt, brit zászlót lengetve.
Vélemények a balesetről
A sportfelügyelők álláspontját ismerjük: vétkesnek találták Hamiltont, 10 másodperces időbüntetést osztottak ki érte. Az is világos, hogy Verstappen Hamiltont okolja a balesetért és sportszerűtlennek is tartja az ünneplése okán. Nem meglepő, hogy hasonló állásponton van teljes Red Bull csapat. Az energiaitalosok csapatfőnöke, Christian Horner értéktelennek nevezte a brit sikerét, és Hamilton tapasztalatával úgy véli, nem lett volna szabad ilyen manőverbe belekezdenie sem. A büntetés mértékét Hornerék elfogadhatatlannak tartják, sőt, Helmut Marko egyenesen eltiltással büntetné Hamiltont, mivel meglátása szerint életveszélybe sodorta a holland versenyzőt.
A Mercedes és Hamilton ezzel szemben úgy véli, Verstappen nem hagyott elég helyet ellenfelének, ezért történt a baleset. A büntetést ennek ellenére nem feszegette, ami érthető annak fényében, hogy így is megnyerte a futamot. Bottas szerint Hamilton megérdemelt győzelmet aratott, ugyanakkor örömét fejezte ki, hogy Verstappen ép bőrrel megúszta az incidenst.
A McLaren versenyzője, Daniel Ricciardo úgy véli, nem volt szándékos a manőver Hamilton részéről, és benne volt a pakliban, hogy ilyen kiélezett csata alakul ki köztük, aminek ütközés lesz a vége. A kétszeres világbajnok Fernando Alonso, Lewis Hamilton egykori csapattársa is úgy véli, egyik pilóta sem okolható a balesetért, egyszerűen szerencsétlenül alakultak a dolgok. Charles Leclerc, a Ferrari reménysége az első sorból láthatta a balesetet, ennek ellenére arra panaszkodott, hogy az alacsony üléspozícióból nehéz megítélnie a történteket. A monacói szintén versenybalesetnek titulálja a dolgot.
A 2021-es Forma-1-es Brit Nagydíj végeredménye:
- Lewis Hamilton (Mercedes) 1:58:23.284 +25 pont
- Charles Leclerc (Ferrari) +3.871 +18 pont
- Valtteri Bottas (Mercedes) +11.125 +15 pont
- Lando Norris (McLaren) +28.573 +12 pont
- Daniel Ricciardo (McLaren) +42.624 +10 pont
- Carlos Sainz Jr. (Ferrari) +43.454 +8 pont
- Fernando Alonso (Alpine) +1:12.093 +6 pont
- Lance Stroll (Aston Martin) +1:14:289 +4 pont
- Esteban Ocon (Alpine) +1:16.162 +2 pont
- Cunoda Júki (AlphaTauri) +1:22.065 +1 pont
- Pierre Gasly (AlphaTauri) +1:25.327
- George Russell (Williams) +1 kör
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) +1 kör
- Nicholas Latifi (Williams) +1 kör
- Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) +1 kör
- Sergio Perez (Red Bull) +1 kör
- Nikita Mazepin (Haas) +1 kör
- Mick Schumacher (Haas) +1 kör
- Sebastian Vettel (Aston Martin) kiesett
- Max Verstappen (Red Bull) kiesett
A versenyzők élmezőnyének állása:
- Max Verstappen (Red Bull) 185 pont
- Lewis Hamilton (Mercedes) 177 pont
- Lando Norris (McLaren) 113 pont
- Valtteri Bottas (Mercedes) 108 pont
- Sergio Perez (Red Bull) 104 pont
- Charles Leclerc (Ferrari) 80 pont
- Carlos Sainz Jr. (Ferrari) 68 pont
- Daniel Ricciardo (McLaren) 50 pont
- Pierre Gasly (AlphaTauri) 39 pont
- Sebastian Vettel (Aston Martin) 30 pont
A csapatok pontversenyének állása:
- Red Bull 289 pont
- Mercedes 285 pont
- McLaren 163 pont
- Ferrari 148 pont
- AlphaTauri 49 pont
- Aston Martin 48 pont
- Alpine 40 pont
- Alfa Romeo 2 pont
- Williams 0 pont
- Haas 0 pont