Ez a hétvége volt a Formula 1 történetében az első, amikor sprintfutamot is rendeztek. Dióhéjban az új rendszerről annyit érdemes tudni, hogy a klasszikus időmérő edzést pénteken tartották, ennek a sorrendje határozta meg, hogy a 17 körös sprintfutamon milyen sorrendben rajtolhatnak el a pilóták.

Az időmérő és a sprintfutam

Az időmérő edzésen Hamilton végzett az élen némi meglepetésre, aki 75 ezreddel verte Verstappent. A sprintfutam második sorába Bottas és Leclec, a harmadikbe Perez és Norris, a negyedikbe Ricciardo és Russell, az ötödikbe Sainz és Vettel kvalifikálta magát.

A sprintfutamon Verstappen megelőzte a rajtnál Hamiltont, ám ezt követően túl nagy izgalmakra nem került sor. Perez megpördült, így kénytelen volt a mezőny végéről rajtolni vasárnap. Az élmezőnyben egyébént ezt leszámítva nem történtek nagy helycserék, Verstappen mmögött Hamilton, Bottas, Leclerc, Norris, Ricciardo, Alonso, Vettel, Russell és Ocon futott be.

A futam

Verstappen rajtja a vasárnapi futamon korántsem sikerült olyan szenzációsan, mint a szombati sprintversenyen, de meg tudta tartani a vezetést. Hamilton keményen támadta, Leclerc pedig feljött a harmadik helyre.

Az első kör végén Hamilton az éllovas Verstappen szélárnyékában autózott, majd belülre húzódva megpróbálta megelőzni holland vetélytársát a Copse-ban. Verstappen úgy tűnt, hogy elég helyet hagyott a birt számára, aki eltalálta a kanyarban Verstappen jobb hátsó kerekét. A holland ettől megpördült, majd elképesztő tempóval a gumifalnak csapódott.

Leclerc átvette a vezetést, azonban pályára hívták a Safety Cart. Az incidensnél Hamilton autója is megsérült, de nem jelentős mértékben, még első vezetőszárnyat sem kellett cserélnie. Nem kellett a biztonsági autó mögött vonatoznia a mezőnynek, mivel piros zászlóval megszakították a mentés idejére a futamot. A versenybírák megkezdték az eset kivizsgálását.

A szabályok értelmében állórajttal indult újra a verseny. Leclerc mellől Hamilton várhatta a piros lámpák kialvását, mögöttük Bottas, Norris, Ricciardo, Vettel, Alonso, Sainz, Räikkönen és Ocon sorakozott fel. Norris lerajtolta Bottast, az élen azonban nem történt változás. Vettel Alonsóval viaskodott, amikor megpördült a német, így a mezőny végéről volt kénytelen folytatni a futamot.

Időközben megszületett az ítélet, Hamiltont 10 másodperces időbüntetésre ítélték. Korábban már többen is feszegették azt a kérdést, hogy megfelelő-e a büntetés mértéke, mely szerint ha egy incidensben a vétkes fél a vétlen előtt marad. Nos, a versenybírák egyelőre tartják magukat ahhoz, hogy ha valaki meglátásuk szerint tönkreteszi valakinek a versenyét, azt tíz másodperces időbüntetéssel megúszhatja.

Hamilton előtt adott volt tehát az esély, hogy komolyat faragjon a pontversenyben a hátrányán. A 11. körben Leclerc még mindig az élen autózott, 1,6 másodperces előnyt épített ki Hamilton előtt. Mögöttük Norris és Bottas autózott dobogós helyezés reményében.

Leclerc panaszkodni kezdett a motorra, állítása szerint kétszer is kihagyott, melynek következtében Hamilton DRS távolságra került a monacióhoz képest. Mindezek és Hamilton büntetésének fényében Norris és Bottas előtt is esély nyílt arra, hogy a dobogóért csatázzanak.

Az első boxkiállásokra a 18. körben került sor, Perez kezdte meg a kerékcserék sorát. Az élmezőnyből először Riciardo jött, majd csapattársa, Norris is, az ő kiállása viszont fájdalmasan hosszú ideig tartott. Bottas lépett és érkezett ő is kerékcserére, mely hibátlan volt, ezzel át is ugrotta Norrist a finn.

Hamilton boxkiállását követően Norris mögé az ötödik helyre érkezett vissza, majd érkezett Sainz is, akinek szintén lassúra sikeredett a kerékcseréje, így Ricciardo mögé a hatodik pozícióba tért vissza a pályára. Leclerc állt ki utolsóként az élmezőnyből, 2,6 másodpercig időzött a szerelők társaságában, így az élre tért vissza.

Leclerc előnye ekkore 7 másodperc volt Bottasszal szemben. Norris a harmadik helyen autózott, de Hamilton elkezdte támadni. Hamilton a frissebb gumikon a 31. körben csata nélkül előzte meg honfitársát, és borítékolható volt, hogy a Mercedes csapatutasítást fog alkalmazni.

Leclerc mögött tehát Bottas, Hamilton, Norris, Ricciardo, Sainz, Alonso, Stroll, Perez és Gasly haladt a 39. körben.

Perez képtelen volt átrágni magát Strollon, el is fogytak a gumijai, így kénytelen volt a boxba látogatni. Mivel a mexikóinak innentől nem volt sansza, hogy értékes konstruktőri pontokat szerezzen, vélhetően úgy okoskodtak a Red Bullnál, hogy Perez célja már csak az lehet, hogy elvegye Hamiltontól a leggyorsabb kört, ami egy pontot jelent a világbajnoki pontversenyben Verstappen számára. Ez először még nem jött össze a mexikóinak, ezért az 50. körben újból a boxba látogatott, és végül sikerrel járt.

Hamilton a 41. körben előzte meg Bottast, és 11 köre volt arra, hogy levadássza Leclercet. Közel kilenc másodperc volt Leclerc előnye, amely körről körre olvadt. A számítógép kilenc körön belül egy viszonylag könnyű előzést prognosztizált. Erre az 50. körben került sor, éppen ott, ahol Hamilton és Verstappen összeütközött a futam elején. Leclerc a külső íven maradt, Hamilton el tudott fordulni a belső íven. Leclerc rádásul le is csúszott a pályáról kissé, így a britnek a visszatámadás veszélyétől sem kellett tartania.

Hamilton az öklét rázva ünnepelt a leintést követően, ami sokak unszimpátiáját kiváltotta, lévén, hogy Verstappen eközben a kórházban járt kivizsgáláson. A címvédő ezt követően sem fogta vissza magát, s miután kiszállt autójából, önfeledten ünnepelt a hazai közönség előtt, brit zászlót lengetve.

Vélemények a balesetről

A sportfelügyelők álláspontját ismerjük: vétkesnek találták Hamiltont, 10 másodperces időbüntetést osztottak ki érte. Az is világos, hogy Verstappen Hamiltont okolja a balesetért és sportszerűtlennek is tartja az ünneplése okán. Nem meglepő, hogy hasonló állásponton van teljes Red Bull csapat. Az energiaitalosok csapatfőnöke, Christian Horner értéktelennek nevezte a brit sikerét, és Hamilton tapasztalatával úgy véli, nem lett volna szabad ilyen manőverbe belekezdenie sem. A büntetés mértékét Hornerék elfogadhatatlannak tartják, sőt, Helmut Marko egyenesen eltiltással büntetné Hamiltont, mivel meglátása szerint életveszélybe sodorta a holland versenyzőt.

A Mercedes és Hamilton ezzel szemben úgy véli, Verstappen nem hagyott elég helyet ellenfelének, ezért történt a baleset. A büntetést ennek ellenére nem feszegette, ami érthető annak fényében, hogy így is megnyerte a futamot. Bottas szerint Hamilton megérdemelt győzelmet aratott, ugyanakkor örömét fejezte ki, hogy Verstappen ép bőrrel megúszta az incidenst.

A McLaren versenyzője, Daniel Ricciardo úgy véli, nem volt szándékos a manőver Hamilton részéről, és benne volt a pakliban, hogy ilyen kiélezett csata alakul ki köztük, aminek ütközés lesz a vége. A kétszeres világbajnok Fernando Alonso, Lewis Hamilton egykori csapattársa is úgy véli, egyik pilóta sem okolható a balesetért, egyszerűen szerencsétlenül alakultak a dolgok. Charles Leclerc, a Ferrari reménysége az első sorból láthatta a balesetet, ennek ellenére arra panaszkodott, hogy az alacsony üléspozícióból nehéz megítélnie a történteket. A monacói szintén versenybalesetnek titulálja a dolgot.

A 2021-es Forma-1-es Brit Nagydíj végeredménye:

  1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1:58:23.284 +25 pont
  2. Charles Leclerc (Ferrari) +3.871 +18 pont
  3. Valtteri Bottas (Mercedes) +11.125 +15 pont
  4. Lando Norris (McLaren) +28.573 +12 pont
  5. Daniel Ricciardo (McLaren) +42.624 +10 pont
  6. Carlos Sainz Jr. (Ferrari) +43.454 +8 pont
  7. Fernando Alonso (Alpine) +1:12.093 +6 pont
  8. Lance Stroll (Aston Martin) +1:14:289 +4 pont
  9. Esteban Ocon (Alpine) +1:16.162 +2 pont
  10. Cunoda Júki (AlphaTauri) +1:22.065 +1 pont
  11. Pierre Gasly (AlphaTauri) +1:25.327
  12. George Russell (Williams) +1 kör
  13. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) +1 kör
  14. Nicholas Latifi (Williams) +1 kör
  15. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) +1 kör
  16. Sergio Perez (Red Bull) +1 kör
  17. Nikita Mazepin (Haas) +1 kör
  18. Mick Schumacher (Haas) +1 kör
  19. Sebastian Vettel (Aston Martin) kiesett
  20. Max Verstappen (Red Bull) kiesett

A versenyzők élmezőnyének állása:

  1. Max Verstappen (Red Bull) 185 pont
  2. Lewis Hamilton (Mercedes) 177 pont
  3. Lando Norris (McLaren) 113 pont
  4. Valtteri Bottas (Mercedes) 108 pont
  5. Sergio Perez (Red Bull) 104 pont
  6. Charles Leclerc (Ferrari) 80 pont
  7. Carlos Sainz Jr. (Ferrari) 68 pont
  8. Daniel Ricciardo (McLaren) 50 pont
  9. Pierre Gasly (AlphaTauri) 39 pont
  10. Sebastian Vettel (Aston Martin) 30 pont

A csapatok pontversenyének állása:

  1. Red Bull 289 pont
  2. Mercedes 285 pont
  3. McLaren 163 pont
  4. Ferrari 148 pont
  5. AlphaTauri 49 pont
  6. Aston Martin 48 pont
  7. Alpine 40 pont
  8. Alfa Romeo 2 pont
  9. Williams 0 pont
  10. Haas 0 pont